ZF Testman pro – nowoczesne narzędzie do zarządzania flotą
Kiedy słyszymy termin „system diagnostyczny”, większości z nas kojarzy się on z poszukiwaniem błędu, który spowodował wystąpienie usterki. Nowy system diagnostyczny ZF Testman pro udowadnia, że systemy takie potrafią znacznie więcej, niż tylko wyszukiwać przyczyny usterek. System ten umożliwia prowadzenie konserwacji zapobiegawczej i działa jak nowoczesne narzędzie obsługowe, zapewniając możliwość planowania okresowych badań diagnostycznych. A to wszystko dlatego, że błędy są wychwytywane jeszcze zanim się pojawią. „Poprzez wgranie kolejnych programów może on służyć do diagnozowania wszystkich produktów koncernu ZF sterowanych elektroniką” – dodaje dyrektor ds. technicznych w firmie Peter Renz ZF – Serwis na Polskę, Jan Wojewódzki – „Dotyczy to automatycznych skrzyń biegów do samochodów osobowych, nowej generacji skrzyń mechanicznych z intarderem i skrzyń z rodziny AS-Tronic, przeznaczonych do samochodów ciężarowych i autobusów turystycznych, jak również skrzyń biegów do maszyn budowlanych rodziny WG. System może być także stosowany do diagnozowania układów kierowniczych ZF ze wspomaganiem elektrycznym.”
ZF Testman pro współpracuje ze wszystkimi układami ZF wyposażonymi w elektronikę kontrolną. Dzięki systemowi ZF Testman pro, wszystkie informacje istotne dla jakości funkcjonowania układu jezdnego mogą w każdej chwili zostać wyświetlone na ekranie komputera. Badania można przeprowadzać zarówno na pojeździe wyłączonym, jak i będącym w ruchu. Dzięki zapisowi danych eksploatacyjnych w trakcie jazdy oraz ich późniejszej ocenie, można uzyskać wiele istotnych informacji o pracy układu jezdnego, co z kolei pozwala uniknąć nieplanowanego wyłączenia pojazdu z eksploatacji. „Wprowadzenie do użytku elektroniki sterującej nowej generacji EST 146/147 umożliwia poprzez system ZF Testman Pro pełną diagnozę nie tylko skrzyni biegów ZF i jej peryferii, ale również systemu CAN-BUS, elektroniki sterującej silnika Euro 3 i niektórych systemów i układów pneumatycznych autobusu.” – mówi dyrektor Wojewódzki – „Ponadto, odczytując dane statystyczne z eksploatacji skrzyni biegów ZF, jak i autobusu możemy określić charakter obciążeń linii komunikacyjnych (w/g kryteriów UITP), średnią temperaturę oleju, ilość zatrzymań, procentowe wielkości obciążeń na poszczególnych biegach itd. Możemy także zmieniać (tylko serwis ZF) parametry programów sterujących jazdy od programów super oszczędnych do siłowych. Ponadto system Testman Pro posiada zapis elektroniczny instrukcji obsługi i napraw automatycznej skrzyni biegów, listę dopuszczonych olejów – resursy ich wymiany, schematy elektryczne i hydrauliczne, wszystkie wielkości i dopuszczalne parametry poprawnej pracy skrzyni biegów.”
Jeżeli już jednak wystąpi jakaś usterka, ZF Testman pro pozwala ją bezpiecznie usunąć. Dzięki możliwości prześledzenia historii błędów, usterka zostaje zlokalizowana, po czym miejsce jej wystąpienia zostaje wyświetlone na schemacie wraz z dokładnymi wskazówkami opisującymi sposób jej usunięcia. System Testman pro w przyszłości będzie mógł być podłączony do systemu diagnostycznego całego pojazdu (OEM). O komentarz w sprawie liczby sprzedanych systemów ZF Testman pro w Europie Zachodniej i w Polsce oraz jego ceny poprosiliśmy dyrektora Jana Wojewódzkiego: – „W Europie Zachodniej system diagnostyczny Testman Pro został wprowadzony do użytku wraz z pojawieniem się nowej generacji automatycznych skrzyń biegów ZF Ecomat 2, tj. w 1999 r.. W Polsce weszły one do eksploatacji w 2000 r. wraz z wprowadzeniem na nasz rynek autobusów wyposażonych w silniki spełniające normę czystości spalin Euro 3 i w centralną szynę sterującą CAN-BUS. I dla tych autobusów został opracowany system diagnostyczny Testman Pro.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W Polsce pierwszym producentem autobusów, korzystającym ze skrzyń Ecomat 2 było Volvo, a przedsiębiorstwami komunikacyjnymi, które zakupiły w 2000 r pierwsze autobusy Volvo serii 7000 byli: MPK Jelenia Góra, KLA Kalisz, MPK Łódz, MPK Łomża. Pierwszym użytkownikiem systemów diagnostycznych ZF Testman pro było MPK Wrocław, które zakupiło w 2001 r. 44 autobusy Volvo 7000A i otrzymało pierwsze w Polsce 2 komplety. Kolejnymi użytkownikami zestawów diagnostycznych zostali: MZA Warszawa, MPK Łódz, serwis fabryczny Volvo, MPK Kraków, MPK Poznań. W zakupionych przez te przedsiębiorstwa autobusach Volvo, Solaris, MAN i Scania, elektronika sterująca ZF miała oznaczenie EST 46/47. W 2003 roku ZF Friedrichshafen wprowadził kolejną modernizację automatycznych skrzyń biegów ZF z oznaczeniem handlowym ZF Ecomat 2 Plus i z nową elektroniką sterującą EST 146/147.”
Sprzęt potrzebny do korzystania z systemu ZF Testman pro nie jest zbyt skomplikowany – wystarczy notebook lub standardowy komputer PC z zainstalowanym systemem co najmniej Windows 95. Oprócz odpowiedniego osprzętu (port oraz kabel z wtyczką), ZF dostarcza także niezbędne oprogramowanie. ZF Customer Service zapewni natomiast dostęp do wszelkich bieżących uaktualnień oprogramowania oraz odpowiednie szkolenia. Wszystko to ma służyć jednemu celowi – wypracowaniu prostej i skutecznej metody zapewnienia optymalnej wydajności posiadanej floty pojazdów. Na zakończenie warto dodać, że koszt zakupu systemu ZF Testman pro wynosi ok. 12 tysięcy zł netto.