Ze Starachowic do Włocławka: Pierwsze cztery elektryczne „lwy” MPK
Wiemy, jak będą wyglądać pierwsze autobusy MAN Lion`s City E w barwach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Włocławku.
W fabryce MAN Bus Starachowice trwają ich odbiory techniczne, a planowo w październiku pojazdy wyjadą na ulice miasta. Najpierw transza czterech egzemplarzy, a do końca 2023 roku reszta z kontraktu na łącznie 11 elektrobusów.
Zmiana e-marki
Na samym początku przypomnijmy, że obecnie w taborze MPK Włocławek operuje pięć elektrycznych autobusów marki Solaris – Urbino 12 electric. Do końca 2023 roku flota włocławskiego MPK wzbogacić ma się o 11 kolejnych elektrycznych autobusów, ale będą to już pojazdy marki MAN, która wygrała przetarg. Koszt zakupu nowych autobusów wyniósł około 34 mln zł, natomiast przewoźnik pozyskał na ten cel dofinansowanie w wysokości 24,5 mln zł z I edycji programu "Zielony Transport Publiczny", prowadzonego przez Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
-„Teraz rozpoczęła się procedura ich odbioru - poinformował Krzysztof Kukucki, zastępca prezydenta Włocławka i dodał: - „W ciągu miesiąca po Włocławku będą jeździły pierwsze cztery z jedenastu nowych, elektrycznych autobusów kupionych przez MPK na początku tego roku. Całość zamówienia ma być zrealizowana do końca 2023 r.”
Dodajmy, że MAN udzielił 8 lat gwarancji na baterie, co jest szczególnie istotne w autobusach elektrycznych.
Przetarg obejmował również dostawę - w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy - sześciu ładowarek dwufunkcyjnych-dwustanowiskowych (dostawa również w trzech transzach). Cztery propozycje na dostawę ładowarek do elektrobusów złożyły firmy:
- ENIKA Łódź na sumę 1.114.206,50 PLN brutto
- Ekoenergetyka Sales Zielona Góra na sumę 1.169.545,50 PLN brutto
- MEDCOM Warszawa na sumę 1.451.527,92 PLN brutto
- ELEKTROMETAL Cieszyn na sumę 895.237,08 PLN brutto
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Włocławski standard
Nowe autobusy wyposażone będą m.in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz porty USB do ładowania telefonów.
Nominalna pojemność baterii trakcyjnych w autobusach ma być nie mniejsza niż 390 kW (+/-8%), a użytkowa wynosić ma minimalnie 330 kW. Baterie mają gwarantować przebieg minimum 230 km.
Autobusy mają być wyposażone między innymi w: klimatyzację, system informacji pasażerskiej z tablicami LED oraz LCD, monitoring, trzy kasowniki, ogrzewanie za pomocą pieca spalinowego wraz z podgrzewaczem elektrycznym, nagłośnienie, system zliczania pasażerów i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.