Zakrzew bez autobusowych ofert. Co się stało?
5 sierpnia Gmina Zakrzew czekała na oferty w przetargu na zakup czterech nowych elektrobusów z ładowarkami.
O tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie. Nowe autobusy mają przyjechać do gminy w okresie między 1 lipca a 10 sierpnia 2023 roku. Zakupione elektryki będą przeznaczone do uruchomienia komunikacji publicznej w gminie. Niestety, dzisiaj żaden z producentów nie złożył oferty, dlatego czeka nas powtórka.
PUNKTACJA OFERT
Zanim przejdziemy do próby wyjaśnienia, dlaczego Zakrzew nie otrzymał żadnych ofert, przypomnijmy, jak gmina chciała oceniać złożone propozycje. Miało to nastąpić na podstawie trzech kryteriów: ceny (60%), rozwiązań technicznych (35%), warunków gwarancji (5%).
Do kryteriów technicznych zaliczano następujące rozwiązania:
- zastosowane rozwiązanie w zakresie konstrukcji nośnej spełnia wymagania wytrzymałości konstrukcji nośnej pojazdu zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ – 25 pkt,
- zaoferowanie przez wykonawcę w oferowanym autobusie 3-częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 25 pkt,
- zastosowanie silników elektrycznych zabudowanych bezpośrednio w moście napędowym – 25 pkt,
- materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy - profile ze stali odpornej na korozję (PN-EN 10088) lub stali o zwiększonej odporności na korozję – 25 pkt.
Zero ofert
Do tego zakrzewski budżet nie był taki mały… Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia wynosiła 11.874.500,00 PLN brutto / 9.654.065 PLN netto, co daje jednostkową ceną zakrzewskiego elektrobus na poziomie 2.413.516 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wydawać by się mogło, że pierwszy przetarg na elektrobusy oznacza brak konkretnych preferencji w zakresie rozwiązań technicznych. Nic bardziej mylnego – bowiem gmina Zakrzew wiedziała dokładnie czego chce i to naszym zdaniem leży u podstaw odpowiedzi na pytanie, dlaczego dzisiaj nie otrzymała żadnych ofert. Mocne, techniczne ograniczenie liczby potencjalnych oferentów spowodowało, że większość graczy odwróciła się do tego zamówienia plecami, a faworyzowani producenci - Autosan i Solaris – nie przybyli. W powtórce proponujemy gminie szersze otwarcie specyfikacji warunków zamówienia na wszystkich rynkowych graczy, a w kryteriach oceny podniesienie gwarancji kosztem rozwiązań technicznych. potem pozostaje już tylko czekać na oferty...
Zakrzewskie AUTOBUSY
Na koniec jeszcze krótki opis, jakie miały być pierwsze elektryki dla gminy Zakrzew. To pojazdy o długości około 12 m (+/-2%) i wysokości max. 3,3 m. Autobusy mają być napędzane silnikami elektrycznymi o minimalnej mocy 160kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach litowo-jonowo-tytanowych (LTO) o pojemności minimum 240 kWh, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Urządzenia magazynujące energię elektryczną w autobusie mają być ładowane za pomocą złącza plug-ino mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w autobusie, w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane baterie w czasie nie dłuższym niż 6 godzin.
Pojazdy będą posiadać oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy (kabina zamknięta). Oddzielenie od przedziału ma być częściowo przeszklone. W przestrzeni pasażerskiej podłoga ma być płaska na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Pasażerowie usiądą na fotelach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia powinny być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Do dyspozycji pasażerów będą 4 gniazda USB. Informacja pasażerska to tablice kierunkowe zewnętrzne diodowe w kolorze białym. Z kolei wewnątrz informacji można będzie zasięgnąć z tablicy LCD o przekątnej 22 cali oraz z tablicy diodowej, dwuwierszowej.