Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zestawy autobusowe miditrains bazujące na MAN Lion’s City M

infobus
22.04.2006 17:20
Od początku tego roku po ulicach niemieckiego miasta Nagold rozpoczęto eksploatację unikalnych zestawów, składających się z niskopodłogowego midibusa i niskopodłogowej przyczepy. Zestawy zostały wykonane na zamówienie Rübenacker Group przez Markus Göppel i NeoMan Bus.
Zestaw miditrains Fot. MAN Zestaw miditrains Fot. MAN
 
Zestawy obniżą koszty…
 
Do czasu wprowadzenia do eksploatacji nowych zestawów, firma w godzinach szczytowych musiała uruchamiać autobusy przegubowe lub dwa standardowe, jadące jeden za drugim.
Rozwiązanie takie generowało wysokie koszty, związane z wyższym zużyciem paliwa oraz wyższą amortyzacją. W przypadku uruchamiania dwóch autobusów 12-metrowych firma ponosiła także wyższe koszty osobowe związane z zatrudnieniem dodatkowego kierowcy. Bywały dni, że występowała konieczność wysyłania na trasę nawet trzech autobusów. Dzięki wprowadzeniu minibusu z przyczepą, firma może bardziej elastycznie dostosować potencjał przewozowy do występujących potoków pasażerskich. Zestawy będą głównie wykorzystywane do przewozu dzieci do szkół. Burmistrz Nagolds –Rainer Prewo liczy, że dzięki nowym pojazdom, jak również nowej organizacji ruchu w centrum miasta, wprowadzonej trzy lata temu, preferującej transport publiczny, liczba pasażerów wzrośnie.
Zestaw miditrains Fot. MAN Zestaw miditrains Fot. MAN
 
Zalety zestawów miditrains
 
Zestawy miditrains będą produkowane przez Markus Göppel GmBH und Co. Ciągnik bazuje na najnowszym modelu minibusu MAN Lion’s City M. Zgodnie z obecnymi standardami, autobus wyposażono w rampę i miejsce do mocowania wózków inwalidzkich. Dla poprawy rozkładu masy na poszczególne osie, baterie akumulatorów i zbiornik paliwa przeniesiono w pobliże przedniej osi. Aby zmniejszyć koszty obsług technicznych i napraw także w konstrukcji przyczepy wykorzystano wiele komponentów autobusów MAN. Przyczepa, podobnie jak ciągnik, jest pojazdem niskopodłogowym. Cały zestaw liczy 19,51 m długości i jest przystosowany do przewozu 138 pasażerów, w tym trzech wózków inwalidzkich. Przyczepa może pomieścić 78 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących. Zestaw zyskał specjalne dopuszczenie do ruchu do końca 2011 roku.
Przewagą zestawu minibusu i przyczepy na typowym autobusem przegubowym jest większa elastyczność jego zastosowania i dostosowanie pojemności do występujących potoków. Poza godzinami szczytu pojazd może być używany bez przyczepy, zużywając tym samym o ok. 40% paliwa mniej niż autobus przegubowy. Po krótkim okresie adaptacji, kierowcy uważają zestaw łatwiejszy w kierowaniu, dzięki jego większej zwrotności.
Zestaw miditrains Fot. MAN Zestaw miditrains Fot. MAN
 
Bezpieczeństwo
 
Sztywny hol łączący ciągnik z przyczepą został tak skonstruowany, aby uniemożliwić przechodzenie osób. Dodatkowo zestaw wyposażono w system monitoringu wizyjnego, kamerę cofania, lusterka o szerszym polu widzenia, czujniki informujące kierowcę o przekroczeniu maksymalnego kąta skrętu, system EBS w przyczepi, szybkozłącza ułatwiające połączenie pojazdów.
 
Rübenacker Group eksploatuje łącznie 81 autobusów, które rocznie pokonują 5,5 mln kilometrów. Firma obsługuje komunikację miejską oraz dojazdy dzieci do szkół. W planach firmy jest zakup dwóch zestawów maxitrains składających się z 12-metrowych autobusów Lion”s City i przyczep o długości 11 metrów i szerokości 2,5 metra.