Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ZeEUS (3) w Austrii: Graz i Klagenfurt [FILM]

infobus
09.02.2017 12:15

Z projektem ZeEUS rozpoczynamy elektromobilny przegląd europejskich miast. Zaczynamy – w kolejności alfabetycznej – od Austrii, gdzie czeka na nas miły, polski akcent.

W Austrii testy w ramach projektuZeEUS przeprowadza Holding Graz, który jest zwolennikiem nowej generacjitechnologii magazynowania energii. Dzięki temu można wykorzystywać systemowe bardziejzrównoważone rozwiązania w zakresie e-busów. Należy podkreślić, że Holding nieprzeprowadza testów autobusów elektrycznych już testowanych w innych miastach,tylko stara się wykorzystać te doświadczenie dla siebie w najlepszy zmożliwych sposobów.

Chińczycy w Graz

W projekcie ZeEUS, GrazHolding sprawdził dwie chińskie marki autobusowe. To Chariot Motors (czyli europejska nazwa chińskiej marki Higer) i CRRC(Chiny). Obie marki do magazynowania energii wykorzystują super kondensatory.Celem przeprowadzonych badań jest zademonstrowanie wyższej użytecznościelektrycznych autobusów nad obecnie używanymi z silnikiem diesla. Drugim celemjest zdobycie uznania kręgu pasażerów oraz personelu Holding GRAZ. Trzeci celto dążenie do wymiany posiadanego przez Holding taboru autobusowego pod kątemochrony środowiska, głównie jakości powietrza w centrum miasta Graz.

Poniżej film o marce ChariotMotors/Higer, która również uruchomiła pilotażowe testy w Sofii i Tel-Awiwie:

{https://www.youtube.com/watch?v=9DT7PFa40NU}

Klagenfurt z Solarisem

Podobnie firma Stock wKlagenfurcie w Austrii zakupiła elektryczny prototyp Solaris Urbino 8.9 LE, abysprawdzić jego przydatność w codziennej eksploatacji.

Docelowo autobusy mają być eksploatowane winnych obszarach miasta obsługując inne trasy. Przeprowadzane testy to podobniejak w Gaz część polityki zmierzającej do ograniczenia dwutlenku węgla wpowietrzu w centrum miasta.

Dane eksploatacyjne

Tabela 1. Dane techniczne projektu ZeEUSzrealizowanego w Austrii e miastach Graz i Klagefurt

Dane techniczne

GRAZ

Klagenfurt

Marka pojazdu:

2 x Chariot Motors

2 x CRRC

1x SOLARIS

Model pojazdu

Ebus

Articulated bus

URBINO 8.9 LE electric

Długość pojazdu

12 metrów

18 metrów

8,9 m

Maksymalna liczba osób

90

135

51

Klimatyzacja

TAK

Tak

Tak

Ogrzewanie

TAK

Tak

Tak

Możliwości innego ładowania

pantograf na wybranych przystankach autobusowych (0,5-2 minut)

Nie

Nocne ładowanie

NIE

ładowanie za pomocą wtyczki ( max 2 godziny)

ładowanie za pomocą wtyczki (4 godziny)

System magazynowania energii

32 kWh (kondensatory)

24 kWh ( kondensatory)
+ 25 kWh (baterie)

Akumulator 120 kWh

Typ linii

centrum miasta

centrum miasta

centrum miasta

Topografia linii

płaska

płaska

płaska

Długość linii autobusowej

3,5 km

3,5 km

7,5 km

Średnia prędkość techniczna

20 km/h

20 km/h

19 km/h

Codzienna liczba godzin

15 godzin

13 godzin

8 godzin

Codzienna liczba godzin pracy (tylko elektrycznie)

15 godzin

13 godzin

4-4,8

Suma kilometrów przejechanych w ciągu dnia

203 km

188 km

110 km

W powyższej tabeli zestawiono podstawowe danetechniczne charakteryzujące przeprowadzone testy z autobusamielektrycznymi.