Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zamorskie zwycięstwa Volvo

infobus
28.04.2011 00:40
Firma Volvo Buses odnotowała po I kwartale br. całkiem dobre wyniki. Podstawą tego sukcesu są przede wszystkim zamorskie kontrakty, w tym te najbardziej prestiżowe, jak dostawa 180. autobusów dla New York City, 177. szt. dla Brazylii i 100. szt. dla Australii. Ale po kolei. Generalnie po trzech miesiącach br. Volvo osiągnęło poprawę rentowności. Dodatkowo w wyniku wprowadzenia surowszych wymogów w zakresie ochrony środowiska oraz wysokich cen paliw rośnie popyt na autobusy hybrydowe i to na całym świecie. Zdanie analityków Volvo tendencje na rynku autobusów znacznie różnią się w zależności od regionu. W Europie sprzedaż jest na ogólnie niskim poziomie, aczkolwiek koncern przewiduje tutaj niewielki wzrost sprzedaży dla całego rynku na koniec 2011 r. W tym okresie dla szwedzkiego producenta najważniejsze było odzyskanie silnej pozycji na rynku autobusów miejskich w Wielkiej Brytanii oraz wzrost aktywności w Skandynawii. Z kolei w Ameryce Północnej rynek autobusów turystycznych systematycznie rośnie, podczas gdy popyt na autobusy miejskie stale spada, ponieważ większość miast odroczyło zakup nowych zakupów pojazdu. W Meksyku segment miejskich i turystyczny powoli rośnie, natomiast cały czas utrzymuje się wysokie zainteresowanie systemami BRT. Pamiętajmy, że Volvo Buses otrzymało pod koniec zeszłego roku rekordowe zamówienie na 463 podwozia pod system BRT w Kurytybie. W Ameryce Południowej popyt pozostaje na stabilnym, wysokim poziomie. Warto dodać, że w Brazylii 1 stycznia 2012 r. wejdą w życie nowe przepisów dt. emisji spalin –Euro 5. W Chinach, Azji i na Bliskim Wschodzie obserwuje się wysoki poziom sprzedaży autobusów i wzrost zainteresowania konstrukcjami hybrydowymi. W kwietniu br. ogłoszono, że Volvo Buses wraz ze swoim partnerem joint-venture – SAIC zainwestuje w nowe centrum rozwoju w zakresie układów napędowych do autobusów hybrydowych i elektrycznych w Chinach.
 
Tabela 1. Przychody netto (w mln SEK) ze sprzedaży autobusów na danym obszarze rynku w I kw. 2010 i 2011 r.
 
2011
2010
Różnica
Europa
1,420
1,458
(3)
Północna Ameryka
1,657
2,037
(19)
Południowa Ameryka
351
396
(11)
Azja
907
913
(1)
inne rynki
524
263
99
Razem
4,859
5,067
(4)
 
