Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Z Tarnowa do Jeleniej Góry. Testy Scanii Citywide 12LF CNG

infobus
08.08.2019 14:00

Jeleniogórski Miejski Zakład Komunikacyjny rozpoczyna testy pierwszego w Jeleniej Górze autobusu na gaz. Przewoźnik wypożyczył od tarnowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Scanię Citywide 12LF CNG.

O Citywide'ach 12LF CNG dla tarnowskiego MPK szczegółowo pisaliśmy tutaj. Jedną gazową Scanią w tej wersji może podróżować maksymalnie 76 pasażerów. 27 osób może liczyć na przejażdżkę na fotelach Ster 8MA. 10 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Drugie i trzecie drzwi są odskokowe.

Wypożyczona z Tarnowa Scania jest napędzana poprzecznie zabudowanym silnikiem Scania OC09101. Jednostka o pojemności niespełna 9,3 l ma 206 kW mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 1350 Nm. Silnik jest zblokowany z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów ZF EcoLife 6AP1400B. Na dachu autobusów zabudowano cztery aluminiowe butle na sprężony gaz ziemny, każda o pojemności wodnej 320 l. O zasięg Scanii nie trzeba się więc martwić.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatu Spheros Revo o mocy 36 kW. Jego wydajna praca była odczuwalna, szczególnie w tak upalny dzień jaki mieliśmy wczoraj. Naturalną wentylację zapewnia sześć okien przesuwnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w zaawansowany system monitoring. Składa się on aż z 7 kamer, których główny wyróżnikiem jest funkcja rozpoznawania twarzy. 

Scania posiada SIP mieleckiego R&G Plus, którego tarnowskiego MPK już od wielu lat darzy zaufaniem. Gazowa Scania jest wyposażona w trzy wyświetlacze zewnętrzne. Jednak w porównaniu z rok starszymi spalinowymi braćmi, a także Solarisami i Scaniami OmniLink świecą one nie na biało, lecz w kolorze bursztynowym. A co wewnątrz? Tutaj znajdziemy dwie tablice. Za kabiną kierowcy mamy LED typu ETL416120. Z kolei przed drugimi drzwiami znajdziemy monitor LCD ETM23, na których prezentowana jest informacja liniowa oraz reklamy. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz system GPS. Całością steruje autokomputer SRG5000P.

W trakcie testów MZK będzie sprawdzać będzie m.in. zużycie paliwa, trwałość konstrukcji, sprawność podzespołów. Przewoźnik liczy także na aktywny udział pasażerów. Wszelkie uwagi odnośnie komfortu podróżowania z pewnością będą dla spółki przydatne.

Testy autobusu gazowego to – po testach autobusu elektrycznego – kolejny etap wdrażania komunikacji przyjaznej środowisku i mieszkańcom.