Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zakupowy mix autobusowy w Rzeszowie. Sprawdzamy SIWZ

infobus
15.12.2021 13:00
Rzeszów jest na gazowo-elektrycznych zakupach nowych autobusów. W trzyczęściowym przetargu urzędnicy szukają dostawcy 10 autobusów zasilanych CNG 12 m (część 1), dostawcy 2 autobusów zasilanych CNG 18 m (część 2), dostawcy 2 autobusów elektrycznych 18 m (część 3).

Zamówienie obejmuje również prawo opcji - o czym szerzej pisaliśmy już w InfoBusie. Jak wygląda punktacja oferentów w poszczególnych częściach? Sprawdzamy poniżej.

KRYTERIA OCENY OFERT

Kryteria oceny ofert w części 1 i 2 przetargu są zbieżne i wyglądają następująco: cena (60%), ocena techniczna (25%), koszt zużycia energii oraz emisji CO2 i zanieczyszczeń (15%). W przypadku dwóch przegubowych elektryków ocena ofert wygląda nieco inaczej: cena (60%), ocena techniczna (35%), zużycie energii elektrycznej (5%).

Wracamy do gazowców i czas na ocenę techniczną, w przypadku której najwięcej punktów można zdobyć za (dotyczy części 1 i 2):

  • najdłuższy okres gwarancji całopojazdowej (powyżej 60 miesięcy) - 25 pkt,
  • poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu - 15 pkt,
  • zastosowany moduł hybrydowy oraz układ rekuperacji energii - 20 pkt,
  • szyba dzielona w poziomie i pionowo (trzyczęściowa) - 10 pkt,
  • 12 i więcej (w przegubach 20 i więcej) miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi - 10 pkt,
  • brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1 200 000 km) przez zamawiającego - 10 pkt,
  • układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi - rury parowników i skraplaczy - 5 pkt,
  • konstrukcja szkieletu i poszycia nadwozia wykonane ze: stali odpornej na korozję – nierdzewnej, specjalnej stali konstrukcyjnej o wysokiej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy całopojazdowej, aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych lub materiałów kompozytowych lub polimerów (PWS) lub szkła hartowanego - 5 pkt.

W części 3 zamawiający przykłada większą wagę do parametrów technicznych. Te, za które przyzna najwięcej punktów to:

  • najdłuższy okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej (akumulatory trakcyjne, superkondensatory) - 25 pkt,
  • najdłuższy okres gwarancji całopojazdowej (powyżej 60 miesięcy) - 25 pkt,
  • poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu - 13 pkt,
  • poszycie nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych - 12 pkt,
  • 20 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi - 10 pkt,
  • brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1 200 000 km) przez zamawiającego - 10 pkt,
  • układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi - rury parowników i skraplaczy - 5 pkt.

CHARAKTERYSTYKA GAZOWCÓW

Rzeszowskie gazowce powinny charakteryzować się długością nadwozia od 11,8 do 12,5 m (MAXI) oraz od 17,5 do 18,75 m (MEGA). Pojazdy będą wyposażone w silnik spalinowy o zapłonie iskrowym, zasilany sprężonym gazem ziemnym, chłodzony cieczą, spełniający warunki graniczne w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz zadymienia spalin Euro 6. Jak na gazowce przystało, autobusy te będą posiadały kompozytowe zbiorniki ciśnieniowe na paliwo CNG o pojemności zapewniającej przebieg minimum 400 km w cyklu miejskim z jednego napełnienia. Pojazdy będą wyposażone w wydajną klimatyzację zapewniająca obniżenie temperatury wewnątrz autobusu o minimum 5oC w stosunku do temperatury zewnętrznej powyżej 28oC. Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu półzamkniętego z oszklonymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny. Siedzenia pasażerskie będą wandaloodporne z uchwytami dla pasażerów przy siedzeniach od strony przejścia, atestowane z tworzywa sztucznego, ukształtowane ergonomicznie, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością montażu i demontażu tapicerowanych wkładek. Gazowce mają być wyposażone w bogaty system multimedialnej Informacji pasażerskiej, który będzie składać się z jednej tablicy wewnętrznej bocznej LCD o rozmiarze od 37 do 40 cali oraz dwóch tablic mobilnej wizualizacji (emisji ogłoszeń) LCD o stosunku o rozmiarze od 21 do 23 cali. Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze bursztynowym.

JAKIE ELEKTRYKI?

Przechodzimy do elektryków, których długość powinna wynosić od 17,5 do 18,75 m, a wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Jednostką napędową elektryków będzie silnik umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół. Energia elektryczna gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być akumulatory trakcyjne, superkondensatory, inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej.

Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika/silników ma wynosić minimum 180 kWh. Magazyny energii muszą być wykonane w technologii LTO (high power). Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in oraz szybkiego ładowania za pomocą pantografu 4-polowego opuszczanego, wysuwanego z „góry na dół”. W pozostałym zakresie, wymagania SIWZ są podobne do tych obowiązujących przy autobusach gazowych.

NASZE TYPY

Na pierwszy rzut wysuwa się istotna różnica w punktacji kryteriów technicznych między gazowcami, a elektrykami. Dostrzegalną i niespotykaną różnicą jest brak premii (czyli możliwości zdobycia najwyższej liczby punktów) za KTL przy autobusach elektrycznych, przy jednoczesnym premiowaniu jej (na równi ze stalą nierdzewną i aluminium) przy autobusach gazowych.

Patrząc na układ punktów w technice, stawiamy na walkę Solaris vs Autosan w częściach 1 i 2, zaś w części 3 na placu boju zapewne zostanie sam Solaris. Czy nasze przewidywania się sprawdzą? Dowiemy się pod koniec roku, a dokładnie 30 grudnia.