Ze Starachowic do Trondheim: 189 autobusów!
Skandynawia coraz częściej stawia na gazowe MAN-y, co jest jak najlepszą informacją dla załogi fabryki MAN Bus w Starachowicach.
Pod koniec sierpnia Trondheim w Norwegii odebrało 189autobusów MAN Lion's City, które zostały wyprodukowane przez starachowickizakład MAN Bus. Zamówienie objęło zarówno pojazdy solo, jak i przegubowe -wszystkie zasilane CNG lub biodieselem,w tym:
-
105 szt. autobusów miejskich pojechało do firmytransportowej Vy Buss AS,
-
84 szt. pojazdy trafiły do Tide Buss AS.
-„Cieszymy się, że te dwie największe firmy transportowe wNorwegii ponownie nam zaufały” – powiedział Rudi Kuchta, dyrektor ds. sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus.- „Autobusyzasilane są biogazem i biodieslem doskonale pasują do cichego i naturalnegośrodowiska w Trondheim
Cztery wersje
Norwegowie zamówili następujące niskopodłogowe modele:
-
solo MAN Lion's City (A21) o długości 12 m z silnikiem gazowymE2876 LUH Euro 6 zasilanym zarówno CNG, jak i biogazem;
-
solo MAN Lion's City L LE (A44) o długości 15 m z silnikiemwysokoprężnym D2066 LUH Euro 6 w specjalnej wersji biodiesla;
-
przegub MAN Lion's City G (A23) o długości 18 m z silnikiemwysokoprężnym gazowym E2876 LUH LOG Euro 6 zasilanym zarówno CNG, jak i biogazem;
-
przegub MAN Lion's City G (A23) o długości 18 m z silnikiemwysokoprężnym D2066 LUH Euro 6 w specjalnej wersji biodiesla;
We wszystkich egzemplarzach komfort i bezpieczeństwozapewnia odpowiednio mocny system klimatyzacji oraz innowacyjny system monitoringuw strefie pasażera i kierowcy.
Norweskie doświadczenie
Dostarczone pojazdy nie są pierwszymi autobusami marki MAN,które zakupiły te dwie norweskie firmy transportowe. W 2011 roku niemieckikoncern dostarczył pierwsze 13 szt. autobusów na gaz ziemny do Vy Buss AS, a dziśliczba „lwów” we flocie firmy wynosi 260 szt. autobusów miejskich i autokarów.
Z kolei współpraca pomiędzy Tide Buss AS i MAN rozpoczęłasię w 2003 roku – od dostawy 6 szt. … trolejbusów. Do tej firmy spółka MANTruck & Bus dostarczyła w sumie 240 pojazdów – zarówno do podróży miejskich,jak i turystycznych.
Warto dodać, że najnowsze zamówienie obejmuje równieższkolenie kierowców, a także umowę serwisową. Decydującym czynnikiem przy wyborzeMAN jako dostawcy było wieloletnie doświadczenie w sektorze napędów napędzanychgazem.
-„Koncentrujemy się na tym temacie od ponad 75 lat i dlatego jesteśmy europejskim liderem wsektorze autobusów miejskich zasilanych gazem” – powiedział Jan Aichinger, szefmarketingu w MAN Truck & Bus. -„Wprowadzając pojazdy na biogaz, Vy Buss AS iTide Buss AS wysyłają jasny komunikat w zakresie ochrony środowiska. Dzisiaj autobusgazowy zasilany biogazem stanowi najbardziej ekonomiczne i przyjazne dlaśrodowiska rozwiązanie w zakresie transportu publicznego. W zakresie emisji CO2jest ono praktycznie neutralne dla środowiska. „
„