Za kierownicą autobusu (4) – MPK Olsztyn
Zapraszamy na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcachautobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanej pracy.Jedziemy do Olsztyna! Rozmawiamy z kierowcą „Piąte koło u wozu”, który pracuje w MPK Olsztyn.
InfoBus.pl: Piąte koło u wozu, jak zostałeś kierowcąautobusu?
Piąte koło u wozu: Od zawsze mnie ciągnęło do prowadzeniapojazdów, głównie tych większych. No i tak się złożyło, że upodobałem sobieautobusy. Zanim zrobiłem prawo jazdy minęło kilka lat. Raz nadarzyła się okazjaw nowo utworzonym wówczas OSK i można było zrobić tam „prawko” w dosyć promocyjnejcenie. Po zdaniu egzaminów i odebraniu „plastiku” można było zacząćrobić „karierę”…
InfoBus.pl: Gdzie aktualnie jeździsz i czy jesteś zadowolonyz tej pracy?
Pracuję w MPK Olsztyn. Nie mam zarzutów co do firmy, jest dobrze.
InfoBus.pl: Jaki oceniasz warunki finansowo-socjalne?
Są dobre, jak na rynek panujący w tym mieście.
InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem teraz jeździsz?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Każdy kierowca ma przypisany konkretny autobus, ale jeździsię wszystkim, co jest aktualnie w taborze – choćby z racji tego, że do każdejbrygady przypisany jest konkretny typ pojazdu. Na przykład na jednej wymaganyjest autobus przegubowy i dyspozytor nie da nam przypisanego 12-metrowegoautobusu. Mi osobiście fajnie jeździ się wszystkimi Solarisami.
InfoBus.pl: Pasażerowie?
Uważam, że szacunek dla drugiego człowieka jest bardzo ważnąrzeczą i kieruję się tym w życiu, lecz również oczekuję tego od drugiej strony.Nie można pozwalać sobie wejść na głowę, ale też z drugiej strony nie wolnoponieść się emocjom, bo wypada być mądrzejszym niż taki delikwent, który majakiś problem i jest wobec nas niemiły.
InfoBus.pl: Jeden dzień pracy w MPK Olsztyn. Jak to wygląda?
Standardowo, jak w wielu firmach przewozowych mamy różnezmiany, czyli: poranną; popołudniową; „półtorak”, czyli zaczynającasię późnym porankiem i kończąca się wczesnym wieczorem; dodatek – czyli praca zprzerwą pomiędzy częściami i nocną. Generalnie na początku bierzemy dokumenty,przygotowujemy wskazany pojazd do ruchu i jeździmy do końca zmiany. W trakcie zmianytrwa zmaganie z korkami, pasażerami i różnymi innymi rzeczami. Przy zjeździestandardowo tankowanie, obsługa codzienna i jeżeli pojazd tego wymaga przejazdprzez myjnię. Potem odstawiamy autobus na stanowisko wyznaczone podczaswykonywania oc. I jesteśmy wolni.
InfoBus.pl: Czypoleciłbyś pracę w Twojej firmie znajomym czy kolegom?
Odpowiem tak – oprócz tego, że chce się to robić to jeszcze trzeba mieć pewne predyspozycje psychiczne, które pozwolą przetrwać trudy tej pracy, bo bez tego może być różnie. Ale generalnie tak, polecam, szczególnie jak ktoś dopiero zaczyna i chce nabyć doświadczenia w prowadzeniu autobusów.
„