Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zakrzew dokłada i wybiera Solarisa. Pierwsze elektryki w gminie

infobus
10.11.2022 19:00

28 października Gmina Zakrzew wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup czterech nowych elektrobusów z ładowarkami.

Przypomnijmy, że 3 października jedyną taborową propozycję mazowieckiej gminie złożyła firma Solaris Bus & Coach, przekraczając jednocześnie szacowany budżet zamawiającego. Samorząd dołożył jednak brakującą kwotę, a my czekamy już tylko na umowę i … przyjazd nowych autobusów, co ma nastąpić do 10 sierpnia 2023 roku.

CO CHCIAŁ ZAKRZEW?

Zanim przejdziemy do wyboru oferty, kilka słów o tym co chciała otrzymać gmina. To:

  • zastosowane rozwiązanie w zakresie konstrukcji nośnej spełnia wymagania wytrzymałości konstrukcji nośnej pojazdu zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ – 25 pkt,
  • zaoferowanie przez wykonawcę w oferowanym autobusie 3-częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 25 pkt,
  • zastosowanie silników elektrycznych zabudowanych bezpośrednio w moście napędowym – 25 pkt,
  • materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy - profile ze stali odpornej na korozję (PN-EN 10088) lub stali o zwiększonej odporności na korozję – 25 pkt.

Do tego SWZ zawierał dość sztywne wymogi w zakresie podstawowych rozwiązań, do który w pierwszym postępowaniu przetargowym wykonawcy mieli wiele pytań i wniosków – w tym kwestia dopuszczenia drzwi o szerokości mniejszej niż 1 200 mm, czy też np. baterii NMC. Zamawiający nie dopuścił tych rozwiązań. Podobnie było zresztą z większością wniosków wykonawców dotyczących opisu technicznego elektryków.

Jedna oferta

W efekcie Zakrzew otrzymał jedną ofertę, natomiast pamiętajmy, że to zamówienie realizowane jest z dotacją z „Zielonego Transportu Publicznego”, którego podradomska gmina jest jednym z najmniejszych beneficjentów (13 tys. mieszkańców).

Propozycja pochodziła od firmy Solaris Bus & Coach i opiewała na sumę 12.786.096,00 PLN brutto / 10.397.639 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric na poziomie 2.599.409 PLN netto (z ładowarką).

Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia wynosi 11.874.500,00 zł brutto, co oznacza przekroczenie przez Solarisa budżetu o 911 tys. PLN brutto.

28 października Gmina Zakrzew wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup czterech nowych elektrobusów z ładowarkami, czyli propozycję Solarisa. Czekamy w tej sytuacji na umowę i przyjazd pierwszych elektrobusów do Gminy Zakrzew.

ZAKRZEWSKIE AUTOBUSY

Elektryki dla gminy mają mieć długość około 12 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,5 m (wcześniej było to 3,3 m). Wymiana pasażerów będzie odbywać się przez drzwi w układzie 2-2-2 o szerokości minimum 1 200 mm. Autobusy mają być napędzane silnikami elektrycznymi o  minimalnej mocy 160kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach litowo-jonowo-tytanowych (LTO) o pojemności minimum 240 kWh, superkondensatorach lub  innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Urządzenia magazynujące energię elektryczną w autobusie mają być ładowane za pomocą  złącza plug-ino mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w autobusie, w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane baterie w czasie nie dłuższym niż 6 godzin.

Pojazdy będą posiadać oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy (kabina zamknięta). Oddzielenie od przedziału ma być częściowo przeszklone. W przestrzeni pasażerskiej podłoga ma być płaska na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Pasażerowie usiądą na fotelach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia powinny być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką.

Do dyspozycji pasażerów będą 4 gniazda USB. Informacja pasażerska to tablice kierunkowe zewnętrzne diodowe w kolorze białym. Z kolei wewnątrz informacji można będzie zasięgnąć z tablicy LCD o przekątnej 22 cali oraz z tablicy diodowej, dwuwierszowej.