Zhengzhou Yutong rozpocznie produkcję podwozi autobusowych na licencji MAN
MAN zwiększy swoje zaangażowanie w Chinach poprzez otwarcie montowni podwozi autobusowych. Fabryka, którą niedawno uroczyście otwarto, będzie należeć do spółki joint-venture Lion’s Bus Co. Ltd. Po 50% udziałów w firmie będzie należeć do MAN Nutzfahrzeuge oraz do Yutong Group – największego obecnie producenta autobusów w Chinach. Ta chińska firma produkuje także autokary na licencji MANa. Otwarcie nowej fabryki na terenie parku technologicznego w Zhengzhou jest kolejnym przełomowym krokiem w rozwoju współpracy obu firm w ramach spółki joint-venture Lion’s Bus Co. Ltd. (LBC). Kooperacja pomiędzy MAN i Yutong Group rozpoczęła się w 2002 roku. Celem spółki jest produkcja i sprzedaż na rynku chińskim nowoczesnych podwozi autobusowych, opartych o europejską technologię. Gama produktów zakładów obejmuje podwozia zarówno do autobusów miejskich, międzymiastowych, jak i turystycznych. Dotychczas, pracownicy spółki Lion’s Bus prowadzili montaż podwozi do autobusów dużych i średnich w halach wynajmowanych od Yutong. W roku finansowym 2003, firma sprzedała łącznie 909 sztuk podwozi LBC i osiągnęła rekordowe obroty, wynoszące 214 milionów juanów (21 milionów euro). MAN Nutzfahrzeuge zainwestował w budowę nowej fabryki 10 milionów euro. Całkowity koszt tej inwestycji zamknął się kwotą 320 milionów juanów (ok. 32 miliony euro). Nowoczesny zakład powstał na powierzchni 90 000 m 2 , z czego 14 000 m 2 przeznaczonych na hale produkcyjne, warsztaty, budynki administracyjne oraz magazyn części zamiennych znalazło się pod dachem. Docelowo, w ostatniej fazie budowy, zakłady mają osiągnąć zdolność produkcyjną rzędu 6000 podwozi rocznie. Celem firmy jest stopniowe zwiększanie produkcji aż do osiągnięcia granicy zdolności produkcyjnych w 2006 roku. Grupa chińskich i niemieckich menedżerów określiła planowaną sprzedaż na bieżący rok na 2000 sztuk, przy zatrudnieniu wynoszącym 260 pracowników. Zmontowane podwozia trafią zarówno do Yutong Group, jak i do innych chińskich producentów nadwozi autobusowych. Oprócz montażu podwozi na podstawie umowy licencyjnej z MAN, Lion’s Bus będzie opracowywać także własne podwozia z wykorzystaniem silników i osi firmy MAN. Strona niemiecka zobowiązała się dostarczać zestawy montażowe CKD oryginalnych podwozi MAN, jak również elementów układu napędowego i osi do podwozi autobusowych. W zakładach będą produkowane podwozia do autokarów od 8,5 metra długości, 12-metrowych autobusów międzymiastowych, jak również do autobusów miejskich niskowejściowych – solo i przegubowych. Siedzibą firmy oraz nowo wybudowanych zakładów jest Zhengzhou, 6-milionowe miasto będące stolicą środkowochińskiej prowincji Henan. Wybór lokalizacji nowej fabryki w tym samym mieście, gdzie siedzibę ma Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. podyktowany był z jednej strony chęcią ograniczenia wydatków na logistykę, a z drugiej strony – potencjałem rozwojowym miasta. Zhengzhou jest miejscem, gdzie krzyżuje się kilka ważnych tras krajowych, z dobrze rozwiniętym układem dróg tranzytowych i dużym portem lotniczym. Yutong, chiński udziałowiec w joint-venture, z roczną sprzedażą ok. 13000 autobusów rocznie i obrotach sięgających 390 milionów euro w 2003 roku, należy do liderów chińskiego rynku. Szacowany udział firmy w chińskim rynku autobusów wynosi niecałe 30%. Pierwszy autobus opuścił linię montażową w Zhengzhou 40 lat temu. Dzisiaj, gama produktów wytwarzanych przez załogę liczącą 2820 pracowników jest bardzo szeroka. Firma koncentruje się na produkcji midibusów od 6 do 8 metrów długości – pojazdy te stanowią ok. 15% produkcji. Yutong sprzedaje swoje produkty głównie na rynku wewnętrznym – eksport stanowi obecnie około 10-14% i kierowany jest głównie do krajów Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Yutong i NEOMAN kooperują również w dziedzinie licencyjnej produkcji autobusów miejskich MAN oraz autokarów turystycznych Lion’s Star. Chiński producent dostarcza te nowoczesne pojazdy na coraz większy rynek autobusów miejskich, a także zaspokaja rosnący popyt na zaawansowane technicznie, wysokopokładowe autokary. Urzędująca na miejscu grupa ekspertów z fabryki w Salzgitter zapewnia wsparcie techniczne i wspomaga prace Yutong nad wdrażaniem wymaganych procedur zarządzania jakością. Angażując się w pionierski na chińskim rynku projekt joint-venture oraz udzielając licencji na produkcję swoich autobusów, MAN kontynuuje program rozwoju działalności w Chinach. Lion’s Bus jest pierwszym w Kraju Środka joint-venture zajmującym się wyłącznie produkcją podwozi do autobusów. Nowo wybudowane zakłady montażu podwozi w Zhengzhou oraz atrakcyjna oferta dla chińskich firm nadwoziowych otwierają drogę do znacznie większego zaangażowania koncernu w Chinach. Mając u swojego boku Lion’s Bus, MAN może czuć się dobrze przygotowany do dynamicznego rozwoju chińskiego rynku oraz może być pewien, że wytwarzane przez tą firmę produkty sprostają wymaganiom tego rynku.