Za kierownicą autobusu (13) – Mobilis Warszawa

infobus
02.03.2019 13:00

Czas na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcachautobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanymzawodzie. Znad morza jedziemy ponownie do Warszawy , gdzie o swojej pracyopowie nam Rafał, który od ponad roku jeździ dla Mobilisu Warszawa, a wcześniejtrzy lata pracował w MPK Lublin.

InfoBus.pl: Początek – czyli jak zostałeś kierowcą autobusu?

Rafał: Samochodami interesowałem się od dziecka,ale samo zainteresowanie transportem zbiorowym, transportem przyszło dośćnietypowo ponieważ jest związane z włączeniem mojej rodzinnej miejscowości dosieci lubelskiej komunikacji miejskiej . Z czasem zacząłem się zagłębiać wzasady jej funkcjonowania, poznawać jej historię. Później przyszedł etapstworzenia własnej strony internetowej (http://km-lublin.com.pl/ – zapraszam!).Kolejnym etapem były studia poświęcone tematyce transportu. Aż w końcuprzyszedł czas aby zrobić prawo jazdy i spróbować swoich sił za kierownicąautobusu.

InfoBus.pl: Gdzie aktualnie jeździsz i czy jesteś zadowolonyz tej pracy?

Rafał: Obecnie pracuję w warszawskim oddziale Mobilisu.Wcześniej jeździłem 3 lata w MPK Lublin, po czym zmieniłem gałąź transportu nakolej, zajmując stanowisko dyspozytora w Kolejach Mazowieckich, gdzie pracuję dodzisiaj. Po roku pracy na kolei zaczęło mi brakować styczności z autobusami itak trafiłem do Mobilisu. Praca na stanowisku kierowcy daje mi dużosatysfakcji, stanowi też pewien rodzaj oderwania się od codzienności jaką jestpraca na kolei.

Jeśli chodzi o pracę jako kierowca w komunikacji miejskiej wWarszawie to na pewno sugerowałbym weryfikację czasów przejazdu oraz lepszesynchronizowanie sygnalizacji świetlnej.

InfoBus.pl: Jaki oceniasz warunki finansowo-socjalne?

Rafał: Praca na stanowisku kierowcy jest dla mnie tylko uzupełnieniempodstawy, jaką jest praca na kolei, a więc jest mi ciężko się wypowiedzieć wtym aspekcie.

InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem teraz jeździsz? Czychciałbyś go zamienić na jakiś inny?

Rafał: W Mobilisie jeżdżę obecnie niemal wyłącznieprzegubowymi Mercedesami Connecto. Nie zamieniłbym ich na pewno na żaden inny,krótszy model autobusu gdyż w przegubowcach jest bardzo cicho i pomimo 18 metrów długości są one bardzozwrotnymi pojazdami.

InfoBus.pl: Pasażerowie – jak najlepiej się wobec nichzachować?

Rafał: Oczywiście, warto być miłym i uprzejmym, choćzdarzają się sytuacje, że niektórzy pasażerowie i świętego są zdolniwyprowadzić z równowagi.

InfoBus.pl: Jeden dzień z pracy kierowcy w Twojej firmie.Jak to wygląda? Jakie zmiany preferujesz?

Rafał: Obecnie jeżdżę na pierwszych zmianach. Są onespokojniejsze niż zmiany popołudniowe ze względu na mniejsze natężenie ruchuoraz krótszy poranny szczyt komunikacyjny. Pierwsze zmiany to także mniejczynności podczas obsługi codziennej na bazie. Jedynym minusem jest koniecznośćwczesnego wstawania do pracy.

InfoBus.pl: I pytanie na koniec – komu polecasz zawódkierowcy autobusu?

Rafał: Praca w roli kierowcy autobusu to stres związany zsytuacją na drodze, z pasażerami. To trzeba lubić. Ja najbardziej w tej pracycenię sobie zmienność sytuacji. Pomimo jazdy często kilka razy pod rząd na tejsamej linii dzień do dnia jest niepodobny. Także pracę kierowcy autobusu mogępolecić osobom, które to lubią i umieją sobie radzić ze stresem.

InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy!

Na koniec zapraszamy wszystkich kierowcówzainteresowanych autobusowymi opowieściami do kontaktu pod [email protected] lub poprzez FB. Chcemy o Was pisać na łamach InfoBusa, a wzamian – w ramach skromnego podziękowania – wyślemy Wam autobusowy upominek.