Zaskoczenie w Warszawie. Mobilis nie złożył autobusowej oferty ZTM
24 października Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie anulował ponowiony przetarg na obsługę wybranych linii autobusami MIDI.
To powtórka jednej z dwóch części wcześniej unieważnionego postępowania, które dotyczyło obsługi linii pojazdami MIDI i MEGA. Wówczas ofertę złożył tylko Mobilis, ale okazała się ona za droga, zaś przetarg został anulowany. Wydawało się, że nowe postepowanie – z wyodrębniona częścią MIDI – to „ukłon” w stronę Mobilis, ale jak pokazuje sytuacja z dzisiaj – niekoniecznie tak właśnie było. Będzie trzeci raz?
PRZETARGOWE PERYPETIE
Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu ZTM, który był dwuczęściowy i dotyczył obsługi wybranych linii autobusowych pojazdami klasy MIDI i MEGA, 5 czerwca ofertę złożył tylko Mobilis. Oferta przekraczała budżet zamawiającego w części MIDI, zaś w części MEGA – mieściła się w nim. Mimo to, 13 czerwca ZTM unieważnił przetarg w obu częściach. To nie spodobało się Mobilisowi, który zaskarżył takie rozstrzygnięcie do KIO i … wygrał.
Wobec tego, 26 lipca ZTM poinformował, że unieważnia swoje czynności – w postaci unieważnienia postępowania w zakresie części 1 i 2 przetargu. Zamawiający pochylił się ponownie nad swoim budżetem i złożoną ofertą.
W rezultacie w dniu 25 sierpnia, ZTM ponownie unieważnił przetarg, ale tylko w części MIDI. W uzasadnieniu powyższego, Zarząd podał, że oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Z kolei 22 września, ZTM unieważnił postępowanie także w zakresie części nr 2 przetargu. W tym przypadku uzasadnieniem unieważnienia było wystąpienie istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Kryje się pod tym fakt, że mimo, iż cena wynikająca z oferty nie przekracza kwoty przeznaczonej na sfinansowanie nominalnej wielkości zamówienia, zamawiający de facto nie posiadał środków zabezpieczonych na sfinansowanie zamówienia w zakresie waloryzacji, która w obecnych uregulowaniach prawnych jest obowiązkowa w zamówieniach wieloletnich.
MIDI Z OPCJĄ
Powtórka zamówienia dotyczy jednak tylko obsługi linii autobusami MIDI. Przedmiot zamówienia obejmuje usługi przewozowe w ilości rocznej 4 000 000 wzkm z tolerancją do -10%. Do realizacji zamówienia ma być skierowanych 50 autobusów o długości ok. 9 metrów (klasa MIDI). Dodatkowo ZTM wymaga zapewnienia 4 pojazdów rezerwowych. Rozpoczęcie świadczenia usług nastąpi po upływie 2 tygodni od daty podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż od 1 stycznia 2024 roku. Usługi świadczone będą do momentu zakończenia ostatniego kursu autobusu linii nocnych w dniu 1 lutego 2027 roku (przed rozpoczęciem kursowania autobusów linii dziennych w tym dniu). Jednocześnie w roku 2027 (w okresie od 01.01.2027 r. do 31.01.2027 r.) zamawiający przewiduje zlecenie usług przewozowych w liczbie 333 333 wzkm (z tolerancją do -10%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Orientacyjna struktura brygad przedstawia się następująco: dzień powszedni: 35 brygad całodziennych i 15 brygad kursujących dodatkowo w godzinach szczytów komunikacyjnych (tzw. dodatków), soboty: 40 brygad, niedziele i święta: 35 brygad, noce: 6 brygad.
WYMAGANY TABOR
Do obsługi linii wykonawca ma skierować autobusy o długości od 8,5 do 9,5 m. Będą to pojazdy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2016 roku. ZTM preferuje w pojazdach układy drzwi: 1-2-0 lub 1-2-2, ale dopuszcza też inne rozwiązania, w których przynajmniej jedne drzwi są podwójne. Autobusy muszą być zdolne do przewiezienia minimum 13 pasażerów na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikiem konwencjonalnym – na olej napędowy. Silnik ma spełniać wymogi normy Euro 6. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o ergonomicznym kształcie, w których przednia krawędź wkładki tapicerskiej siedziska powinna być łagodnie zaokrąglona i płynnie przechodzić w przednią krawędź siedziska. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia będą wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką, w wykonaniu łatwo wymienialnym. Zarówno fotele, jak i malatura pojazdów mają być zgodne z „Księgą identyfikacji wizualnej pojazdów obsługujących linie organizowane przez Zarząd Transportu Miejskiego”. Oczywiście warszawskim standardem jest konieczność wyposażenia autobusów w klimatyzację, a także w system informacji liniowej, który obejmuje zewnętrzne jak i wewnętrzne tablice informacyjne.
W unieważnionym już przetargu ZTM zastosowano jedno kryterium - najniższą cenę. Biorąc pod uwagę fakt, że ktoś musi jeździć na tych liniach, spodziewamy się trzeciego podejścia Warszawy. Być może już w wersji pełnej: MIDI + MAXI. Na koniec podajemy link do przetargu: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/106701/details