Z kosmosu do … autobusów. Jeszcze dokładniejsza lokalizacja
Gdańska firma z sektora kosmicznego Blue Dot Solutionsopracowała system do pozycjonowania pojazdów w czasie rzeczywistym -poinformowała w pomorska firma.
Pozwala on np. ustalić jak porusza się wprzestrzeni miejskiej autobus czy tramwaj.
Krok do autonomii
-„Rozwiązanie IoT pozwala m.in. na dokładneustalenie jak pojazd porusza się po ulicy, po której znajduje się stronie, jakzakręca, w jaki sposób korzysta z zatoczek i innych elementów dróg – mówi KrzysztofKanawka, prezes Blue Dot Solutions. – Danepozwalają na analitykę ruchu, szukanie miejsc, gdzie pojazd porusza się+nietypowo+ np. kiedy wąski wjazd utrudnia przejazd, lub rozwidlenie drógzwiększa niebezpieczeństwo kolizji” – wyjaśnił.
Dodał, że zebrane z czasemw systemie informacje umożliwiają porównanie zachowań kierowców.
Wskazano, że system dedykowany autobusom i tramwajom zostałprzetestowany w warunkach miejskich, a jego wyniki porównano z +tradycyjnymi odbiornikamiGPS+, „u których zanotowano błędy sięgające nawet 75 metrów wniesprzyjających warunkach”, a stworzone przez gdańską firmę urządzenie”przez większość testów oferowało precyzję pozycjonowania lepszą od 1metra”.
Warszawski przykład
Według Kanawki przykładem na to, że systemy takie jak IoT sąpotrzebne w przestrzeni miejskiej jest np. niedawny tragiczny wypadek autobusuw Warszawie.
-„Tego typu sytuacje spowodowane błędem ludzkim będą siępowtarzać, ale z pomocą technologii można zapobiegać lub zminimalizować ich skutki”- zaznaczył.
W komunikacie wyjaśniono, że zaawansowany systeminformatyczny wykorzystany w IoT pozwala na ustawienie alertów w przypadkuwypadków oraz na monitoring innych parametrów jazdy, w tym przyspieszenia.
Jak działa Flamingo?
System lokalizacji Flamingo gdańscyinżynierowie zbudowali z myślą o komunikacji miejskiej i wpisuje się ono wszeroko obecnie rozwijający się trend „internetu rzeczy” (ang.: Internet ofThings – IoT
Skąd przewaga nad amerykańskim GPS, czy europejskim Galileo?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Problemem do rozwiązania w takim przypadku jest zjawisko“urban canyon” oraz wielokrotne odbicia sygnałów satelitarnych. Na otwartejprzestrzeni problem ten właściwie nie występuje, ponieważ sygnał satelitarnydociera bezpośrednio od satelity do odbiornika. Jednakże, wśród gęstej zabudowysygnały satelitarne mogą dotrzeć do odbiornika w wyniku odbić lub nie dotrzećdo niego wcale – tłumaczy Krzysztof Kanawka.
Natomiast Flamingo umożliwia nawigację o wysokiej precyzji. W tym celu wykorzystuje oninformacje o odebranych sygnałach nawigacyjnych z trzech konstelacji – Galileo,GPS oraz GLONASS, które są przesyłane do zewnętrznego serwera, uzbrojonego wsilnik nawigacyjny odpowiedzialny za obliczanie pozycji. Ten właśnie serwerzwraca użytkownikowi informację o jego położeniu. Co więcej, systemobliczeniowy Flamingo umożliwia włączenie danych korekt pochodzących ze stacjireferencyjnych systemu RTK, zwiększając precyzję pomiaru.
Technologia opracowana przez firmę Blue Dot Solutions jestłatwa do zamontowania w już używanych pojazdach. Instalacja sprzętu trwa tylkokilka minut.
-„Cieszymy się, że tyle firm zainteresowało się systemem izgłosiło do nas z prośbą o demonstracje – kontynuuje Krzysztof Kanawka –Oznacza to, że nie tylko miastom zależy na zwiększeniu bezpieczeństwa nadrogach. Wyobraźmy sobie zmiany, możliwe gdyby rozwiązanie z Flamingowprowadzić do powszechnego użycia. Nastąpiłby gwałtowny spadek liczby wypadków,a zebrane dane pozwoliłyby na lepsze zrozumienie funkcjonowania kołowego ruchumiejskiego i tym samym lepsze zarządzanie nim.
Projekt Falmingo realizowany był w ramach programu Horyzont2020, stanowiącego ogólnoeuropejską inicjatywę na rzecz badań naukowych iinnowacji. Partnerzy projektu pochodzili z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji,Szwajcarii oraz Hiszpanii. Organem nadzorującym pracę była Europejska AgencjaNawigacji Satelitarnej (GSA).
„