Z Bolechowa do Konina: Pierwszy autobus wodorowy w Polsce!
1 czerwca Konin otworzył ofertę na dostawę - w formie czteroletniej dzierżawy - jednego nowego autobusu napędzanego wodorem.
To pierwsze „wodorowe” zamówienie w naszym kraju. Zgodnie z oczekiwaniami Konin otrzymał tylko jedną ofertą w tym postepowaniu.
Co chciało MZK?
Przygotowane kryteria oceny ofert to: cena (60%), warunki techniczno-eksploatacyjnych (40%). Natomiast wśród kryteriów technicznych MZK Konin najbardziej punktuje następujące rozwiązania:
- szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej – 15 pkt,
- trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 10 pkt,
- pełne oświetlenie zewnętrzne wykonane w technologii LED – 10 pkt,
- zawieszenie osi przedniej niezależnej – 15 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 15 pkt,
- autobus wyposażony w napęd z silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej – 15 pkt,
- wysokość pojazdu do 3 300 mm włącznie – 20 pkt.
Jedna oferta
1 czerwca tylko Solaris Bus & Coach złożył MZK ofertę na dostawę wodorowego autobusu. Na ten cel wielkopolski przewoźnik wyasygnował kwotę 3.075.000 PLN brutto / 2.500.000 PLN netto.
Z kolei Solaris zaproponował "dżentelmeńsko" niższą kwotę na poziomie 2.916.280 PLN brutto / 2.370.959,30 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tym samym można uznać, że konińskie postępowanie zakończyło się sukcesem. Oferta mieści się w budżecie, a pojazd dostarczy firma, która w Polsce najwięcej wie na temat wodorowych autobusów. Trudno o lepsze partnerstwo.
Autobus ma być dostarczony do bazy MZK w ciągu roku od podpisania umowy.
Koniński wodorowiec
Autobus wodorowy dla MZK Konin ma mieć długość około 12 m (+/- 3%). Pojazd ma przewieźć minimum 60 pasażerów, z czego 26 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi w układzie 2-2-2, o szerokości 1200 mm. Autobus ma być napędzany przez silnik umieszczony centralnie lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej minimum 150 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Magazyn energii stanowić ma bateria litowo – jonowa, o pojemności co najmniej 29,0 kWh. Gniazdo plug-in do ładowania baterii ma być zlokalizowane na tylnej ścianie pojazdu. Autobus będzie wyposażony w zbiorniki wodorowe o pojemności minimum 1400 l. Gniazdo do tankowania wodoru zlokalizowane ma być z prawej strony w okolicach osi przedniej. Czas tankowania wodoru to około 10-12 minut. Na dachu przewidziano ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW netto. Ciepło z produkcji energii ma być wykorzystywane do ogrzewania autobusu za pomocą pompy ciepła. Cały system wyposażony będzie w układ rekuperowania energii z hamowania.
Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów, w blat lub kołyskę do przyjmowania gotówki.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego. Tkanina użyta do obicia siedzeń w pojazdach musi zawierać minimum 85% wełny w swojej wierzchniej części oraz być pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność oraz antybakteryjność. System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, w kolorze bursztynowym, posiadające układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz jedna wewnętrzna tablica informacyjna LCD.