Zeszuta – specjaliści od specjalnych autobusów
infobus
01.07.2009 00:40
Zeszuta – specjaliści od specjalnych autobusów
Przy okazji przekazania autobusu konferencyjnego Mercedes-Benz Travego L dla PZU Życie rozmawialiśmy z Mariuszem Zeszuta, wiceprezesem firmy nadwoziowej Zeszuta, który wykonała tą specjalistyczną zabudowę. O samym pojeździe i jego zadaniach we flocie PZU Życie pisaliśmy na stronie: http://infobus.pl/text.php?from=search&id=25067.
InfoBus: Jaki był początek powstania autobusu konferencyjnego dla PZU?
Mariusz Zeszuta, wiceprezes firmy nadwoziowej Zeszuta: Na samym początku wygraliśmy przetarg na wykonanie autobusu konferencyjnego, który został ogłoszony przez PZU. Następnie przystąpiliśmy do zabudowy luksusowo wyposażonego autobusu Mercedes-Benz Travego. Naszym zadaniem było przystosowanie pojazdu zarówno do działania w ekstremalnych warunkach, jak i do realizacji celów konferencyjno-medialnych.
InfoBus: InfoBus: Może zacznijmy od wyposażenia autobusu do działania w sytuacjach trudnych…
Autobus Mercedes-Benz Travego L dla PZU Życie może w każdych warunkach stać się prawdziwym mobilnym centrum pomocy dla osób poszkodowanych. Może działać w sytuacjach, gdzie nie ma prądu, wody oraz jakiekolwiek łączności. To zupełnie samowystarczalna jednostka. Moim zdaniem tak powinno wyglądać centrum antykryzysowe w każdym województwie. Pełna mobilność i pełna samowystarczalność. Jeżeli chodzi o zasilanie to pojazd dysponuje agregatem prądotwórczym firmy Fischer Panda o mocy …. Agregat zasila też klimatyzację autobusu –podczas postoju z wyłączonym silnikiem. Dzięki takiemu wyposażeniu pracownicy PZU mogą wydajnie pomagać poszkodowanych w sytuacjach klęski żywiołowej czy podczas karambolu na autostradzie. Ten autobus może pracować dosłownie wszędzie.
InfoBus: Kolejna ważna sprawa to kwestia łączności.
Dokładnie. I nie chodzi tutaj tyko o kwestię związaną z zasięgiem, ale przede wszystkim zależało nam pełnym bezpieczeństwie przepływających danych. Musimy pamiętać, że pracownicy PZU pracują na bazach danych, które podlegają kontroli Głównego Inspektora Danych Osobowych i muszą tutaj obowiązywać maksymalne zaostrzone procedury. Dlatego postawiliśmy zastosować w autobusie system łączności satelitarnej –dokładnie taki sam, jaki jest stosowany wojskowych wozach dowodzenia. To po pierwsza zapewnia nam 100% zasięgu na terenie Polski, a po drugie –gwarantuje pełne bezpieczeństwo przepływających danych. Dzięki takiemu wyposażeniu –pracownicy PZU są w stanie pomóc ludziom bez żadnych dokumentów, które stracili np. podczas powodzi czy huraganu. Wówczas bezproblemowy dostęp do ich danych pozwala zaoszczędzić czas i zmniejsza stres poszkodowanych.
InfoBus: Wróćmy teraz może do bardziej przyjaznych warunków. Jakie są możliwości medialne tego pojazdu?
Autobus konferencyjny może także służyć jako celów akwizycyjnych –np. promocji nowego produktu PZU, jak i do przeprowadzania konferencji prasowych. Temu służy zarówno wspomniana łączność satelitarna, gwarantująca szybki dostęp do Internetu , jak i pełne wyposażenie multimedialne, czyli ciekłokrystaliczny ekran czy doskonałe nagłośnienie.
InfoBus: Tak rozbudowany system wymaga skomplikowanej sieci elektrycznej. Jak to rozwiązaliście?
Na samym początku założyliśmy, że nie będziemy ingerować w istniejący w Travego system elektryczny i zbudujemy oddzielny, własny układ. I tak też się stało. Wprowadziliśmy osobną skrzynkę elektryczną, pociągnęliśmy nowe przewody pod zastosowania biurowe czy multimedialne. Podczas jazy oraz postoju autobusu całe biuro jest zasilane poprzez agregator. Natomiast wszystkie funkcje autobusu obsługuje pokładowy system elektryczny. Wyjątkiem jest tutaj klimatyzacja, która podczas postoju jest przełączana na zasilanie z agregatu.
InfoBus: Wnętrze pojazdu wygląda bardzo luksusowo. Jakich materiałów użyliście do jego wykończenia?
To połączenie mahoniu oraz najwyższej jakości tkanin. Podłoga pojazdu jest również wyłożona deskami z mahoniu, co daje całemu wnętrzu prestiżowy charakter. To pierwszy tak doskonale wyposażony autokar w Polsce. Generalnie zabudowa całego wnętrza i „uzbrojenie”go we wszystkie biurowe i medialne funkcje zabrało nam dwa miesiące.
InfoBus: Jakie inne, specjalistyczne zabudowy autobusów zrealizowała firma Zeszuta?
Ponad pięć lat temu wykonaliśmy pierwszą specjalistyczną zabudowę autokaru –Mercedes-Benz Travego dla Kancelarii Prezydenckiej. Pojazd został wyposażony w kuloodporne szyby oraz specjalny system łączności. Jego pierwszym „pasażerem”był Aleksander Kwaśniewski, teraz zaś służy Lechowi Kaczyńskiemu. Dwa lata temu zrealizowaliśmy projekt ambulansu do poboru krwi na bazie dwuosiowego Mercedes-Benz Tourismo dla Centrum Krwiodawstwa w Białymstoku. Podobną zabudowę –ale na bazie dwuosiowego Travego –kończymy obecnie dla warszawskiego Centrum Krwiodawstwa. Dodatkowo w 2006 r. opracowaliśmy pojazd specjalny (skonstruowany na bazie pojazdu Mercedes-Benz Vito) do przewozu osób niepełnosprawnych. Samochód ten jako pierwszy w Polsce posiada stosowną homologację wydaną przez Ministra Transportu i uprawniającą pojazd do poruszania się po drogach RP.
Oczywiście autobusy to część naszej działalności. Jeżeli chodzi o zabudowy specjalistycznych nadwozi to przede wszystkim wykonujemy karetki oraz samochody opancerzone dla wojska, policji czy straży granicznej. Nasza pasja to realizacja najbardziej specjalistycznych wymagań naszych klientów. Jak łatwo się domyślić firma Zeszuta to firma rodzinna, dlatego wszystkie pojazdy staramy się wykonywać na najwyższym, profesjonalnym poziomie –w końcu ręczymy za nie swoim nazwiskiem. Dlatego również w zabudowach specjalnych bazujemy na podwoziach Mercedesa, który jako jedyny na rynku oferuje zarówno mikrobusy, pojazdy dostawcze i ciężarowe oraz autobusy. To sprawdzony partner.
InfoBus: Bardzo dziękujemy za rozmowę