ZF dostarczy komponenty dla 410 autobusów Nova Bus
Firma Nova Bus złożyła zamówienie w ZF Friedrichshafen AG na wyposażenie 410 nowych autobusów miejskich dla Montrealu w automatyczne skrzynie biegów ZF Ecomat 4 z programem zmiany przełożeń TopoDyn oraz osie portalowe. Kanadyjska firma Nova Bus jest jednym z największych producentów autobusów w Ameryce Północnej. W ciągu najbliższych 3 lat, należąca w całości do Volvo Bus spółka, ma dostarczyć 410 autobusów miejskich dla kanadyjskiego przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej (STM) w Montrealu. Autobusy Nova LFS (Low Floor Series) zostaną wyposażone w zespoły napędowe i jezdne firmy ZF. „Rynek północnoamerykański jest dla nas bardzo ważny, a kontrakt na dostawy w okresie 3-letnim to naprawdę dobry znak, zwłaszcza biorąc pod uwagę aktualną sytuację ekonomiczną.”–mówi Wolfgang Schilha, dyrektor Działu Techniki Napędów Autobusowych w ZF Friedrichshafen AG. Najnowsza odmiana skrzyni biegów Ecomat, która zostanie zamontowana w autobusach Nova Bus dla Montrealu, może przenosić wyższe wartości momentu obrotowego (do 1750 Nm) i dysponuje dodatkowym układem chłodzącym. Sześć przełożeń do jazdy wprzód idealnie wpisuje się w potrzeby eksploatacji w ruchu miejskim, charakteryzującym się częstym zatrzymywaniem i ruszaniem. Przyczynia się to nie tylko do większego komfortu dla kierowcy i pasażerów, ale także do ograniczenia zużycia paliwa. W połączeniu z inteligentnym programem zmiany przełożeń TopoDyn, opracowanym specjalnie dla potrzeb ruchu miejskiego, autobus wyposażony w skrzynię biegów Ecomat sużywa do 5% mniej w porównaniu do pojazdu z konwencjonalną skrzynią przekładniową. Program TopoDyn w sposób dynamiczny dobiera optymalny w danym momencie cykl zmiany przełożeń, w zależności od warunków topograficznych. Skrzynia przekładniowa utrzymuje silnik stale w optymalnym zakresie obrotów. STM Montreal zdecydował się na skrzynie biegów ZF Ecomat 4 po intensywnych testach porównawczych. Oprócz skrzyń przekładniowych, ZF Friedrichshafen AG dostarczy także zespoły jezdne do niskopodłogowych autobusów Nova Bus LFS. Z przodu montowane będą sztywne osie RL 85 A, a z tyłu sztywne mosty napędowe AV 132.