Z MPK Tarnów m.in. o braku kierowców i… [WYWIAD + FILM]
infobus
14.11.2018 14:00
Z MPK Tarnów m.in. o braku kierowców i… [WYWIAD + FILM]
O kondycji tarnowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz o tym, jak przewoźnik radzi sobie z deficytem kierowców rozmawiamy z prezesem spółki, Jerzym Wiatrem. Na koniec mała niespodzianka w postaci spotu, który… trzeba koniecznie zobaczyć.
InfoBus: W dużym skrócie- jak obecnie wygląda struktura zatrudnienia w tarnowskim MPK?
Jerzy Wiatr, prezes MPK Tarnów: Nasza firma zatrudnia obecnie 278 pracowników. Kierowcy stanowią 185 etatów z czego 12 to Panie. Co ciekawe większość z naszych Pań nigdy nie pracowała jako kierowca zawodowy, a tym bardziej jako kierowca pojazdu ciężarowego.
Znakomita większość firm transportowych w Polsce cierpi na brak kierowców. Zdaje się, że w Tarnowie do tej pory nie było to aż takim problem, ale sytuacja się zmienia.
Problem niskiej dostępności kierowców w komunikacji miejskiej (i generalnie w transporcie) w Polsce jest powszechny. Jedne miasta radzą sobie z tym lepiej, inne gorzej. My do tej pory nie narzekaliśmy na braki kierowców, ale już widzimy pierwsze symptomy odwrócenia tej sytuacji w naszym regionie, gdyż coraz mniej osób odpowiada na nasze ogłoszenia o pracę na stanowisku kierowcy. Sporo pracowników odchodzi na emerytury. Poza nimi rotacja w tarnowskim MPK jest minimalna.
Jakie widzi Pan sposoby nie minimalizowanie skutków tego negatywnego trendu? Oczywiście z punktu widzenia kierowanej przez Pana firmy.
Dróg do rozwiązania tego problemu jest kilka: podwyżki, pozyskanie do pracy kobiet, pokrycie kosztów szkoleń kierowców, samozatrudnienie kierowców, zatrudnienie Ukraińców i innych nacji. My w tej chwili skupiamy się na pozyskaniu do pracy większej ilości kobiet. Od Listopada 2018 rozpoczynamy dużą kampanię promocyjną w regionie tarnowskim. Poprawimy też warunki płacowe dla obecnych i nowo przyjętych pracowników, a także będziemy od teraz zapewniać 100% refundację kosztów kursów (kategoria D, świadectwo kwalifikacji) i badań lekarskich czy psychotechnicznych. Jesteśmy bardzo zadowoleni z pracy naszych Pań kierowców, które jeżdżą delikatnie, co przekłada się na zużycie paliwa i sprzętu. Pozytywną różnicę zauważają też pasażerowie. Kobieta „za kołkiem” to także mniej agresji w autobusie, bo niegrzeczni pasażerowie są bardziej powściągliwi w ich towarzystwie.
Panie na autobusy?
Uważam, że warto zainwestować w przeszkolenie kobiety na stanowisko kierowcy. Taka Pani odwdzięczy się sumienną pracą i lojalnością – nie pozostawi nas przechodząc do transportu towarów, jak ma to miejsce w przypadku wielu mężczyzn.
Jakie są inne metody, którymi MPK próbuje zachęcać do podjęcia pracy jako kierowca autobusu?
Systematycznie poprawiamy warunki pracy kierowców. Zarówno zaplecze biurowe, jak i wszystkie autobusy mają klimatyzację. Systematycznie także poprawiamy też warunki płacowe, włączyliśmy też świadczenia dodatkowe jak bezpłatna prywatna opieka medyczna dla całej załogi. W tej chwili rozmawiamy z Urzędem Miasta o zapewnieniu środków na znaczące podwyżki w przyszłym roku.
Szefuje Pan w tarnowskim MPK już ponad dekadę. Sporo przez ten czas się zmieniło w firmie. Jakie działania, które dotychczas podjęto może Pan wskazać jako największe sukcesy spółki?
Gdy obejmowałem zarządzanie MPK w roku 2007 firma była w opłakanym stanie, z ogromnymi stratami, na granicy utraty płynności. Tabor składał prawie wyłącznie z wysokopodłogowych Jelczy, żaden autobus nie miał klimatyzacji, a tylko kilka miało tablice świetlne. Przez 11 lat wszystkie pojazdy zostały wymienione na fabrycznie nowe. Średnia wieku (95 sztuk) to 6 lat, a cały tabor jest klimatyzowany, niskopodłogowy i monitorowany. Mamy najlepsze w kraju systemy elektroniczne – wygodne i dopracowane „jak iPhone”. Wraz w Urzędem Miasta kończymy budowę zintegrowanego systemu transportu publicznego Tarnowa; zintegrowaliśmy ze sobą MPK, PKP, samochody i rowery prywatne, rowery miejskie. Dzieje się to dzięki ścisłym powiązaniom lokalizacji (centra przesiadkowe, parkingi Park&Ride) i informacji (przepływ informacji z ITS o najszybszych trasach, informacje o dostępność parkingów, informacje o dostępności rowerów miejskich, integracja płatności poprzez Tarnowską Kartę Miejską, dynamiczne informacje o przejazdach autobusów dostępne na różnych platformach czy dynamiczne sterowanie sygnalizacją świetlną przez autobusy i Miejskie Centrum Nadzoru Ruchu). Nasza komunikacja jest znakomicie przystosowana do potrzeb niepełnosprawnych.
Jaki będzie bezpośredni skutek tych wszystkich przedsięwzięć?
Po dokończeniu tworzenia budowanych właśnie systemów Tarnów będzie wizytówką pojęcia SMART CITY, a stanie się to już w roku 2019.
Włożyliśmy wiele wysiłku i środków w budowę nowoczesnego systemu komunikacji miejskiej. Nie zapominamy też o pracownikach i chcemy tworzyć dla nich jak najlepsze warunki pracy. Szczególnie ciepło zapraszamy do nas Panie!
I na koniec obiecywana niespodzianka. Krótki, ale niebanalny spot, za pomocą którego MPK zachęca do podjęcia pracy „za kierownicą”. W rolach głównych panie kierujące na co dzień tarnowskimi autobusami. Reżyseria i pomysł: Jerzy Wiatr. Efekt? Tak to się robi w Tarnowie!
{https://www.youtube.com/watch?v=AnVJyKCVxhM}
„