Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ze Starachowic do Barcelony: Test Lion’s City 18E

infobus
19.05.2021 06:00

Przegubowy autobus elektryczny Lion's City 18E przez rok będzie jeździł na różnych liniach Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)

Pozwoli to katalońskiej firmie zweryfikować jego zasięg i przydatność do lokalnych potrzeb przewozowych.

Dwa miasta

Barcelona jest jednym z dwóch miast w Europie (drugim jest Kolonia w Niemczech), które mają okazję jako pierwsze przetestować "elektrycznego MEGA lwa" i to jeszcze przed startem jego produkcji seryjnej w MAN Bus Starachowice. Co warto podkreślić, układ napędowy tego przegubowego autobusu składa się z dwóch centralnych silników elektrycznych, umieszczonych na drugiej i trzeciej osi. W przeciwieństwie do silników elektrycznych, które są umieszczone w piastach kół, takie rozlokowanie zapewnia łatwiejszy dostęp dla serwisu i pozwala na prostszą konstrukcję całego układu napędowego. Konfiguracja elektrycznego zespołu napędowego, która nie wymaga przekładni między osiami, wpływa również korzystnie na przestrzeń pasażerską (szczególnie z tyłu). W efekcie pojemność Lion's City 18E wynosi 120 pasażerów.

Oba silniki elektryczne osiągają moc znamionową 320 kW (429 KM), chociaż ich maksymalna moc to 480 kW (644 KM) przy pełnym obciążeniu i podjazdach. Energia, która je zasila pochodzi z akumulatorów o łącznej pojemności aż 640 kWh. To razem 8 pakietów baterii umieszczonych na dachu pojazdu, gdzie podobnie, jak w przypadku silników, serwis ma do nich prostszy dostęp, co m.in. obniża koszty.

Nowego MAN-a można naładować w ciągu zaledwie czterech godzin poprzez system szybkiego ładowania prądem stałym za pomocą standardowego złącza CCS z mocą 100 kW (końcówka 150 kW). Niemiecki producent gwarantuje przez cały okres żywotności akumulatorów zasięg 200 km na trasie mieszanej i do 270 km w sprzyjających warunkach.

Zdaniem TMB, te dane są kluczowe, ponieważ najbardziej wydajne elektryczne autobusy przegubowe w Europie ładowane są zarówno w nocy, jak i podczas przerw na przystankach krańcowych, co z kolei oznacza konieczność wyposażenia pętli w niezbędną infrastrukturę do szybkiego ładowania. Czas przetestować inne rozwiązanie.

Na linii H16

TMB wypuści Lion’s City 18E na linię H16, po której kursują także inne przegubowe autobusy elektryczne, co pozwoli na porównanie ich parametrów eksploatacyjnych.

Później pojazd będzie operował na innych trasach w sieci TMB.

Autobusowa flota Barcelony przechodzi obecnie intensywną elektryfikację. Trzy cieszące się dużym popytem linie autobusowe - H16, H12 i V15 - zostaną wkrótce w pełni zelektryfikowane. W przyszłości - a dokładniej w latach 2021-2024 - TMB chce zakupić ok. 210 elektrycznych pojazdów bateryjnych. Cel to 50% floty zasilane energią elektryczną do 2030 r.