Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Za kierownicą autobusu (2) – MPK Gniezno

infobus
22.12.2018 14:00

Kontynuujemy cykl artykułów o kierowcach autobusów, którzy wformie krótkiego wywiadu opowiadają nam o swojej pracy, o jej blaskach icieniach. Zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy chcą podzielić się z namiswoimi doświadczeniami. Wystarczy wysłać do nas maila ([email protected]) ztytułem „za kierowcą autobusu”, a my wyślemy do Was zestaw pytań. Razemstworzymy wywiad, który opublikujemy w weekend w InfoBusie, a każdy kierowcaotrzyma od nas podarunek! Jesteśmy ciekawi Waszej pracy!

Do Gniezna!

Dzisiaj o swojej autobusowej przygodzie opowie nam PatrykCzajowski, który ma 22 lata i od roku pracuje w firmie MPK Gniezno, gdzie aktualniejest najmłodszym kierowcą. Zapraszamy!

InfoBus.pl: Patryk, jak to wszystko się zaczęło? Jakzostałeś kierowcą autobusu?

Patryk Czajowski: Odmałego dziecka moim marzeniem była praca kierowcy w komunikacji miejskiej. Po technikumpracowałem w salonie prasowym, zarabiałem w ten sposób na wymarzone prawojazdy, które wraz ze wszystkimi dokumentami, kwalifikacją i całą otoczką, jakwiadomo do tanich nie należy. Zdałem „prawko” w wieku 21 lat inatychmiast zatrudniłem się w MPK Gniezno. Było to rok temu, a ja nadal jestem najmłodszymkierowcą w firmie – choć już nie stażem, ale cały czas wiekiem.

InfoBus.pl: Co sprawia ci satysfakcję w codziennej pracy, aco byś zmienił?

Patryk Czajowski: Gniezno jest dość spokojnym miastem, jeździsię tu dobrze i jestem zadowolony z wyboru, zwłaszcza, że ta praca – w tym miejscu- była od zawsze moim marzeniem i teraz spełniam się zawodowo.

InfoBus.pl: Jaki oceniasz warunki finansowo-socjalne?

Patryk Czajowski: Warunki finansowo-socjalne… Hmmm. Płace,jak wszędzie, jak w każdym miejskim przedsiębiorstwie,czyli mogłyby być wyższe. Tragediijednak nie ma, ale ja mogę się wypowiedzieć tylko za siebie. Nie wiem, jakie zdanie otym mają moi koledzy. Ja nie mam jeszcze rodziny, także nie mam za dużych potrzeb,ale pewnie kiedyś to się zmieni 🙂

InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem teraz jeździsz? Czychciałbyś go zamienić na jakiś inny?

Patryk Czajowski: Odrazu przypisany zostałem do zmiennika, Grześka, którego serdecznie pozdrawiam.Dogadujemy się i nawet śmiejemy, że jak by mieli nas rozdzielić to sięzwalniamy 🙂 Zaczynałem przygodę na MAN Lion's City w wersji 9 metrowej, ale wewrześniu przesiadłem się – oczywiście razem z Grześkiem – na Solarisa Urbino 10II generacji. Autko póki co sprawuje się, odziedziczyliśmy je po porządnychkierowcach 😉 Jest fajne, ale jakby dawali coś nowego… Może Citaro… W firmie mamy jeden autobus turystyczny Mercedesa- model Tourismo, który miałem okazję prowadzić w „podwójnej” pod Lublin.Lubię od czasu do czasu takie zmiany i wyjechać z miasta raz na jakiś czas.Takie urozmaicenia dobrze robi.

InfoBus.pl: Pasażerowie – wiadomo że to zbiór przeróżnychpostaci. Czy warto być dla nich miłym, czy lepiej zachowywać dystans?

Patryk Czajowski: Pasażerowie są różni, jedni sąprzesymatyczni i się do nas uśmiechają, a inni są bardzo roszczeniowi i tutajtrzeba być stanowczym, ale zarazem miłym, bo w inny sposób agresją wywołamyagresję. Idzie to wyczuć.

InfoBus.pl: Jedendzień z pracy kierowcy w Twojej firmie. Jak to wygląda?

Patryk Czajowski: Ranna zmiana oznacza przyjazd do firmy,czy to autobusem nocnym czy późniejszym, czy autem. Zgłaszamy się udyspozytora, dmuchamy w alkomat, dokumenty, klucze, sprawdzamy grafik bieżący,szukamy wozu. OC jest robione codziennie po zjeździe, ale ja lubię miećwszystko pod kontrolą – oleje, światła itp. Wyjazd. Zmiana odbywa się „namieście”, natomiast po zjeździe tankujemy wozy, jak jest więcej czasu toprzejazd na myjnie (to zazwyczaj robimy w dzień, jak czasu jest więcej). Resztanależy do ekip sprzątających i mechaników 🙂 Są też zmiany łamane – trochę ranoi po południu – z przerwą 3 czy 4 godzinną w trakcie lub „najednego”, szczytowe, np. szkolne, czyli od 6:30 do 15:30.

InfoBus.pl: Podsumowując – czy poleciłbyś pracę w Twojejfirmie znajomym, czy kolegom?

InfoBus.pl: Tak, mogę polecić, zwłaszcza na start, dobrystart. Praca jest stabilna, wszystko jest na czas. Później, jak ktoś ma większeaspiracje to może szukać czegoś innego, ale żeby zebrać pierwsze doświadczenia,obyć się z „kókiem” to taka praca jest dobrym strzałem. Ja na razienigdzie się nie wybieram.

InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę i życzymy szerokości!