Za kierownicą autobusu (16) – Mobilis Warszawa
Zapraszamy na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów. Ponownie odwiedzamy Mobilis Warszawa, ale tym razem o pracy kierowcy w tej firmie opowie nam Katarzyna.
InfoBus.pl: Dlaczego zostałaś kierowcą autobusu?
Katarzyna: Kierowcą chciałam być od dziecka. Mój tatajeździł w warszawskim MZA i większą część dzieciństwa spędziłam w autobusie -wtedy jeszcze Ikarusie. Już mając 5-6 lat chciałam, aby tata dał mi sięprzejechać 😀 Obecnie prawo jazdy na autobus jest drogie, ale szansę dała mifirma Mobilis i szczęśliwie od 3 lat w moim prawie jazdy jest już kat. D.
InfoBus.pl: Gdzie aktualnie jeździsz? Wszystko gra, a możecoś byś zmieniła?
Katarzyna: Od początku kariery za kółkiem moim pracodawcąjest Mobilis w Warszawie. Satysfakcję daje mi wykonywanie tej pracy tak dobrze,jak tylko jestem w stanie. Bardzo staram się, aby moi pasażerowie dojechali docelu bezpiecznie, ale i punktualnie (oczywiście w miarę możliwości). Z pracyjestem bardzo zadowolona, aczkolwiek teraz mam chwilową przerwę ze względu naurlop macierzyński. Ale na jesieni wracam za kółko i czekam na to zniecierpliwością!
InfoBus.pl: Powiedz cośproszę o warunkach finansowo-socjalnych…
Katarzyna: Warunki finansowo-socjalne są teraz całkiemprzyzwoite, aczkolwiek ja mogę ponarzekać, bo ominęły mnie dwie podwyżki ;)Chociaż uważam, że za taką odpowiedzialną pracę, i tak jest to trochę mało. Wkońcu codziennie odpowiadamy za życie setek, a może i tysięcy ludzi.
InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem teraz jeździsz? Czychciałabyś go zamienić na jakiś inny?
Katarzyna: Zanimposzłam na zwolnienie, jeździłam Solarisem Urbino 18 z serii A7xx, ale niestetywszystko wskazuje na to, że jak wrócę, to już ich nie będzie. Wtedy będęchciała nadal jeździć autobusem przegubowym, czyli zostanie mi MercedesConecto. Będę tęsknić za moim A748, bo jeździ się nim bardzo komfortowo.Mercedes już taki idealny nie jest, ale ma kilka fajnych rzeczy, które dadzą midużo radości z jazdy.
InfoBus.pl: Pasażerowie – masz jakiś patent na nich?
Katarzyna: Jeśli chodzi o pasażerów – są bardzo różni.Zawsze staram się być uprzejma, miła i pomocna. Niestety zdarza się też namspotykać z chamstwem czy pretensjami, ale ja akurat mam taki charakter, żestanowczo stawiam temu czoła i nie daję „wejść sobie na głowę”. Naszczęście to rzadkość. Jeżdżąc wcześniej na jednej konkretnej linii zdarzałosię rozmawiać ze stałymi pasażerami, to był taki stały punkt dnia, bardzo miły.
InfoBus.pl: Zawód kobieta-kierowca ma więcej blasków czycieni?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Katarzyna: Kobiet-kierowców mamy coraz więcej. Nawet naswoim „koncie” mam 2 koleżanki, które po części za moją namowązrobiły kurs i są zadowolone (dziewczyny – pozdrawiam!) Z kobietami w tymzawodzie jest tak, że zazwyczaj wiemy, że to konkretnie chcemy robić. Nie jestto przypadkowy wybór, tak jak to bywa z facetami. Dzięki temu wykonujemy swojąpracę z zaangażowaniem i przyjemnością. Oczywiście znam też mnóstwo facetów,którzy kochają tę pracę, ale niektórzy znaleźli się za kółkiem zupełnymprzypadkiem (znam takie osoby), i wręcz bym powiedziała, że to absolutnie niemiejsce dla nich. Ogólnie kobietom chyba jest trochę łatwiej, pasażerowie sądla nas milsi. A i kierowcy osobówek często nas wpuszczają, chociaż tu nie wiem,czy to uprzejmość czy bardziej przez zaskoczenie 😉 Jeśli chodzi o minusy towidzę dwa. Na pewno to, że nigdy nie wiadomo, na kogo się trafi. Może byćniebezpiecznie. Mi się na szczęście to nie zdarzyło. Drugi minus to wymagającegodziny pracy – przy małych dzieciach to wyzwanie. Ja się trochę obawiam, alezobaczymy jak to będzie. Tłumaczę to sobie tak – inni dają radę, to i ja dam.
InfoBus.pl: No właśnie. A jak wygląda taki typowy dzień wTwojej firmie? Jakie zmiany preferujesz?
Katarzyna: Preferuję zmiany poranne, bo później cały dzieńmam dla siebie. U mnie wygląda to tak, że przychodzę zazwyczaj 0,5h wcześniej (częstojest to 4-5 rano), odbieram dokumenty wozu i linii, jest sprawdzana trzeźwość,zapoznaję się z ogłoszeniami, czy np moja linia nie jeździ objazdem. Następnieidę do wozu, robię OC i jeśli trzeba czegoś dolać – jadę to zrobić.Koniecznością jest również ogarnięcie kabiny, przyjemniej jeździ się, gdy jestczysto. Wypełniam kartę drogową. I wyjazd na miasto. To jedna zprzyjemniejszych chwil w ciągu dnia. Tak samo jak obserwowanie, jak miasto budzisię do życia. Jeżdżę do zmiany i lecę do domu. W przypadku zmian popołudniowychpo zjeździe do zajezdni tankujemy, przejeżdżamy przez myjnię i warsztat (OCwieczorne) i oddajemy wóz do zaparkowania.
InfoBus.pl: To już koniec naszego wywiadu. To co – polecasz byciepanią-kierowcą?
Katarzyna: Pracę w mojej firmie polecam ze względu na superatmosferę oraz elastyczny grafik. Jeśli chodzi o samą pracę kierowcy – totrzeba chociaż to lubić. Ktoś, kto nie lubi jeździć ani nie lubi ludzi, raczejsię w tym nie sprawdzi. To jednak bardzo wymagająca praca. Ale ja polecam. Tojest wspaniałe uczucie. Autobus staje się własnym biurem 🙂
InfoBus.pl: Wielkie dzięki za rozmowę.
„