Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ZeEUS w Hiszpanii i Holandii (7)

infobus
30.03.2017 06:00

Odwiedzamy kolejne miejsca w Europie, które użytkują elektryczne autobusy. Po Finlandii i Francji, jedziemy do Hiszpanii oraz Holandii, która jako pierwsza w Europie ogłosiła duży przetarg na elektrobusy.

Barcelona

Zaczynamy w Barcelonie, gdzie w ramach projektu ZeEUS testowano elektryczne autobusy, dwa marki Irizar model i 2e oraz dwa marki Solaris Urbino 18 i jeden BYD K9. Testy, miały na celu zdobycie doświadczeń w użytkowaniu e-Busów i na tej podstawie opracowanie oceny pozwalającej na zamówienie najbardziej odpowiednich autobusów, dla warunków komunikacyjnych Barcelony. Ponadto testy mają umożliwić operatorowi (Transports Metropolitans de Barcelona) nabycie odpowiedniego doświadczenia, w celu poznania charakterystyki infrastruktury energetycznej dla terminali do ładowania autobusów oraz zasad elektryfikacji linii komunikacyjnych.

San Sebastian

Operator Dbus w San Sebastian testował trzy autobusy marki Irizar i2e, głównie w centrum miasta, na różnych liniach. Celem testów jest dostosowanie długości linii w ten sposób, aby jeden kierowca pokonywał trasę maksymalnie najdłuższą. W ten sposób operator uniknie konieczności zmiany kierowcy na linii komunikacyjnej.

Madryt

Władze Madrytu planują odnowić całą flotę autobusową, w której eksploatowane były by autobusy hybrydowe zasilane CNG. Odnowa taboru ma zdecydowanie ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w mieście. Operator EMT de Madrid w swojej flocie posiada 23 autobusy hybrydowe z CNG z czego 13 z nich to hybrydy, e-Busy (z wtyczką). W związku z tym planem dokonano sprawdzenia skuteczności działania elektrycznych hybryd w warunkach linii miejskich. W testach udział wzięły wyłącznie autobusy hybrydowe z wtyczką. Testy wykazały, że poprawiła się jakość powietrza, jak również zanotowano oszczędności w zużyciu paliwa.

Dodać należy, że w tym roku EMT de Madrid przetestowało także już dwa autobusy elektryczne. W styczniu 2017 r. Irizar i2e, a w lutym egzemplarz BYD K9.

Valladolid

Testowane w Valladolid autobusy wykonywane są w technologia VECTIA PLUG-IN Hybrid. Zawiera ona trzy różne tryby funkcjonowania. Tryb PLUG IN, hybrydowy, (spalinowo- elektryczny hybryd) oraz tryb w pełni elektryczny. Autobusy ładowane były na obu końcach linii. Test pozwolił ocenić całkowity koszt eksploatacji autobusów i korzyści wynikające z ograniczonej emisji zanieczyszczeń.

Tabela przedstawia dane techniczne testowanych autobusów i charakterystykę linii w testach ZeEus w miastach Hiszpanii:

Dane techniczne

Barcelona Dane

Donostia/ San Sebastian

Madryt

Valladolid

Marka pojazdu

2 x Irizar

 

1 x ByD

2 x Solaris

 

3 x Irizar

13 x Castrosua

5 x Vectia  

Model pojazdu

i2e

 

K9 Variant Overseas of ByD

Urbino 18 electric

i2e

Tempus

Veris.12 Hybrid+

Długość pojazdu

12 m

12 m

18 m

12 m

11.3m

12 m

Max. liczba osób

75 

75

115

75

64

85

Klimatyzacja

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Ogrzewanie

Nie

Nie

Nie

Tak

Tak

Tak

Możliwości innego ładowania

Nie

Nie

Za pomocą pantografu w terminalu (6-8min)

 

Nie

Nie

Za pomocą pantografu w terminalu (3-5min)

Nocne ładowanie

Za pomocą wtyczki (56h)

 

 Za pomocą wtyczki (56h)

 

 Za pomocą wtyczki (2.5h)

 

Za pomocą wtyczki (7h)

 Za pomocą wtyczki (4h)

Nie

System magazynowania energii:

352kWh 

324kWh

125kWh

340kWh

72kWh

24kWh

Dane linii

Typ

<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;margin-botto"