Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zduńska Wola: Autosan, MAN i Volvo składają oferty, a Solaris wygrywa

infobus
16.11.2021 09:30
Dokładnie miesiąc po otwarciu ofert, 15 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Zduńskiej Woli dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup czterech elektrycznych autobusów.

Przypomnijmy, że to postepowanie cieszyło się wielkim zainteresowaniem producentów, a swoje oferty złożyły aż cztery marki: Autosan, Solaris, MAN i Volvo.

Cztery oferty

Przy zastosowanych przez MPK dość liberalnych kryteriach walka między producentami odbyła się na polu jak najniższego zużycia energii i jak najniższej ceny. Okazuje się, że cały czas w takiej sytuacji bezkonkurencyjny jest Solaris. Sprawdźmy zduńskowolskie propozycje:

  • Solaris Bus & Coach z ceną 8.200.00 PLN netto / 10.086.000 PLN brutto, co daje jednoskokową cenę (+ ładowarki) za model Urbino 12 electric na poziomie 2.050.00 PLN netto;
  • Autosan z ceną 9.267.400 PLN netto / 11.398.902 PLN brutto, co daje jednoskokową cenę  (+ ładowarki) za model Sancity 12 LFE  na poziomie 2.316.850 PLN netto;
  • MAN Truck & Bus Polska z ceną 9.274.959 PLN netto / 11.408.200,80 PLN brutto, co daje jednoskokową cenę (+ ładowarki) za model Lion`s City 12 E na poziomie 2.318.739 PLN netto;
  • Volvo  z ceną 9.242.959 PLN netto / 11.368.840,80 zł, co daje jednoskokową cenę (+ ładowarki) za model 9700 E na poziomie 2.310739 PLN netto.

Z kolei budżet zamawiającego 10.824.000 PLN brutto, czyli zmieścił się w nim tylko wielkopolski producent i to był największym faworytem do zwycięstwa w Zduńskiej Woli. Decyzja komisji przetargowej to potwierdza, a rozstrzał punktowy między Solarisem, a resztą konkurencji jest spory:

Screenshot 2021 11 15 At 18 11 13 Microsoft Word Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystnieszej Oferty Informacja O Wyborze ...
Screenshot 2021 11 15 At 18 11 13 Microsoft Word Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystnieszej Oferty Informacja O Wyborze ...
Screenshot 2021 11 15 At 18 10 44 Microsoft Word Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystnieszej Oferty Informacja O Wyborze ...
Screenshot 2021 11 15 At 18 10 44 Microsoft Word Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystnieszej Oferty Informacja O Wyborze ...
Screenshot 2021 11 15 At 18 10 26 Microsoft Word Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystnieszej Oferty Informacja O Wyborze ...
Screenshot 2021 11 15 At 18 10 26 Microsoft Word Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystnieszej Oferty Informacja O Wyborze ... 1
Screenshot 2021 11 15 At 18 09 19 Microsoft Word Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystnieszej Oferty Informacja O Wyborze ...
Screenshot 2021 11 15 At 18 09 19 Microsoft Word Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystnieszej Oferty Informacja O Wyborze ... 1

Kryteria wyboru

Przypomnijmy, że w wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający kierował się: ceną (60%), okresem gwarancji (20%) i oceną techniczno-eksploatacyjną autobusów (20%). Tutaj MPK premiowało następujące rozwiązania:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 2 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 5 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 0,5 pkt,
  • autobusy wyposażone w 100% oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wykonane w technologii LED, nie wyłączając świateł mijania i drogowych – 0,5 pkt,
  • cały magazyn energii zabudowany na dachu autobusu – 2 pkt,
  • zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie za osią napędową albo zastosowanie silnika/ów elektrycznego układu napędowego zabudowanego w osi napędowej lub piastach tej osi napędowej – 2 pkt,
  • przednia oś zależna – 2 pkt,
  • autobus wyposażony w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 355 kWh (poprzednio 310 kWh) oraz Ed nie mniejszą niż 230 kWh – 5pkt.

ZDUŃSKOWOLSKIE AUTOBUSY

Cztery autobusy solowe mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika lub silników o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika lub silników musi zapewnić zamawiającemu realizację rozkładu jazdy, tak, jak by były one wykonywane autobusem z klasycznym układem napędowym (spalinowym) Diesla.

Zamawiający wymaga zastosowania silnika lub silników o łącznej mocy znamionowej lub maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 150 kW. Omawiane konstrukcje mają posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w  akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 200 kWh. Ładowanie  magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.

W przestrzeni pasażerskiej pojawią się ładowarki do urządzeń mobilnych (minimum 10 sztuk, a jeżeli będą to ładowarki z podwójnym gniazdem –  to minimum 8 sztuk). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku.

Z kolei miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów. MPK nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe lub RGB w kolorze bursztynowym z wyjątkiem pola numerowego, dla którego przewidziano kolor biały. Wewnątrz znajdzie się tablica o przekątnej minimum 21,5 cali, wykonana w postaci ekranu LCD lub LED, przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez MPK.

Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 365 dni od podpisania umowy, czyli tyle samo co przy pierwszym przetargowym podejściu, które zostało unieważnione z powodu znaczących zmian SIWZ. To oznacza, że pierwsze elektryczne autobusy przyjadą do Zduńskiej Woli pod koniec 2022 r.