Generalnie w I kwartale 2011 r. Volvo sprzedało 2533 autobusy i podwozia w porównaniu do 2552 szt. w tym samym okresie 2010 r. W tej sumie wzrósł udział dostaw w Ameryce Północnej i Południowej, a zmniejszyły się udziały Europy i Azji. Jeżeli chodzi o portfel zamówień to wzrósł on o 17% do poziomu 2369 szt., w porównaniu z 2033
szt. rok wcześniej. Jeżeli chodzi o finanse to w I kwartale br. sprzedaż netto spadła o 4% do 4859 mln SEK (5067 mln SEK w I kw. 2010 r.) Jednak w walutach lokalnych sprzedaż netto wzrosła o 2%. Zysk operacyjny w pierwszym kwartale 2011 roku wyniósł 281 mln SEK (145 mln SEK w 2010 r.) Marża operacyjna wyniosła 5,8% (2,9% w 2010 r.). Poprawa tych wyników to efekt redukcji kosztów produkcyjnych, jak i również wpływ 80 mln SEK, jako zwrot podatku VAT od kredytów zaciągniętych w Brazylii w poprzednich latach. Całkiem miły prezent….
 Nova LFS 2009Nova LFS 2009Nova LFS 2010Nova LFS 2010
Nova w Nowym Jorku
A teraz tegoroczne strategiczne zamówienia Grupy Volvo. Największy z nich to dostawa 240 podwozi pod zabudowę przez WrightBus dla grupy transportowej First Group. O tym kontrakcie piszemy w bieżącym wydaniu InfoBusa. Kolejne zamówienie w kolejce to dostawa 180. autobusów marek Nova Bus i Prevost dla MTA New York City Transit. Przewoźnik, który jest odpowiedzialny za obsługę metra i linii autobusowych w Nowym Jorku, posiada m.in. tabor 4500 autobusów, co jest największą flotą w Ameryce Północnej. Nowojorskie zamówienie zostało podzielone na dwa równe zadania. Pierwsze z nich dotyczyło dostawy 90 autobusów turystycznych do obsługi ruchu aglomeracyjnego. To modele Prevost X3-45, które będą wykorzystywane do transportu osób dojeżdżających do pracy w centrum miasta. Zostały one opracowane z naciskiem na bezpieczeństwo pasażerów, mobilność, niskie koszty eksploatacji i łatwość serwisowania. Pierwszy autokar X3-45 zostanie dostarczony do MTA w lipcu br. (celem testów), a pozostałe 89 pojazdów dojedzie do przewoźnika w okresie od października 2011 r. do stycznia 2012 r.
Natomiast drugie zadanie MTA dotyczyło dostawy 90. autobusów miejskich klasy maxi. To kontynuacja współpracy z Nova, gdyż w zeszłym roku amerykański producent należący do Volvo dostarczył 90 autobusów przegubowych. Teraz firma zakupiła modele Nova LFS w wersji 12-metrowej. Zostaną one dostarczone w trzech różnych konfiguracjach rozplanowania wnętrza, aby umożliwić przewoźnikowi przetestowanie różnych rozwiązań technicznych. Autobusy Nova powstają w zakładzie w Plattsburgh, w stanie Nowy Jork, a dostawy dla MTA planowane są na pierwszą połowę 2011 r.
 Nova LFS 2009 w wersji przegubowej Nova LFS 2010 HybridPrevost X3-45Prevost X3-45
Brazylia autokarem stoi
Volvo odnosi także sukcesy na południe od Stanów Zjednoczonych. Brazylijska grupa transportowa JCA złożyła zamówienia na 177 szt. podwozi autokarowych Volvo B9R. Zostaną one zabudowane przez firmę Marcopolo. Autobusy będą wykorzystywane do regularnego ruchu w różnych regionach Brazylii przez trzech różnych operatorów z Grupy JCA: Auto Viação 1001, Auto Viação Catarinense i Opção Turismo. –„Odnowienie floty o autobusy na podwoziach Volvo jest efektem zaufania klientów do szwedzkiej marki. Nasze pojazdy są znane z wysokiego poziomu technologii, komfortu, a także niskiego zużycie paliwa’ –powiedział JoséLuis Gonçalves, dyrektor sprzedaży autokarów w Volvo Bus Ameryka Łacińska. –„Siła autobusów Volvo to oprócz funkcji bezpieczeństwa także wysoki poziom niezawodności w połączeniu z niskimi kosztami eksploatacji’ –dodał Heinz Kumm Junior, dyrektor wykonawczy Auto Viação 1001. Z uwagi na bezpieczeństwo pasażerów, Grupa JCA zamówiła podwozia Volvo wyposażone w system ESP (Electronic Stability Program), który monitoruje drogę pojazdu i w razie potrzeby automatycznie uruchamia hamulce w celu zapobieżenia przewróceniu się lub zjechania z drogi. Wszystkie podwozia powstaną brazylijskiej fabryce Volvo w Kurytybie i zostaną dostarczone do przewoźnika w 2011 r. Dodajmy, że JCA to jedna z największych firm transportu pasażerskiego w Brazylii z flotą liczącą ponad 3000 autobusów i autokarów.
Kolejny kontynent, na którym coraz lepiej wiedzie się Volvo to Australia. Tutaj firma dostarczy kolejne niskowejściowe podwozia B7RLE –tym razem w liczbie 100 szt. –dla STA (State Transit Authority of New South Wales), największego autobusowego operatora w Australii. Początek współpracy z tym przewoźnikiem sięga roku 2002 r., kiedy Volvo wygrało pierwszy przetarg. Od tamtej pory producent zebrał łącznie 7 zamówień na łączną sumę ponad 900 egzemplarzy (wraz z tegorocznym kontraktem). Wszystkie podwozia zostały zabudowywane w firmie Custom Coaches w Sydney.
Autobus Custom Coaches na podwoziu Volvo dla STA