Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Yutong wygrywa przetarg na 20 autobusów elektrycznych dla Białegostoku

infobus
02.08.2022 21:00

2 sierpnia Urząd Miejski w Białymstoku dokonał wybory najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 20 szt. autobusów elektrycznych.

Zamówienie wygrała firma Busnex – przedstawiciel chińskiej marki Yutong – i to ona dostarczy pierwsze autobusy elektryczne dla Białegostoku. I to liczbie 20 sztuk! Ciekawe zakończenie bardzo intersującego przetargu, gdzie mieliśmy aż sześć autobusowych ofert. Takiej liczby elektrycznych oferentów w jeszcze Polsce nie było – podobnie jak kontraktu na tak dużą liczbę autobusów marki Yutong. O otwarciu ofert w tym postępowaniu i naszej punktowej analizie pisaliśmy już w InfoBusie. Czas na finał.

KRYTERIA OCENY

Zaczynamy od kryteriów oceny ofert, które wyglądają następująco: ceną (60%), ocena techniczna (20%), warunki gwarancji i serwisu (20%). Oceniając kryteria techniczne, miasto przyznało najwięcej punktów za następujące rozwiązania:

  • najniższa wartość zużycia energii spośród ofert nieodrzuconych – 20 pkt,
  • czas (w godzinach) potrzebny do pełnego naładowania całkowicie rozładowanej baterii za pomocą dostarczonej stacji ładowania – poniżej 5 godzin - 10 pkt,
  • łączna pojemność zainstalowanych baterii w autobusie – powyżej 450 kWh – 30 pkt,
  • długość przebiegów międzyobsługowych autobusu – 60 000 km i więcej – 10 pkt,
  •  zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej – powyżej 380 km – 30 pkt.

Na to nakładamy złożone oferty:  

  • Autosan z ceną 63.812.400,00 PLN brutto / 51.880.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Sancity 12 LFE na poziomie 2.594.000 PLN netto;
  • Busnex Poland z ceną 56.828.460,00 PLN brutto / 46.202.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Yutong E12 na poziomie 2.310.100 PLN netto;
  • Volvo  z ceną 60.748.989,09 PLN brutto / 49.389.421 PLN netto, co daje jednostkową cenę V7900 Electric na poziomie 2 469 471 PLN netto;
  • Solaris z ceną 57.760.800,00 zł brutto / 46.960.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 2.348.000 PLN netto;
  • EvoBus Polska z ceną 62.726.899,16 zł brutto / 50.997.478 PLN netto, co daje jednostkową cenę eCitaro na poziomie 2.549.873 PLN netto;
  • MAN Truck & Bus Polska z ceną 60.305.424,00 zł / 49.028.800 PLN netto, co daje jednostkową cenę Lion`s City E na poziomie 2.451.440 PLN netto.

O 3,62 punktu

Jak pokazuje powyższa tabela, najwięcej punktów zdobyła firma Busnex Poland – wygrywając ceną, która daje dystrybutorowi Yutonga przewagę nad konkurencją. Drugi w kolejności jest Solaris, który przegrał Białystok po 3,62 punktu. Trzecie miejsce ma Volvo, a czwarte - MAN. Stawką zamyka Autosan i Mercedes.

W takie sytuacji czekamy na umowę i pierwsze w tej liczbie autobusy miejskie Yutong E12 w Polsce.

Białostockie elektrobusy

Zamawiane przez Białystok autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,75 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Co ciekawe miasto dopuszcza konstrukcje z pojedynczym schodkiem w trzecich drzwiach. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o parametrach umożliwiających osiągnięcie przez pojazd prędkości co najmniej 50km/h przy maksymalnej liczbie pasażerów. Elektryki będą wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności co najmniej 300 kWh. Zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej musi wynosić co najmniej 230 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego.

Pasażerowie usiądą na fotelach odpornych na ścieranie z miękkimi, odejmowalnymi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk wyposażonych w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei dla kierowców przewidziano  kabinę typu zamkniętego z wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi oraz poprzez drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej. Fotel kierowcy będzie amortyzowany pneumatycznie, regulowany w płaszczyźnie pionowej i poziomej, podgrzewany elektrycznie, z zagłówkiem i dwoma, regulowanymi podłokietnikami, z możliwością obrotu siedziska.

Prowadzący pojazd podczas pracy będzie miał możliwość korzystania m. in. z radiotelefonu, radia, wieszaków na ubranie, kasetki metalowej na bilety i pieniądze zamykanej na patentowy zamek, uchwytu do mocowania rozkładu jazdy na desce z oświetleniem LED, uchwytu umożliwiającego bezpieczne postawienie typowego naczynia (np. kubka) o pojemności do 0,5 l, a także z gniazda USB. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią okna przesuwne i klimatyzacja.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym. Informacje dla pasażerów wewnątrz pojazdu dostarczą dwie tablice wewnętrzne prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.