Zaskakujący przetarg w Jeleniej Górze na 20 elektrobusów: MAN vs. Yutong

infobus
08.11.2022 15:52

Tylko dwie oferty, brak Solarisa, cenowy rozjazd między propozycjami, a to wszystko w jednym z największych przetargów w tym roku na polskim rynku autobusów.

Tak w skrócie można podsumować dzisiejsze otwarcie ofert w przetargu Jeleniej Góry, która chce kupić 20 elektrobusów w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.  Dodajmy, że odbiór autobusów odbędzie się w dwóch etapach: pierwsze 10 autobusów miasto odbierze w terminie do dnia 30 listopada 2023 roku, zaś pozostałe 10 - do dnia 15 lutego 2024 roku. O warunkach tego zamówienia pisaliśmy wcześniej w InfoBusie.

PUNKTACJA OFERT

Zanim przejdziemy do złożonych dzisiaj ofert, kilka słów o punktacji. Oferty będą punktowane z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), jakości – oceny technicznej (30%), aspektów środowiskowych – ekologii (10%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:

  • długość przebiegu między wymaganymi obsługami technicznymi co 60 000 km – 5 pkt,
  • łączna liczba miejsc pasażerskich - ponad 75 – 2 pkt,
  • ponad 8 miejsc pasażerskich dostępnych z niskiej podłogi – 2 pkt, niska podłoga na całej długości autobusu – 2 pkt,
  • brak zabudowy wieżowej – 2 pkt, lokalizacja magazynów energii - poza strefą zgniotu (dach pojazdu) – 2 pkt,
  • panele zewnętrzne poszycia dzielone w pionie – 2 pkt,
  • silnik umieszczony „centralnie” – 3 pkt,
  • pojemność dostępnej energii dla użytkownika pojazdu – minimum 360 kWh – 20 pkt,
  • gwarancja zasięgu (przebiegu) autobusu w warunkach jeleniogórskiej komunikacji miejskiej, o parametrach określonych w SWZ na pojedynczym ładowaniu - 350 km i więcej – 25 pkt,
  • gwarancja na baterie trakcyjne i urządzenie magazynujące zainstalowane w autobusie – 132 miesiące – 10 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa należytej jakości (bez limitu kilometrów) na zespoły, układy, elementy autobusu, wyposażenie autobusu i oprogramowanie za wyjątkiem baterii trakcyjnych na każdy autobus – 60 miesięcy – 8 pkt,
  • gwarancja na zewnętrzne powłoki lakiernicze nadwozia – 76 miesięcy – 3 pkt,
  • gwarancja na elektryczny układ napędowy autobusu (obejmujący co najmniej silnik trakcyjny i falownik trakcyjny), bez limitu czasu eksploatacji – 560 000 km – 4 pkt,
  • termin dostawy autobusów w ramach etapu I – do 30 września 2023 – 10 pkt.

Dwie oferty

8 listopada Jeleni Góra otrzymała dwie oferty. Od:

  • Busnex Poland z Warszawy z autobusami Yutong E12 na sumę 54.095.400,00 PLN brutto.
  • MAN Truck & Bus Polska z autobusami MAN Lion`s City 12 E na sumę 71.536.800,00 PLN brutto.

Z kolei budżet zamawiającego to 72.000.000,00 PLN. Czekamy oczywiście na wynik prac komisji przetargowej, ale podane dziś informacje budzą spore zaskoczenie. Zarówno ofertowym składem (gdzie brakuje nam Solarisa, który mimo występowania MAN-a w roli faworyta miałby tutaj swoje szanse), jak i cenami. Dla porównania mamy bardzo zbliżony przetarg w Białymstoku, gdzie mieliśmy aż pięć konkurencyjnych ofert i gdzie wygrał Busnex, proponując podobne ceny jak w Jeleniej Górze.  Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieli dolnośląską powtórkę.  Ale poczekajmy jeszcze chwilę.

Jeleniegórskie autobusy

Elektryki dla Jeleniej Góry mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi ma wynosić minimum 160 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Autobusy mają być ładowane za pomocą wyłącznie złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy minimum 120 kW mogącej pracować zarówno w trybie pojedynczego lub dwustanowiskowego ładowania o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w autobusie w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane magazyny energii możliwie w jak najkrótszym czasie (wolne ładowanie).

Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w zabudowaną, zamykaną kabinę, częściowo przeszkloną, typu zamkniętego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenia, wycieranie oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz w jedną wewnętrzną tablicę informacyjną LCD pod sufitem, a także w tablicę LCD boczną prezentującą tzw. choinkę – przebieg trasy (wraz z oprogramowaniem do konfiguracji i sterowania tablicami). We wszystkich tablicach kierunkowych nie dopuszcza się koloru czerwonego, niebieskiego – zaś preferowany kolor to kolor bursztynowy.