Za kierownicą autobusu (14) – Michalczewski Wrocław

infobus
09.03.2019 15:00

Czas na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów. Z Warszawy jedziemy do Wrocławia – do kolejnej prywatnej firmy na naszej trasie. O pracy w spółce Michalczewski opowie nam Alan.

InfoBus.pl: Jak zostałeś kierowcą autobusu?

Alan: Praca w komunikacji miejskiejinteresowała mnie od zawsze. Jest to moja życiowa pasja bez której nie mogężyć. Na początku chciałem jeździć tramwajami, złożyłem papiery do TramwajówWarszawskich, ale dostałem odmowę. Jak uzbierałem pieniądze na kurs prawa jazdyna autobus to zapisałem się na kurs w OSK MZA Warszawa. Gdy w kwietniu 2014r.zdałem wszystkie egzaminy to zatrudniłem się MZA Warszawa. Tam pracowałemkrótko, bo tylko cztery miesiące. Potem zatrudniłem się w warszawskim oddzialefirmy Michalczewski i w tej firmie pracuję do dnia dzisiejszego, ale już we Wrocławiu.

InfoBus.pl: Co sprawia ci satysfakcję – cobyś zmienił?

Alan: We wrocławskim oddziale firmyMichalczewski najczęściej jeżdżę na takich liniach jak: 112, 113, 145, 146(moja ulubiona), 149, 612 czy w weekendy na 148. Z pracy jestem zadowolony, bofirma idzie bardzo na rękę człowiekowi. Jak poproszę o jakiś dzień wolny czyskorygowanie grafiku, to nie ma z tym najmniejszego problemu. Można normalniesię dogadać.

Ogólnie lubię pracować w komunikacjimiejskiej. Poznałem wielu fajnych ludzi z którymi można pogadać, pośmiać sięczy nawet po pracy piwo wypić. Każdy dzień jest inny. Jednego dnia możnapracować siedem godzin i być totalnie wykończonym, a innego dziesięć i miećjeszcze siły na godzinę czy dwie. Jeżdżąc po mieście trzeba być skupionym nasto procent i mieć oczy dookoła głowy. Od nas kierowców zależy przecieżnajwiększa wartość jaką jest życie ludzkie.

W swojej pracy zmieniłbym kilka rzeczy.Osobiście denerwują mnie krańce na których, co jakiś czas trzeba zrobić podjazdpojazdu. Idealnym przykładem jest kraniec Krzyki i linia 113. Co z tego, że tamjest po 30 minut postoju, jak co jakiś czas trzeba podjechać do przoduautobusem, bo kolega z tyłu na pętle nie wjedzie. Dlatego nie lubię tamjeździć. Poprawa rozkładów jazdy w godzinach wieczornych. Te rozkłady sązwyczajnie za „szybkie” i wręcz nie ma najmniejszych szans, żeby to prawidłowozrealizować. Na papierze rozkłady się zgadzają ale w rzeczywistości jużniekoniecznie.

We Wrocławiu też więcej autobusów powinnojeździć torowiskami, ale do tego potrzeba jest przebudowa infrastruktury. Osobiściepewne rzeczy w komunikacji miejskiej widziałbym trochę inaczej

InfoBus.pl: Jakioceniasz warunki finansowo-socjalne?

Alan: Uważam, że są dobre. Ostatnio nawetbyły podwyżki. Jeżeli kogoś interesuje stawka to zawsze można wejść na fanpagena Facebooku. Tam jest wszystko napisane. Można też zadzwonić do konkretnegooddziału i się spytać. Telefony są na stronie internetowej firmy.

Co do warunków socjalnych to na zajezdnijest pokój kierowców, w którym jest czajnik i mikrofalówka, to coś na szybkomożna sobie uszykować. Na krańcach są pomieszczenia socjalne, w których równieżjest czajnik czy toaleta. Można w każdej chwili przyjść, zrobić herbatę iodpocząć.

InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem terazjeździsz? Czy chciałbyś go zamienić na jakiś inny?

