Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zarząd Transportu Metropolitalnego wypowiedział umowy A21 i V-Bus

infobus
09.11.2022 19:00

9 listopada Zarząd Transportu Metropolitalnego wypowiedziane konsorcjum przewoźników A21 i V-Bus z Żor cztery umowy dotyczą linii 96, 154, 231, 672 i 672N.

Umowy te zostały zawarte jeszcze przez poprzednika ZTM – Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP). Tym samym ZTM po raz pierwszy w swojej trzyletniej historii wypowiedział kontrakty liniowe . Powodem był niewystarczający stopień realizacji kursów.

trudna decyzja

Jak przekazała Klaudia Matuszna, rzeczniczka ZTM, dotąd w ponad trzyletniej historii ZTM w trosce o jakość połączeń i bezpieczeństwo pasażerów motywował przewoźników do przestrzegania zobowiązań wynikających z umów przewozowych. Najsurowszą konsekwencję, rozwiązanie kontraktów w trybie natychmiastowym z jednoczesnym naliczeniem kar, zastosowano po raz pierwszy.

-„To była trudna decyzja, bo obarczona dużym ryzykiem wynikającym z tego, że w miejsce dotychczasowego przewoźnika trzeba znaleźć innego. To nie jest łatwe zadanie, bo zdajemy sobie sprawę, jaką sytuację kadrową w grupie kierowców mają w Polsce firmy przewozowe” – zaznaczyła Matuszna.

Przedstawicielka ZTM oceniła, że decyzja była konieczna i podyktowana dobrem pasażera. „Stopień realizacji kursów nie spełniał ani naszych wymagań, ani oczekiwań pasażerów. Wypowiedzenie umowy było trudną decyzją, ale nie mogliśmy dłużej tolerować takiej sytuacji” – podkreśliła.

Zanim wypowiedziano umowy, przewoźnikom wyznaczono terminy, do których mieli poradzić sobie z trudnościami w realizacji rozkładów jazdy, wysłano „Wezwania do prawidłowej realizacji umowy”, a przedstawicieli firm zaproszono na spotkanie.

ZTM zaznaczył w środę, że linie 672 i 672N obsługiwane będą przez inne przedsiębiorstwa już od czwartku.

W ostatnich miesiącach na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dochodziło do nagłego wypadania kursów, a także ograniczania funkcjonowania niektórych połączeń. Powód to kłopoty kadrowe przewoźników – zarówno samorządowych, jak i prywatnych.

Serwis GZM

Jedną z odpowiedzi ma być nowa spółka, Serwis GZM, zajmująca się pozyskiwaniem i udostępnianiem kierowców operatorom, obsługą przystanków, kontrolą biletów i obsługą reklamy w komunikacji. Uchwałę ws. utworzenia spółki przyjęło w październiku br. zgromadzenie GZM.

Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską poprzez swoją jednostkę budżetową: Zarząd Transportu Metropolitalnego, który jest jednym z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących wysyła 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7 tys. przystanków.

W ub. roku Metropolia objęła udziały największych tamtejszych operatorów komunikacji miejskiej: należących do samorządów miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku należącego w całości do Metropolii PKM Świerklaniec, spółki te dostaną zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.

Pod kątem m.in. dotychczasowych pozostałych, prywatnych przewoźników, ogłaszane są postępowania, które m.in. mają pozwalać rozszerzać siatkę połączeń i uruchamiać kolejne tzw. linie metropolitalne, czyli nowe linie finansowane bezpośrednio przez GZM, mające uzupełniać ofertę transportową w regionie przed docelowym rozwojem Kolei Metropolitalnej.(PAP)