Zaskoczenie w Łomży. Brak ofert w przetargu na cztery elektrobusy
13 czerwca Miasto Łomża chciało otworzyć oferty w przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych - z dofinansowaniem z II edycji „Zielonego Transportu Publicznego”.
Niestety, nikt nie zgłosił się do tego zamówienia. Przypomnijmy, że miasto zamówiło już osiem elektrobusów - wszystkie marki Yutong – i dlatego firma Busnex w tym postępowaniu była wymieniana jako jeden z faworytów. Czekamy na powtórkę.
Co chciała Łomża?
Odpowiadając na pytanie, dlaczego miasto nie pozyskało żadnej oferty, przypomnijmy przetargowe kryteria:
- cena – 60 pkt,
- okres gwarancji całopojazdowej - 7 i więcej lat – 10 pkt,
- okres gwarancji na baterie trakcyjne – 10 i więcej lat – 10 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- największy zasięg na jednym ładowaniu – 5 pkt,
- największa pojemność pasażerska – 5 pkt,
- pojemność baterii trakcyjnych – powyżej 300 kWh – 5 pkt.
To pokazuje, że zamawiający zmienił nieco kryteria oceny ofert w stosunku do poprzednich przetargów, które wygrał Busnex. Obecnie bardziej stawia na gwarancję autobusów, jak i baterii trakcyjnych, niż na zużycie energii. Do tego, wymagana długość zamawianych autobusów ma sporą rozpiętość, dlatego spodziewaliśmy się większej liczby ofert – od Solarisa lub ARP. Jak pokazało otwarcie ofert – były to płonne oczekiwania.
Dodajmy, że kwota, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosił 13.038.000,00 PLN brutto / 10 600 000 PLN netto, czyli koszt jednego pojazdu to 2.650.000 PLN netto. Nie tak mało...
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Nowe elektryki mają być nieco krótsze od ostatnio zakupionych. Ich długość powinna wynieść od 9,0 do 11,5 m, a wysokość max. 3,5 m. Zamawiający wymaga, aby nowe autobusy były napędzane przez jeden silnik elektryczny, centralny. Uzyskiwana moc musi gwarantować pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika ma wynosić minimum 150 kW. Łomża dopuszcza rozwiązania, w których energia elektryczna może być magazynowana w: bateriach trakcyjnych (akumulatorach), superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 240 km, bez doładowywania baterii przy normalnym wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu w warunkach drogowych Łomży. Autobusy muszą mieć możliwość ładowania baterii za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania lub z zewnętrznej ładowarki mobilnej – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne.
Kabina kierowcy ma być wydzielona, typu zamkniętego. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z podłokietnikami, zawieszony elastycznie, z regulacją oparcia i siedziska, regulowanymi poduszkami lędźwiowymi i poduszkami bocznymi oparcia, regulacją konturu oparcia, podgrzewany oraz wyposażony w układ aktywnej wentylacji. W kabinie znajdzie się też m.in. lodówka o pojemności minimum 2 l, gniazda USB oraz odtwarzacz CD/USB/MP3.
Pasażerowie pojadą na fotelach o budowie modułowej, profilowanych. Stelaże i uchwyty foteli mają być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem.
Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED. Zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. W tablicach tych, litery i cyfry mają być białe lub w lekkim odcieniu żółci, duże i czytelne. Wewnątrz znajdą się dwa monitory - panele LCD zamontowane z przodu przedziału pasażerskiego oraz w środkowej części przedziału pasażerskiego, w sposób nieograniczający widoczności kierowcy na przedział pasażerski. Ich celem będzie prezentacja realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.