Alan: We wrocławskim oddziale są używanetrzy modele pojazdów. Są to: MAN Lion`s City NG323 (przegub), MAN Lion`s CityNL293 (solo) oraz Solaris Urbino 8,6. Najczęściej jeżdżę przegubowym Manem.Lubię nim jeździć ze względu na to, że jest cichy i zwinny na zakrętach. Jazdanim to czysta przyjemność. Zamienić to bym nie zamienił, ale kilka rzeczy bymzmodyfikował – np. pełna kabiny kierowcy czy żywszy startu. Pozostałymimodelami jeżdżę rzadko.

InfoBus.pl: Pasażerowie – czy warto być dlanich miłym, czy lepiej zachowywać dystans?

Alan: Dla pasażerów trzeba być miłym ikulturalnym, wtedy inaczej patrzą na kierowcę. Oczywiście nie wolno teżspełniać każdej ich zachcianki. Najczęstszymi są to wysiadanie międzyprzystankami jak jest korek. Kiedy trzeba to jest się miłym, uśmiechniętym, alei też czasem kierowca musi być stanowczy.

InfoBus.pl: Jeden dzień z pracy kierowcyw Twojej firmie. Jak to wygląda?

Alan: Na pierwszą zmianę przychodzi sięmiędzy godziną czwartą a siódmą rano. Na początku idzie się do dyspozytora,otrzymuje dokumenty, a następnie przy autobusie wykonuje obsługę codzienną.Obsługa codzienna polega na sprawdzeniu autobusu przed wyjazdem, tj.sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, hamulców, oświetlenia pojazdu, systemuinformacji pasażerskiej itp. Jeżeli są jakieś drobne nieprawidłowości, tomechanik usuwa usterki, a jak coś bardziej konkretnego, to podmiana wozu. Przedwyjazdem trzeba uzupełnić kartę drogową i się zalogować. Wyjazd z zajezdni jesto godzinie takiej, jaka jest w rozkładzie jazdy. Po przejeździe technicznym nadany kraniec czekamy na godzinę odjazdu z krańca i wykonujemy kursy takie,jakie są w rozkładzie jazdy, no i uzupełniamy na bieżąco kartę drogową.Najgorsze godziny na pierwszej zmianie są między 6:30 do 9:00 ze względu naszczyt komunikacyjny. Pierwsza zmiana trwa do ok. dwunastej, piętnastej.

Druga zmiana przejmuje w konkretnym miejscui czasie autobus. Zawsze jest to napisane w planie dziennym. Po przejęciuautobusu, na krańcu na szybko sprawdzamy pojazd i jak są jakieśnieprawidłowości, to zgłaszamy. Następnie trzeba przejechać popołudniowy szczytkomunikacyjny, który jest trochę dłuższy od porannego. Trwa mniej więcej od14:30 do ok. 18:00. Po wykonaniu kursów z rozkładu jazdy zjeżdżamy nazajezdnię. Podczas wieczornego OC trzeba zobaczyć czy w autobusie nic niezostało, zatankować autobus i odstawić do mycia, a dokumenty oddać nadyspozytornię. Pracę kończy się w godzinach między dwudziestą, a północą.

InfoBus.pl: Podsumowując – poleciłbyś pracęw Twojej firmie znajomym czy kolegom?

Alan: Jasne, tak jak już wcześniej mówiłem,firma idzie na rękę kierowcy. Jeżeli kierowca chce na rano, to pracuje na rano,jak na popołudnie, to też nie ma problemu. Można normalnie po ludzku siędogadać. Osobiście polecam pracę w tej firmie.

InfoBus.pl: Dzięki za rozmowę.

Na koniec zapraszamy wszystkich kierowców zainteresowanych autobusowymiopowieściami do kontaktu pod adresem [email protected] lub poprzez FB. Chcemy o Was pisać na łamach InfoBusa,a w zamian – w ramach skromnego podziękowania – wyślemy Wam autobusowy gadżet.W tym roku to model autobusu Mercedes-Benz Conecto, który ufundowała firmaEvoBus Polska.