Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaskoczenie w Łomży. Brak ofert w przetargu na cztery elektrobusy

infobus
15.06.2023 19:05

13 czerwca Miasto Łomża chciało otworzyć oferty w przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych - z dofinansowaniem z II edycji „Zielonego Transportu Publicznego”.

Niestety, nikt nie zgłosił się do tego zamówienia. Przypomnijmy, że miasto zamówiło już osiem elektrobusów -  wszystkie marki Yutong – i dlatego firma Busnex w tym postępowaniu była wymieniana jako jeden z faworytów. Czekamy na powtórkę.

Co chciała Łomża?

Odpowiadając na pytanie, dlaczego miasto nie pozyskało żadnej oferty, przypomnijmy przetargowe kryteria:

  • cena – 60 pkt,
  • okres gwarancji całopojazdowej  - 7 i więcej lat – 10 pkt,
  • okres gwarancji na baterie trakcyjne – 10 i więcej lat – 10 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • największy zasięg na jednym ładowaniu – 5 pkt,
  • największa pojemność pasażerska – 5 pkt,
  • pojemność baterii trakcyjnych – powyżej 300 kWh – 5 pkt.

To pokazuje, że zamawiający zmienił nieco kryteria oceny ofert w stosunku do poprzednich przetargów, które wygrał Busnex. Obecnie bardziej stawia na gwarancję autobusów, jak i baterii trakcyjnych, niż na zużycie energii. Do tego, wymagana długość zamawianych autobusów ma sporą rozpiętość, dlatego spodziewaliśmy się większej liczby ofert – od Solarisa lub ARP. Jak pokazało otwarcie ofert – były to płonne oczekiwania.

Dodajmy, że kwota, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosił 13.038.000,00 PLN brutto / 10 600 000 PLN netto, czyli koszt jednego pojazdu to 2.650.000 PLN netto. Nie tak mało...

fot. MPK Łomża

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Nowe elektryki mają być nieco krótsze od ostatnio zakupionych. Ich długość powinna wynieść od 9,0 do 11,5 m, a wysokość max. 3,5 m. Zamawiający wymaga, aby nowe autobusy były napędzane przez jeden silnik elektryczny, centralny. Uzyskiwana moc musi gwarantować pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika ma wynosić minimum 150 kW. Łomża dopuszcza rozwiązania, w których energia elektryczna może być magazynowana w: bateriach trakcyjnych (akumulatorach), superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 240 km, bez doładowywania baterii przy normalnym wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu w warunkach drogowych Łomży. Autobusy muszą mieć możliwość ładowania baterii za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania lub z zewnętrznej ładowarki mobilnej – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne.

Kabina kierowcy ma być wydzielona, typu zamkniętego. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z podłokietnikami, zawieszony elastycznie, z regulacją oparcia i siedziska, regulowanymi poduszkami lędźwiowymi i poduszkami bocznymi oparcia, regulacją konturu oparcia, podgrzewany oraz wyposażony w układ aktywnej wentylacji. W kabinie znajdzie się też m.in. lodówka o pojemności minimum 2 l, gniazda USB oraz odtwarzacz CD/USB/MP3.

Pasażerowie pojadą na fotelach o budowie modułowej, profilowanych. Stelaże i uchwyty foteli mają być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED. Zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. W tablicach tych, litery i cyfry mają być białe lub w lekkim odcieniu żółci, duże i czytelne. Wewnątrz znajdą się dwa monitory - panele LCD zamontowane z przodu przedziału pasażerskiego oraz w środkowej części przedziału pasażerskiego, w sposób nieograniczający widoczności kierowcy na przedział pasażerski. Ich celem będzie prezentacja realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.