Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Bolechowa do Rygi: 35 autobusów elektrycznych Solarisa wchodzi na linie

infobus
05.01.2024 19:00

4 stycznia na wybrane trasy w Rydze wyjechały pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris – z łącznej puli 35. dostarczonych elektrobusów.

Wcześniej Urbino 12 electric przeszły w stolicy Łotwy przeglądy techniczne, jazdy próbne i inne prace przygotowawcze. Pojazdy można od dzisiaj spotkać na liniach 26, 33, 57, 9 i 20. Aktualnie w ruchu jest 11 pojazdów, a od weekendu do obsługi wejdzie 13 kolejnych.

Ryskie wdrożenie

Po raz pierwszy autobusy Solaris Urbino 12 electric można było zobaczyć w Rydze w grudniu, podczas jazd próbnych, które odbywały się bez pasażerów. Podczas przejazdów eksperci sprawdzali gotowość techniczną autobusów, w tym funkcjonalność wyposażenia, np. systemu informatycznego. Sprawdzian przeszły tablice informacyjne, a także komunikacja z dyspozytorami. Kierowcy odbyli jazy próbne, aby poznać nowe pojazdy, a przede wszystkim nauczyć się ekonomicznej jazdy i procesu ładowania.

Ryskie wdrożenie Solarisa przebiega w ekstremalnej pogodzie, która dotknęła teraz całą północ Europy. Sezon zimowy to czas wyzwań dla e-busów, gdyż warunki drogowe i nagrzanie wnętrza mają bezpośredni wpływ na poziom energii w akumulatorach.

Zdaniem Rīgas Satiksme, nowe autobusy będą w stanie pokonywać 280 kilometrów dziennie przy optymalnych warunkach. W ciężkiej zimie – czyli tak jak teraz – ich zasięg spada do 180 kilometrów i wracają do zajezdni z zapasem energii na poziomie około 20-30%. Dodajmy, że nowe autobusy posiadają system dodatkowy system ogrzewania na olej napędowy.

-„W tej chwili zbieramy dane i sprawdzamy, jak aktualna pogoda wpływa na osiągi autobusu. Jest zarówno mróz, jak i śnieg, na drogach pojawi się warstwa błota, co oznacza wzrost oporów toczenia. Wszystko to będzie miało wpływ na osiągi autobusu elektrycznego. Sprawdzamy, jak to wygląda i jak najlepiej eksploatować je w przyszłości” – wyjaśnił Andris Lubāns, członek Zarządu Rīgas Satiksme.

Z Bolechowa do Rygi: 35 autobusów elektrycznych Solarisa wchodzi na linie
Z Bolechowa do Rygi: 35 autobusów elektrycznych Solarisa wchodzi na linie / fot. Rīgas Satiksme

Z unijnym wsparciem

Zakup autobusów elektrycznych zrealizowano w ramach projektu „Zakup autobusów elektrycznych dla miasta Ryga” dofinansowanego ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej i opiewa łącznie na 52 pojazdy, w tym 17 sztuk w ramach opcji.

Maksymalna kwota kontraktu na zakup pierwszych 35 autobusów elektrycznych wynosi 23,1 mln euro (bez VAT)z dofinansowaniem w wysokości 18,2 mln euro z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (UE).

Natomiast z opcją (na dodatkowe 17 sztuk) łączna kwota wynosi 34,3 mln euro (bez VAT). Całkowity czas trwania umowy planowany jest na maksymalnie pięć lat.

Nowy tabor elektryczny zastąpi starzejące się około 20-letnie autobusy.