Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zakupowa strategia Warszawy bez zmian

infobus
09.11.2018 09:00

Rafał Trzaskowski potwierdza dotychczasową linię stolicy w walce ze smogiem: od 2019 r. zakupy tylko niskoemisyjnego taboru dla komunikacji miejskiej.

Prezydent-elekt Warszawy Rafał Trzaskowski zapowiedział, że od 2019 r. stolica będzie kupować wyłącznie niskoemisyjny tabor dla komunikacji miejskiej. Powtórzył też zamiar likwidacji tzw. kopciuchów. Działania te – według niego – mają przyczynić się do poprawy jakości powietrza. O problem smogu Trzaskowski został zapytany w piątek rano – 9 listopada – w Polsat News.

Zapowiedział, że od 2019 roku stolica będzie kupować wyłącznie tabor niskoemisyjny dla komunikacji miejskiej.

Trzaskowski poinformował, że prawdopodobnie w przyszłym tygodniu przedstawi plan działań, które zamierza podjąć jako prezydent stolicy.

Warszawa eko-liderem

Warszawa stale inwestuje w nowoczesny, ekologiczny tabor. Stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły w październiku rekordowy przetarg nieograniczony na zakup 130 autobusów elektrycznych. Oferty można składać do 5 grudnia.

– Przez dwanaście lat wydaliśmy ponad miliard złotych na nowoczesne autobusy. Wszystkie linie autobusowe są już obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe, sukcesywnie rośnie liczba pojazdów nisko- i bezemisyjnych. W 2020 roku w taborze naszego miejskiego przewoźnika będzie już ponad 300 autobusów elektrycznych i gazowych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

To jeden z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów i jeden z największych projektów w dziedzinie elektromobilności. Zamówienie obejmuje dostawę aż 130 autobusów – wyłącznie przegubowców o bardzo dużej pojemności. Pierwsze egzemplarze mogą pojawić się w stolicy jeszcze w 2019 roku.

Każdy z pojazdów zostanie wyposażony w automat biletowy, monitoring, elektroniczną informację pasażerską, oraz liczne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, niewidomych i niedowidzących. Po zakończeniu dostaw z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Będzie czyściej i ciszej.

Zielona historia

To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MZA. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris), kolejny – w roku 2016 (wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno) a następny w 2017 r. (wygrał Solaris).

W ciągu ostatnich dwunastu lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów – w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i 35 gazowym. Miejskie Zakłady Autobusowe obecnie inwestują tylko w tabor elektryczny lub niskoemisyjny – latem podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawie już wiosną przyszłego roku. (PAP)