Za dwa tygodnie startuje „Zielony transport publiczny”

infobus
21.12.2020 16:00

Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, że  już można wypełniać wnioski o dofinansowanie.

21 grudnia NFOŚiGW uruchomił Generator Wniosków o Dofinansowanie (TUTAJ) dla programu „Zielony transport publiczny”. Zainteresowani dofinansowaniem zakupu zeroemisyjnych autobusów mogą już przygotowywać swoje wnioski, których składanie (przesyłanie) z systemu GWD będzie możliwe od 4 stycznia 2021 r.

Co wiemy

Do rozdysponowania jest 1,3 mld zł na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania wyniesie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%. Beneficjentami nowego programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mogą być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.

Nabór ciągły w programie „Zielony transport publiczny” rozpocznie się 4 stycznia i potrwa do 15 grudnia 2021 r. lub do wyczerpania alokacji.

Przy sporządzeniu wniosku należy zwrócić szczególną uwagę na koncepcję i zasadność wdrożenia przyjętego rozwiązania, tj. uzasadnienie liczby pojazdów/infrastruktury w odniesieniu do potrzeb transportowych wnioskodawcy oraz zagwarantowanie dotrzymania deklarowanego efektu ekologicznego, tj. uprawdopodobnienie osiągnięcia i utrzymania trwałości rzeczowej i ekologicznej oraz przedstawienie realistycznego harmonogramu wdrażania projektu. Brak spełnienia tych kryteriów może prowadzić do negatywnej oceny wniosku. Więcej na temat TUTAJ

Przygotowania do fali

Podkreślmy, że budżet tego programu wyniesie 1,3 mld zł. Kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce! Dlatego samorządy już intensywnie przygotowują się do tego naboru. Odbywają się liczne spotkania i seminaria  - m.in. organizowane przez Związek Miast Polskich. Z kolei 2 grudnia odbyło się Forum Innowacyjnego Transportu (FIT) organizowane przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych. Gościem FIT był Artur Lorkowski - wiceprezes NFOŚiGW - który omawiał szczegóły nowego programu wsparcia elektryfikacji transportu publicznego dla samorządów.

Na początku spotkania prezes Lorkowski przedstawił główne założenia programu i działania Funduszu w obszarze elektromobilności podkreślając, że elektryfikacja transportu publicznego to jeden z 4 elementów działań Funduszu - równolegle planowane są programy edukacyjne, wsparcie rozwoju publicznej infrastruktury ładowania oraz program dopłat do wymiany aut osobowych ze spalinowych na elektryczne.

Podczas dyskusji przedstawiciele miast z całej Polski mieli możliwość zadawania szczegółowych pytań dotyczących programu i wymagań związanych ze składaniem wniosków ekspertom NFOŚiGW oraz wymiany opinii i doświadczeń związanych z autobusami elektrycznymi. Samorządowcy zgłosili uwagi dotyczące szczegółowych zapisów, a przedstawiciele Funduszu wyjaśnili kilka budzących wątpliwości zapisów w dokumentach programu. FIT to jedna z nielicznych platform, która umożliwia merytoryczną dyskusję całego środowiska i wymianę doświadczeń.

Uczestnicy spotkania rozmawiali także o autobusach o napędzie wodorowym i niepewności związanej z klasyfikowaniem wodoru jako zielonego paliwa. To, czy wodór będzie paliwem alternatywnym, to pytanie pozostające ciągle bez odpowiedzi.

-„W mojej ocenie tylko tzw. zielony wodór będzie traktowany jako paliwo alternatywne. W tym wypadku trzeba pamiętać, że ilość zielonego wodoru może jednak okazać się niewystarczająca. Zasilanie autobusów elektrycznych wodorem, którego powstanie było związane z emisją CO2, tzw. brązowym wodorem, który nie ma wiele wspólnego z ekologicznym źródłem energii, może okazać się nieopłacalne, ze względu na konieczność ponoszenia opłat za emisję CO2 - mówił podczas spotkania Marcin Korolec.

-„Cieszę się, że elektromobilność przestała być tematem tylko dużych miast. W Forum wzięło udział ponad 40 przedstawicieli miast z całej Polski, a w dyskusji mieliśmy głosy miast dużych i mniejszych. Wyzwania związane z elektryfikacją transportu publicznego w takich miastach jak Poznań, Świdnica czy Wejherowo są inne, ale problemy przed którymi stają samorządy mają wiele podobieństw. FIT to platforma do dyskusji i wymiany doświadczeń, kolejne spotkania zbierają coraz więcej przedstawicieli samorządów, co pokazuje, że formuła jest potrzebna i dobrze się sprawdza - podsumowuje spotkanie prezes FPPE Marcin Korolec.