Ze Starachowic i Mannheim do Barcelony: 46 gazowych hybryd [FILM]
W czerwcu firma Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) wprowadziła do ruchu - obok autobusów elektrycznych - także 46 autobusów CNG.
To 30 pojazdów MAN Lion`s City 12G EfficientHybrid o długości 12 metrów oraz 16 przegubowych Mercedes-Benz Citaro G CNG hybrid o długości 18 metrów. Razem z elektrobusami (23) daje to liczbę 69 ekologicznych pojazdów, jakie w II kwartale br. wzmocniły flotę TMB. Zostały one zakontraktowane w 2020 roku w ramach dwóch przetargach publicznych na łączną kwotę 40,8 mln euro netto. Tym samym Barcelona robi kolejny krok w kierunku poprawy środowiska i zastąpienia autobusów z silnikami diesla i gazowych I generacji.
Nowy znak
Wprowadzone autobusy do ruchu wyróżniają się nowym znakiem: marką EcoBus po bokach, które od teraz identyfikuje pojazdy o najbardziej zaawansowanych technologiach. To autobusy elektryczne, gazowe, hybrydowe, a wkrótce także ogniwa paliwowe.
Zakupione od MAN i Mercedesa autobusy to pierwsze gazowe hybrydy w historii Barcelony. Zdaniem TMB wprowadzenie silników elektrycznych dodatkowo zmniejszy emisję zanieczyszczeń pojazdów CNG w porównaniu z pojazdami konwencjonalnymi. W efekcie hybrydyzacji gazowy silnik emituje o 90% mniej tlenków azotu w porównaniu do silnika wysokoprężnego przy praktycznie zerowej emisji cząstek stałych. Najnowsze pojazdy zastąpią wysłużone jednostki, które mają ponad 14 lat.
Obecnie autobusowa flota TMB to 1140 jednostek, w tym:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 350 szt. (31%) to pojazdy z napędem hybrydowym, w zdecydowanej większości z silnikami diesla;
- 408 szt. (36%) to autobusy na sprężony gaz ziemny.
Do obu grup należy dodatkowo 13 egzemplarzy, które zostały „zhybrydyzowane” w 2012 roku w ramach innowacyjnego projektu. W jego ramach do konwencjonalnych pojazdów CNG dodano dwa silniki elektryczne i generator. I .. zamknięto projekt.
Zobaczcie najnowsze nabytki TMB na filmie: