Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zawiercie z unijną kasą na autobusy. Świerklaniec bez

infobus
20.07.2017 08:44

18 lipca 2017 r. Zarząd Województwa Śląskiego zatwierdziłlistę projektów wybranych do dofinansowania z ZIT z zakresu niskoemisyjnegotransportu miejskiego na terenie Subregionu Centralnego.

Alokacja konkursu, wynosząca ponad 245 mln zł, pozwoliła nadofinansowanie 14 projektów. Otrzymają one łącznie blisko 150 mln zł unijnegodofinansowania. Niestety, tylko jeden z nich dotyczy zakupu ekologicznych autobusów.Nie wszystko jednak stracone. Niskoemisyjny budżet ZIT Subregionu Centralnego wynosiłponad 282 mln zł. Samorządy i ich instytucje zgłosiły do niego jednak tylko 16projektów o łącznej wartości ponad 205 mln zł i wnioskowanej kwociedofinansowania ponad 160 mln zł. Nie wszystkie zgłoszone projekty przeszły teżetap oceny. Dlatego najprawdopodobniej zostanie ogłoszona jeszcze jedna dogrywka.

Autobusy z ZIT-u

W najnowszym śląskim naborze pojawiły się dwakilkunastomilionowe wnioski dotyczące zakupu taboru autobusowego. Przeszedłtylko pomysł Zawiercia. Projekt z Świerklańca pn.” Zakup taboru autobusowego napotrzeby transportu publicznego na terenie działalności PKM Międzygminna Sp. zo.o. w Świerklańcu” nie przeszedł oceny formalnej. Tym samym projekt o wartości16 734 150,00 z dofinansowaniem na poziomie 11 560 000,00 zł odpadł z konkursu.To z kolei stawia pod znakiem zapytania rozstrzygane właśnie przetargi na zakup 10 szt. autobusów hybrydowych.

Zawiercie otrzyma wsparcie z RPO w wysokości 10 214 450,00zł z RPO w ramach projektu oszacowanego na 14 780 910,00 zł. Ramy czasowe dla realizacjiprojektu „Zakup taboru autobusowego na potrzeby transportu publicznego” to 2017-02-28- 2018-09-28. Łącznie ma to być 15 szt. pojazdów, w tym głównie klas MIDI i MINI. Ostatnio przewoźnik nabył z własnej kieszeni trzy autobusy miejskieklasy MINI – Kapena Urby 72 od firmy MMI.

Inne projekty

  • W ramach poddziałania 4.5.1 Niskoemisyjny transport miejskioraz efektywne oświetlenie – ZIT dofinansowanie otrzymały w nim m.in.

  • powiat pszczyński (na budowę centrum przesiadkowego za 43,6mln zł, w tym 35,7 wnioskowane do RPO),

  • gmina Ciasna (na budowę węzłów przesiadkowych z budową drógrowerowych za 13,1 mln zł; w tym 10,9 mln zł z RPO)

  • Piekary Śląskie (budowa węzła przesiadkowego ze ścieżkamirowerowymi za 25,4 mln zł, w tym 20,5 mln zł z RPO).

  • Chorzów dostał w tym konkursie 32 mln zł dotacji z RPO doszacowanego na 38 mln zł projektu pod nazwą „Budowa centrum przesiadkowegochorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Jak przekazała PAP wśrodę rzeczniczka chorzowskiego magistratu Karolina Skórka, projekt tenobejmuje dofinansowanie do zbudowanego już centrum przesiadkowego, a takżezapowiadanych systemu tras i wiat rowerowych oraz liniowego systemu zarządzaniaruchem (z uwzględnieniem priorytetu komunikacji zbiorowej).

Pozostałe dofinansowane projekty dotyczą centrumprzesiadkowego w Imielinie i Knurowie-Szczygłowicach, centrów tego typupołączonych z infrastrukturą rowerową w gminach Herby, Koszęcin, Pawonków iKochanowice, a także w Sączowie. Wsparcie z RPO otrzymają też Będzin na rozwójkomunikacji rowerowej oraz Radzionków – na uspokojenie ruchu i budowę trasrowerowych.

Śląskie projekty

Pierwsza tura naborów takich projektów (koordynowanych przezsubregiony woj. śląskiego) ruszyła w październiku 2015 r. i trwała do końcamarca 2016 r. W przypadku ZIT do dofinansowania wybrano w niej projekty ołącznej wartości 737,6 mln zł (przy wsparciu z RPO 526 mln zł); w przypadku RITsubregionu północnego – 49,6 mln zł (przy wsparciu 34 mln zł), a RIT subregionupołudniowego – 114,9 mln zł (przy wsparciu 79,5 mln zł).

Ponieważ pierwsze nabory dotyczące niskoemisyjnegotransportu miejskiego nie wyczerpały środków na ten cel, urząd marszałkowskiprzeprowadził kolejne – obecnie zakończony w subregionie centralnym z alokacją282,4 mln zł w subregionie południowym – 11,4 mln zł, w zachodnim – 16,8 mlnzł, w północnym – 44,3 mln zł (również już zakończone).

Do 29 września trwa jeszcze jeden nabór wniosków dlasubregionu zachodniego – o budżecie 20,2 mln zł. (PAP)