Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zapaść regionalnych autobusów? Nie w Kluczborku

infobus
27.11.2018 08:30

Łącznie jest trzynaście. Osiem trafiło do powiatowego przewoźnika w lutym, a pięć w listopadzie. Kluczborski powiat jak jeden z nielicznych w Polsce zdobył unijne wsparcie na zakup autobusów międzymiastowych i zdecydowanie poprawił w komunikację w regionie. Jego śladem idą Strzelce Opolskie.

Na Opolszczyźnie dwa samorządowe PKS-y w tym roku mocnoinwestycją w autobusowy tabor. Dzięki Unii Europejskiej. Razem daje to grupę 28 nowychpojazdów, w tym:

  •  13 szt. autobusów międzymiastowych IvecoCrossway w powiecie kluczborskim;

  •  11 szt. autobusów marki SOR(C10,5 i CN10,5) oraz dwa Iveco Crossway w powiecie strzeleckim. Do tego już dojechały dwa minibusy od firmy Automet na bazie Mercedes-Benz Sprinter.

Kluczborskie inwestycje

Na kluczborskie drogi już wyjechało 15 nowych, unijnychautobusów Iveco Crossway. Trzynaście pojazdów wzmocniło flotę PKS Kluczbork, adwa tabor gminy Dobrodzień.

Pierwszych pięć fabrycznie nowych autobusów Iveco Crossway12 trafiło do Kluczborka w lutym 2018 r. W maju flotę PKS Kluczbork wzmocniłykolejne trzy pojazdy. W listopadzie miało miejsce zamknięcie dostaw. Łącznie w grupie13 kluczborskich pojazdów mamy:

  • 8 szt. Crossway 12 o pojemności 49 miejsc

  • 5 szt. Crossway 12 LE o pojemności 45 miejsc + miejsce nawózek

Z kolei Dobrodzień zamówił dwa autobusy Crossway 12 LE. O tym kontrakcie pisaliśmy TUTAJ

-„Wartość wszystkich maszyn to blisko 10 mln zł – informujestarosta Piotr Pośpiech. – Wszystkie pojazdy to autobusy marki Iveco, ponieważten właśnie producent wygrał przetarg. Nowe autobusy spełniają rygorystycznenormy emisji spalin Euro 6, to najwyższa aktualna norma” – dodaje Pośpiech.

Unijne wsparcie

Wszystkie kluczborskie nowe autobusy pochodzą z fabrykiIveco w Vysokim Mycie. Każdy Crossway kosztował 640 tysięcy zł netto, czyliłącznie zakup 15 pojazdów to wydatek rzędu 9,6 mln zł netto / 10,3 mln złbrutto. Powiat kluczborski odzyska VAT i spłaci nowe autobusy w dwa lata: w tymroku 6,3 mln zł, a pozostała resztę w 2019 roku.

Zakup 13 nowych autobusów oznacza wymianę 25 procent taboruPKS-u Kluczbork. Tabor firmy liczy w sumie 54 autobusy. 20 z nich wymienionojuż wcześniej, wprawdzie nie na fabrycznie nowe, ale na dużo nowsze i bardziejkomfortowe dla pasażerów. Spośród nowych pojazdów osiem to 49-osobowe zwykłeautobusy kursowe, a pozostałe pięć to 45-osobowe niskopodłogowe pojazdydostosowane dla osób niepełnosprawnych. Są w nich miejsca do zabezpieczenia iprzewożenia wózków inwalidzkich.

-„Nowe autobusy służą głównie do wożenia uczniów i pasażeróww gminach, z którymi PKS Kluczbork ma podpisane umowy: w Kluczborku, Byczynie,Wołczynie, Lasowicach Wielkich, Gorzowie Śląskim, Radłowie i Zębowicach -wylicza kluczborski starosta

-„Kiedy przed laty powiat przejmował PKS, był on zadłużony imiał zaledwie milionowy kapitał zakładowy. Dziś ma on kapitał w wysokościprawie 10 mln zl i zero strat – podsumowuje Piotr Pośpiech.

Nie tylko autobusy

W ramach tego samego unijnego projektu na ograniczanieniskiej emisji w subregionie kluczborskim (obejmującym 3 powiaty: kluczborski,oleski i namysłowski) powstają również parkingi, centra przesiadkowe orazścieżki rowerowe.

Powiat kluczborski oprócz zakupu nowych autobusów włączył doprojektu budowę trzech ścieżek rowerowych: prawie 1-kilometrowego odcinkawzdłuż ul. Jana Pawła II w Kluczborku (koszt 594.000 zł); podobnej długościodcinka drogi powiatowej w Kochłowicach (koszt 870.977 zł, z czego 160.000udziału własny pokryje gmina Byczyna) oraz prawie 3-kilometrowego wGierałcicach (koszt: 3,2 mln zł).