Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Z dzierżawy na własność. MZA akceptuje ofertę Solarisa

infobus
07.07.2021 16:00
7 lipca Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie dokonały wybory najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 55 szt. używanych autobusów przegubowych typu MEGA z silnikami zasilanymi olejem napędowym Euro 6.

To oznacza wykup dzierżawionych przez MZA 60 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18, które zostały w 2015 r. dostarczone w ramach 71 miesięcznej dzierżawy przez konsorcjum Solaris Bus & Coach i Millenium Leasing.

Z OPCJĄ

Stołeczny przewoźnik zawarł w zamówieniu prawo do skorzystania z opcji i zamówienia kolejnych 5 szt. identycznych pojazdów. O podobnej akcji przeprowadzonej przez MPK Poznań informowaliśmy już w InfoBusie. To nie leasing tylko dzierżawa i dlatego trzeba pojazdy wykupywać na drodze przetargu. Oczywiście, o ile jest taka wola.

Początek warszawskiego wykupu autobusów wyznaczono na 01/10/2021. Z kolei koniec realizacji całej operacji wyznaczono na 31/03/2022

Spółka MZA przy wyborze najkorzystniejszej oferty miała się kierować dwoma kryteriami:

  • cena z wagą aż 95%
  • ekologia (zużycie energii / emisja CO2) – 5%

Nie było jednak konieczne. Zgodnie z oczekiwaniami, przewoźnik otrzymał tylko jedną ofertę – od Solaris Bus Coach na sumę 28.737.720 PLN brutto z 14 dniowym terminem płatności. To zdecydowanie większa kwota niż pierwotnie planowała wydać stołeczna spółka, który na ten cel wyasygnowała 25.500.000 PLN, czyli o 3,23 mln mniej niż zaproponował Solaris. 7 lipca zapadała decyzja komisji przetargowej: „Akceptujemy ofertę Solarisa.”

Screenshot 2021 07 07 At 14 29 14 Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystniejszej Oferty Pdf
Screenshot 2021 07 07 At 14 29 14 Zawiadomienie O Wyborze Najkorzystniejszej Oferty Pdf 1

Warszawski TABOR

Z podanych danych przez Miejskie Zakłady Autobusowe posiada łącznie 1401 szt. autobusów, z czego:

  • 160 szt. autobusów elektrycznych;
  • 145 szt. autobusów CNG/LNG;
  • 160 szt. autobusów z normą Euro 6;
  • 125 szt. autobusów z normą Euro 5;
  • 349 szt. autobusów z normą Euro 3 / Euro 4.

Zadanie najnowszego przetargu to szybka wymiana pojazdów Euro 3 i części Euro 4. Już teraz warszawska spółka sukcesywnie wycofuje z eksploatacji najbardziej wysłużone pojazdy. Przykładem może być pożegnanie z końcem kwietnia pojazdów MAN NG313. To jedne z ostatnich pojazdów bez klimatyzacji w WTP i szeroko otwieranych okien. Obecnie w ruchu pozostały trzy takie pojazdy.

Przypomnijmy, że równolegle w MZA trwają dostawy 190 autobusów gazowych. To wszystko razem daje wielki, gazowo-elektryczno-wysokoprężny mix. Natomiast – pod względem zbliżających się progów określonych w ustawie o elektromobilności – stołeczny przewoźnik jak najbardziej może sobie pozwolić na taki ruch. Już teraz firma spełnia 22% próg udziału nisko i zeroemisyjnych autobusów w całej flocie. a na koniec 2021 r. ten wskaźnik planowo powinien wynosić 27%, czyli wówczas prawie jedna trzecia taboru będzie “czysta”. Z kolei eko cel na rok 2022 r. to 38% ekologicznych autobusów.