Za tydzień umowa MAN – Mińsk Maz. Na pierwsze autobusy elektryczne
6 września będzie miało miejsce uroczyste podpisanie umowy w Mińsku Mazowieckim na zakup sześciu nowych autobusów elektrycznych MAN Lion`s City 12 E.
Mińskie postępowanie było podzielone na dwa zadania – autobusowe, gdzie 24 sierpnia gmina dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty oraz drugie, ładowarkowe, które 5 lipca unieważniono z powodu przekroczenia budżetu. Pamiętajmy, że ten projekt ma dofinansowanie z I edycji programu Zielonego Transportu Publicznego i dlatego spodziewamy się powtórki przetargu na ładowarki, ale już jako osobnego zamówienia.
TRZY OFERTY
Przypomnijmy, że 22 czerwca mazowiecki samorząd otrzymał trzy oferty, w tym: w zadaniu numer 1 (na zakup autobusów) propozycję w Mińsku Mazowieckim złożyła tylko spółka MAN Truck & Bus Polska z ceną 17.652.960,00 PLN brutto / 14.352.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za MAN Lion`s City E na poziomie 2.392.000 PLN netto. w zadaniu numer 2 (na ładowarki) oferty złożyły dwie firmy:
- Ekoenergetyka Polska z Zielonej Góry z ceną 9.018.111,06 PLN brutto
- Medcom z Warszawy z ceną 3.564.589,20 PLN brutto.
I teraz budżet zamawiającego. Mińsk zamierzał przeznaczyć na te inwestycje kwotę 15.900.000,00 PLN brutto, w tym: na realizację części 1: 15 000 000,00 zł na realizację części 2: 900 000,00 zł.
To oznacza, że wszystkie złożone oferty nie zmieściły się w mińskim budżecie, co akurat wcale ostatnio nie dziwi. Zarówno w przypadku ładowarek od Medcomu, jak elektrobusów są to kwoty powyżej 2,5 mln zł. Całościowo suma przekroczenia wynosi powyżej 5,2 mln zł. Mimo, że miejski skarbnik „stanął na głowie”, aby pozyskać dodatkowe fundusze, miasto musiało unieważnić jedno zadaniu w tym zamówieniu i padło na ładowarki.
W tej sytuacji czekamy na ogłoszenie osobnego przetargu na infrastrukturę do ładowani - być może w bardziej okrojonej wersji. W pierwszym podejściu zamawiający chciał sześciu stacji ładowania pojazdów o mocy od 15 kW do 60kW - wraz z utwardzeniem terenu oraz zadaszeniami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
MIŃSKIE AUTOBUSY
24 sierpnia gmina dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w części autobusowej, gdzie jedyną propozycję złożyła spółka MAN Truck & Bus Polska z modelami Lion`s City 12 E, które produkowane są w zakładzie MAN Bus Starachowice. Pojazdy mają być dostarczone w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. To kolejne elektryczne zamówienie wygrane przez MAN w Polsce - po Kędzierzynie Koźlu i Gdańsku.
Mińsk Mazowiecki poszukiwał autobusów o długości od 10,00 m do 12,30 m i wysokości do 3,40 m. Wejście do pojazdów ma odbywać się poprzez dwoje drzwi, przy czym drugie drzwi mają być otwierane odskokowo - przesuwnie na zewnątrz. Napęd pojazdów ma być elektryczny oparty na silniku centralnym lub silnikach umiejscowionych w osi napędowej. Moc netto silnika lub silników ma wynosić minimum 150 kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów. Baterie powinny zapewnić zasięg autobusów - co najmniej 270 km, możliwy do zrealizowania w każdych warunkach eksploatacji. Ładowanie akumulatorów ma odbywać się przez gniazdo typu CCS Typ 2.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie wykonane z tworzywa sztucznego, wandaloodporne, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną (grubość pianki na siedzisku min. 20 mm), odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Pod każdym siedzeniem znajdą się podwójne ładowarki USB. Stanowisko pracy kierowcy to pełna kabina, oddzielona od przestrzeni pasażerskiej przeźroczystymi szybami. Kabina kierowcy ma być wyposażona w drzwi wewnętrzne otwierane w kierunku przestrzeni pasażerskiej. Pierwsza połowa pierwszych drzwi będzie wydzielona jako osobne wejście przeznaczone jedynie dla kierowcy. Diodowe tablice informacyjne (kierunkowe) wykonane w technologii LED, w kolorze białym, mają wyposażone w czujnik światła oraz system automatycznego dopasowania natężenia jasności. Wewnątrz autobusów znajdą się dwie tablice reklamowe LCD, zamontowane w środkowej części pojazdu prostopadle do osi pojazdu.