ZeEUS (3) w Austrii: Graz i Klagenfurt [FILM]
Z projektem ZeEUS rozpoczynamy elektromobilny przegląd europejskich miast. Zaczynamy – w kolejności alfabetycznej – od Austrii, gdzie czeka na nas miły, polski akcent.
W Austrii testy w ramach projektuZeEUS przeprowadza Holding Graz, który jest zwolennikiem nowej generacjitechnologii magazynowania energii. Dzięki temu można wykorzystywać systemowe bardziejzrównoważone rozwiązania w zakresie e-busów. Należy podkreślić, że Holding nieprzeprowadza testów autobusów elektrycznych już testowanych w innych miastach,tylko stara się wykorzystać te doświadczenie dla siebie w najlepszy zmożliwych sposobów.
Chińczycy w Graz
W projekcie ZeEUS, GrazHolding sprawdził dwie chińskie marki autobusowe. To Chariot Motors (czyli europejska nazwa chińskiej marki Higer) i CRRC(Chiny). Obie marki do magazynowania energii wykorzystują super kondensatory.Celem przeprowadzonych badań jest zademonstrowanie wyższej użytecznościelektrycznych autobusów nad obecnie używanymi z silnikiem diesla. Drugim celemjest zdobycie uznania kręgu pasażerów oraz personelu Holding GRAZ. Trzeci celto dążenie do wymiany posiadanego przez Holding taboru autobusowego pod kątemochrony środowiska, głównie jakości powietrza w centrum miasta Graz.
Poniżej film o marce ChariotMotors/Higer, która również uruchomiła pilotażowe testy w Sofii i Tel-Awiwie:
{https://www.youtube.com/watch?v=9DT7PFa40NU}
Klagenfurt z Solarisem
Podobnie firma Stock wKlagenfurcie w Austrii zakupiła elektryczny prototyp Solaris Urbino 8.9 LE, abysprawdzić jego przydatność w codziennej eksploatacji.
Docelowo autobusy mają być eksploatowane winnych obszarach miasta obsługując inne trasy. Przeprowadzane testy to podobniejak w Gaz część polityki zmierzającej do ograniczenia dwutlenku węgla wpowietrzu w centrum miasta.
Dane eksploatacyjne
Tabela 1. Dane techniczne projektu ZeEUSzrealizowanego w Austrii e miastach Graz i Klagefurt
Dane techniczne |
GRAZ |
Klagenfurt |
|
Marka pojazdu: |
2 x Chariot Motors |
2 x CRRC |
1x SOLARIS |
Model pojazdu |
Ebus |
Articulated bus |
URBINO 8.9 LE electric |
Długość pojazdu |
12 metrów |
18 metrów |
8,9 m |
Maksymalna liczba osób |
90 |
135 |
51 |
Klimatyzacja |
TAK |
Tak |
Tak |
Ogrzewanie |
TAK |
Tak |
Tak |
Możliwości innego ładowania |
pantograf na wybranych przystankach autobusowych (0,5-2 minut) |
Nie |
|
Nocne ładowanie |
NIE |
ładowanie za pomocą wtyczki ( max 2 godziny) |
ładowanie za pomocą wtyczki (4 godziny) |
System magazynowania energii |
32 kWh (kondensatory) |
24 kWh ( kondensatory) |
Akumulator 120 kWh |
Typ linii |
centrum miasta |
centrum miasta |
centrum miasta |
Topografia linii |
płaska |
płaska |
płaska |
Długość linii autobusowej |
3,5 km |
3,5 km |
7,5 km |
Średnia prędkość techniczna |
20 km/h |
20 km/h |
19 km/h |
Codzienna liczba godzin |
15 godzin |
13 godzin |
8 godzin |
Codzienna liczba godzin pracy (tylko elektrycznie) |
15 godzin |
13 godzin |
4-4,8 |
Suma kilometrów przejechanych w ciągu dnia |
203 km |
188 km |
110 km |
W powyższej tabeli zestawiono podstawowe danetechniczne charakteryzujące przeprowadzone testy z autobusamielektrycznymi.
„