ZDiTM Szczecin ponownie z autobusową ofertą PKS Szczecin: Taniej, czyli drożej

infobus
22.02.2024 09:04

20 lutego Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie dokonał otwarcia ofert w ponownym przetargu na obsługę pakietu linii dziennych, nocnych i transportu na żądanie

Powtórka jest konsekwencją unieważnienia pierwszego przetargu, w którym jedyną ofertę złożył PKS Szczecin. Propozycja oferenta wówczas mocno przekraczała budżet zamawiającego. W obecnym zamówieniu ofertę ponownie złożył tylko PKS Szczecin. W przeliczeniu na miesięczną obsługę linii, stawka PKS wzrosła. Przypomnijmy, że zakres obecnego zamówienia to tylko 10 miesięcy - od 1 marca 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku.

Linie do obsługi

Zanim przejdziemy do omówienia złożonej oferty, przypomnijmy, że zamówienie dotyczy wykonywania usług przewozowych zgodnie z rozkładami jazdy dostarczonymi przez zamawiającego na liniach autobusowych w dziennej, nocnej komunikacji i obsłudze transportu na żądanie. ZDiTM przeznaczył przewoźnikowi do obsługi następujące linie:

  • dzienne zwykłe - 52, 58, 59, 63, 76, 85, 88, 98, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 241, 242, 243, 244,
  • nocne – 521, 522, 523, 525, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 535, 536,
  • trasy stałe oraz wygenerowane dla transportu na żądanie.
ZDiTM Szczecin ponownie z ofertą PKS Szczecin. Taniej, ale drożej

Średni wiek taboru

ZDiTM planuje, że przewoźnik w trakcie obowiązywania umowy wykona aż 3 375 758,18 wzkm. Do tego przewoźnik przejedzie jeszcze 3 434,3 wozogodziny, wynikające z czasu funkcjonowania transportu na żądanie. Powyższe wielkości mogą ulec zmianie w granicach +/- 30%.

Do realizacji zadań przewozowych ZDiTM wymaga minimum 79 autobusów (razem z taborem rezerwowym) w tym:

  • 6 sztuk autobusów klasy MIKRO,
  • 42 sztuk taboru MAXI,
  • 31 sztuk autobusów MEGA - przegubowych.

Usługi przewozowe mają być wykonywane taborem niskopodłogowym, przystosowanym do przewozów osób w komunikacji miejskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Za autobus niskopodłogowy ZDiTM uznaje pojazd, w którym podłoga przestrzeni pasażerskiej o wzniosie maksymalnie 370 mm tworzy powierzchnię bez stopni na odcinku minimum od przodu autobusu do miejsca zakończenia drugich drzwi. Wszystkie pojazdy zgłoszone do obsługi w ciągu 60 dni od podpisania umowy muszą być w barwach miasta Szczecin, tj. Floating Garden. Zabronione będzie umieszczanie reklam na szybach bocznych autobusów realizujących zamówienie. Średni wiek taboru nie może przekraczać 17 lat (rok temu ZDiTM wymagał pojazdów ze średnią wieku maksymalnie 16 lat). Z kolei maksymalny wiek taboru nie może przekraczać 20 lat. Zamawiający wymaga, aby przewoźnik posiadał na obszarze działania zamawiającego lub gmin sąsiednich bazę transportową wraz z niezbędnym wyposażeniem dla dokonywania bieżących napraw i codziennej kontroli stanu sprawności technicznej taboru realizującego usługi będące przedmiotem zamówienia. Wykonawca kupując nowy autobus musi nabyć go z silnikiem spełniającym normę EURO 6, jeżeli natomiast dokonuje zakupu autobusu używanego, kilkuletniego, to musi on posiadać silnik spełniający normę emisji spalin nie mniejszą niż EURO 3.

Pierwszy przetarg unieważniony

Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu, 19 grudnia ZDiTM Szczecin otrzymał tylko jedną ofertę w liniowym przetargu. Pochodziła ona od:

  • Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Szczecinie sp. z o.o. – cena 64 361 777,00 PLN brutto.

Była to suma wyższa od tej jaką miał przygotowaną ZDiTM na sfinansowanie przewozów. Zamawiający miał przygotowany budżet w wysokości 55 202 068,00 PLN. Brakowało więc ponad 9 mln zł. W rezultacie 22 grudnia ZDiTM poinformował o unieważnieniu przetargu.

Tanie czyli drożej

W obecnym postępowaniu ZDiTM również otrzymał ofertę tylko od PKS Szczecin. Przewoźnik chce świadczyć usługi za sumę: 53 749 095,25 PLN brutto. Z kolei budżet zamawiającego wynosi 54 755 501,00 PLN. Zatem kwota ta tym razem mieści się w budżecie ZDiTM.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że PKS złożył tańszą ofertę niż poprzednio. Pozory jednak mylą, bowiem obecnie zakres zamówienia wynosi (czasowo) 10 miesięcy, zaś poprzednio było to 12 miesięcy. Przeliczając aktualną ofertę PKS na 1 miesiąc, wychodzi nam koszt 5 374 909,52 PLN. Z kolei poprzednim razem miesięczny koszt obsługi linii PKS Szczecin wyceniał na 5 363 481,41 PLN. Jest więc drożej niż poprzednio. Jednocześnie oferta PKS zmieściła się w budżecie zamawiającego, tylko dlatego, że ZDiTM go zwiększył (przeliczając na miesięczny koszt obsługi linii).

Aktualny przetarg ZDiTM znajduje się na stronie: https://portal.smartpzp.pl/zditm.szczecin.pl/public/postepowanie?postepowanie=60836893