ZeUS startuje w Barcelonie – z Solarisem w tle
infobus
16.10.2014 09:06
ZeUS startuje w Barcelonie – z Solarisem w tle
14 października w Barcelonie oficjalnie wystartował projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System). To sztandarowy projekt Unii Europejskiej w zakresie elektromobilności. Początkowo w stolicy Katalonii będą testowane dwa elektrobusy Irizar i2e. Wkrótce do nich mają dołączyć dwa przegubowe …Solarisy Urbino 18 electric. W pierwszym jednak etapie lokalny operator TMB (Transports Metropolitans de Barcelona) przetestuje pojazdy 12-metrowe marki Irizar, które jak podaje ich producent są jednymi z pierwszych w Europie elektrobusami, które mogą pokonać zasięg do 200-250 km. Pierwszy egzemplarz i2e obsługuje linię autobusową nr 20 w Barcelonie od 18 sierpnia. Jego pojemność to 78 pasażerów, a szerogowy układ BAE ma moc 230 kW i jest zasilany z baterii niklowo-sodowych. Z kolei dla nas najważniejszy jest II etap testów TMB, którym weźmie udział Solaris Bus &Coach. Jak możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie UITP (koordynatora projektu ZeEUS) –„przegubowe pojazdy zostaną wyprodukowane przez jednego z wiodących producentów autobusów w Europie, polską firmę Solaris”. Elektrobusy zostaną wyposażone w system pantografów, co umożliwi ich ładowanie na trasie. Ich debiut na barcelońskich ulicach ma nastąpić w czerwcu 2015 roku. Próbna eksploatacja wszystkich pojazdów potrwa do lutego 2017 r. Partnerami barcelońskiego projektu są obok TMB, Solarisa i Irizara takie firmy jak: Endesa ENIDE, UPC, IDIADA i GMV.
–„Floty autobusowe są poligonem doświadczalnym dla alternatywnych paliw od wielu lat, ale dziś aż 95% wszystkich autobusów nadal korzysta z paliw kopalnych –podkreślił Umberto Guida, dyrektor projektu ZeEUS. –Dzięki naszemu najnowszemu projektowi jesteśmy na dobrej drodze do bardziej ekologicznych i inteligentnych systemów transportowych dla naszych miast. W przyszłości pojazdy elektryczne będą odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu jakości powietrza w miastach, dzięki czemu będą one nadal przyjemnymi miejscami do życia i pracy.’ Z kolei Xavier Trias, burmistrz Barcelony dodał: -„Jestem dumny, że Barcelona jest pierwszym z ośmiu europejskich miast wybranych do udziału w projekcie Europejskiego ZeEUS.’ To tyle z oficjalnych wystąpień. Teraz kilka słów o przyszłości. Po Barcelonie to Sztokholm zorganizuje drugą inaugurację projektu ZeEUS w Europie. Odbędzie się to pod koniec października 2014 r. Potem przyjdzie czas na kolejne, wybrane e-miasta, takie jak: Londyn, Glasgow (Wielka Brytania);Münster, Bonn (Niemcy), Pilzno (Czechy) i Cagliari (Włochy). W sumie w tym paneuropejskim teście weźmie udział aż 35 autobusów (elektrobusów, hybryd i trolejbusów), wyprodukowanych przez sześciu europejskich producentów. Wśród nich jest oczywiście Solaris, który będzie nie tylko obecny w Barcelonie, ale także w Bonn i Pilźnie (razem ze Skodą). Jak powiedział Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus &Coach: -„W ramach 4-letniego unijnego programu badawczego ZeEUS planujemy dostarczyć 4 autobusy Solaris z automatycznym systemem ładowania dachowego do Bonn, gdzie naszym partnerem w zakresie systemów napędowych i ładowania będzie firma Vossloh Kiepe. Równolegle –razem ze Skodą –weźmiemy udział także w projekcie realizowanym w Pilźnie, gdzie testowane będą dwa autobusy. Mam nadzieję, że dzięki temu przedsięwzięciu uda się zarówno odpowiedzieć na pytanie, jaki system ładowania jest najbardziej efektywny, jak i opracować jeden europejski standard w zakresie ładowania, co umożliwiłoby rynkowi autobusów elektrycznych na bardziej dynamiczny rozwój. To pierwszy tego typu projekt realizowany w Europie i jesteśmy dumni, że bierzemy w nim udział i to w tak szerokim zakresie.”