Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ZF pozytywnie ocenia rok 2015

infobus
31.03.2016 10:46

W 2015 roku koncern ZF Friedrichshafen AG kontynuowałrozwój, generując w roku podatkowym zysk ze sprzedaży na poziomie 29,2 mldeuro, w tym 8,9 mld euro od spółki ZF TRW, która w połowie maja 2015 r. zostaławłączona do struktur grupy jako dywizja ?Aktywnych i Pasywnych TechnologiiBezpieczeństwa?.

W zwiększeniu sprzedaży o 5% pomogły też różnice kursoweoraz wzrost organiczny. Zysk operacyjny przed opodatkowaniem (EBIT) wyniósł 1,6mld euro, co odpowiada wzrostowi o 498 mln euro i marży EBIT na poziomie 5,5 %.Kluczowy wpływ na wyniki miało przejęcie oraz sprzedaż udziałów.

– Rok 2015 był znakomity dla naszej firmy. Świętowaliśmy100-lecie działalności i pomyślne zakończenie najważniejszego przejęcia whistorii spółki, mówi Stefan Sommer, dyrektor generalny ZF. – (…) Intensywniepracujemy nad integracją układów mechanicznych z jednostkami sterującymi orazczujnikami. Dzięki temu rozwiązaniu będziemy w stanie jeszcze skuteczniejwpływać na kształtowanie trendów w zakresie bezpieczeństwa, wydajności orazautonomicznego prowadzenia pojazdów.

Dzięki połączeniu z TRW, dystrybucja regionalna Grupy ZFjest bardziej zrównoważona: udział sprzedaży w Ameryce Północnej zwiększył sięz 20 do 28%, podczas gdy w Europie zmniejszył się z 56 do 47%. Region Azji iPacyfiku wygenerował 22% sprzedaży (rok wcześniej było to 20%).

W ciągu kilku ostatnich lat, do 2015 roku, wynikidziałalności w kluczowych regionach działalności zmieniały się. Podczas gdyrynek Ameryki Północnej oraz Azji i Pacyfiku gwałtownie wzrastał, rynekeuropejski odnotowywał umiarkowany wzrost. Z tymi wynikami kontrastuje regionAmeryki Południowej, który w ciągu lat doświadczał ciągłego spadku.

Na zysk Grupy wpływ miały wydarzenia nadzwyczajne. EBITwyniósł niecałe 1,6 mld euro (2014: 1,1 mld euro), z marżą wynoszącą 5,5%. Poskorygowaniu o pozycje nadzwyczajne, marża EBIT w 2015 roku wyniosła 5,4%, costanowi wzrost w porównaniu do ubiegłorocznych 4.6%. Biorąc pod uwagęwydarzenia nadzwyczajne, zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek odzaciągniętych zobowiązań oprocentowanych (EBITDA), wzrósł do 3,4 mld euro(2014: 2 mld euro), a marża EBITDA wyniosła 11,5% (2014: 11,1%). Zysk lubstrata netto po opodatkowaniu była równa 1 mld euro, co odpowiada wzrostowi o347 mln euro.

Wolne przepływy pieniężne z operacji skorygowane o pozycjenadzwyczajne wyniosły blisko 1,4 mld euro na koniec roku fiskalnego i o 800 mlneuro więcej niż w roku ubiegłym. Związane jest to m.in. z włączeniem po razpierwszy po nabyciu ZF TRW (po 7,5 miesiącach) do skonsolidowanego sprawozdaniafinansowego ZF.

Koncern ZF zmniejszył poziom zadłużenia w 2015 r. Kluczowymiczynnikami mającymi na to wpływ były silne przepływy pieniężne z działalnościoperacyjnej oraz jednorazowej. – Od samego początku dążyliśmy dokonserwatywnego finansowania z umiarkowanym profilem ryzyka i zapadalności,mówi Konstantin Sauer, dyrektor finansowy ZF. – Fakt, że jesteśmy już w staniezmniejszyć nasze zobowiązania finansowe netto tak szybko o 1,4 mld euro,pokazuje że jesteśmy na właściwej drodze.

Oprócz znacznej redukcji zadłużenia, w 2015 roku ZF skupiałsię na inwestowaniu w rozwój. Firma zainwestowała ok. 1,3 mld euro (2014: 1 mldeuro) rzeczowych aktywów trwałych w rozwój możliwości produkcyjnych, coodpowiada 4,4% wartości sprzedaży. Koncern osiągnął wyznaczony cel ulokowania5% wartości sprzedaży, poprzez inwestycję pozostałej część z 1,4 mld euro wbadania i rozwój.

Po przejęciu, firma TRW została włączona do grupy ZF, jakonowa dywizja „Aktywnych i Pasywnych Technologii Bezpieczeństwa”. ZFprzedstawił wstępne informacje nt. tego długofalowego procesu podczas targówIAA we Frankfurcie we wrześniu 2015 r. – Innowacje zaprezentowane na targachIAA, takie jak pojazd koncepcyjny oraz zaprezentowany niedawno w Szwecjiprototyp modelu produkcyjnego, są świadectwem dobrej współpracy pomiędzyfirmami oraz zysków dla branży w zakresie nowych produktów i technologii.Dzięki nowej strukturze firmy, jesteśmy w dogodnej sytuacji, by stać sięświatowym dostawcą zintegrowanych rozwiązań, mówił Sommer. – W 2016 rokubędziemy konsekwentnie kontynuować dążenie do pełnej integracji ZF TRW.Będziemy koncentrować się na rozwijaniu innowacyjnych produktów, którepozwalają nam w pełni wykorzystać nasze bogate doświadczenie w dziedzinieinteligentnych systemów mechanicznych.

ZF zakłada, że rynki dla aut osobowych jak również dolekkich i ciężkich pojazdów użytkowych będą nadal stabilnie się rozwijały. Wdywizji Technologii Przemysłowych spodziewany jest znaczący wzrost sprzedaży.Działania w tym sektorze obejmują integrację napędu i przekładni turbinwiatrowych w przemyśle. Dywizja Technologii Turbin Wiatrowych została przejętaprzez ZF pod koniec 2015 r. i ma bardzo dobrą pozycję na rynku.

W 2016 r. spodziewana jest sprzedaż Grupy w regionie napoziomie 35-36 mld euro. Przewidywany gwałtowny wzrost sprzedaży w porównaniu zrokiem 2015 opiera się zasadniczo na całorocznym włączeniu ZF TRW. W średnimokresie, ZF spodziewa się ogólnego 7% wzrostu dla całej grupy ZF, która jużteraz znajduje się powyżej średniej dla rynku. Obecnie, w 2016 r. , przewidujesię skorygowaną marżę EBIT na poziomie pomiędzy 5-6%. Skorygowana marża EBITDApowinna wynieść ponad 10%.