Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Yutong punktuje Solarisa ceną i wygrywa kontrakt na trzy autobusy dla Giżycka

infobus
01.04.2022 09:00

29 marca Gmina Giżycko dokonała wybory najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę trzech autobusów elektrycznych klasy MIDI.

Zaskoczenia nie było. Firma Busnex - przedstawiciel chińskiej marki Yutong - wygrała z Solarisem na  punkty dzięki zaoferowaniu zdecydowanie niższej ceny. O przetargowej specyfikacji tego zamówienia pisaliśmy wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że to kolejne po Lidzbarku, Łomży, Iławie i Polkowicach miejskie zwycięstwo Busnexu na autobusowym rynku w Polsce.

DWIE OFERTY

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie się kierował tylko dwoma kryteriami: ceną oferty brutto - 60%, okresem gwarancji jakości - 40% - w tym: okresem gwarancji jakości całopojazdowej (60 pkt) oraz okresem gwarancji na stacje ładowania pojazdów elektrycznych (40 pkt).

Do zamawiającego wpłynęły dwie oferty:

  • Busnex Poland sp. z o.o. (przedstawiciel Yutonga) z ceną 5.442.000 PLN netto / 6.693.660,00 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt modelu E10 na poziomie 1.814.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach sp. z o.o. z ceną 6.244.859 PLN netto / 7.681.177,80 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt modelu Urbino 9 LE electric na poziomie 2.081.619 PLN netto.

Obie oferty nie zmieściły się w budżecie, jaki gmina przygotowała na sfinansowanie zakupu autobusów, tj. w kwocie 6.519.000,00 PLN. Jednak różnica do tańszej oferty Busnexu nie była duża, dlatego spodziewaliśmy się, że zamawiający znajdzie brakujące środki i dołoży do najtańszej oferty. I tak się stało. Teraz czekamy na umowę i dostawę pierwszych e-busów dla Giżycka.

Mazurskie elektrobusy

Giżycko poszukiwało elektryków klasy MIDI o długości do 10,5 m. Autobusy będą mogły przewieźć 55 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących. Mają to być konstrukcje niskopodłogowe, lecz zamawiający dopuszcza część wysokopodłogową, która zajmie nie więcej niż 30% podłogi. Pojazdy będą napędzane silnikiem/silnikami elektrycznymi o mocy nie mniejszej niż 150 kW. W elektrykach mają być zamontowane baterie, których minimalna pojemność nie może być mniejsza niż 200 kWh, zaś zasięg autobusów na jednym ładowaniu ma wynosić minimum 180 km. Magazyny energii będą się ładowały poprzez złącze plug-in.

Kabina kierowcy ma być zamknięta, z zamkiem na klucz  patentowy z możliwością blokowania drzwi od środka przez kierowcę.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odpornych na ścieranie i zabrudzenie. Ich szkielety mają być wykonane z tworzywa sztucznego. Ponadto, do wyposażenia autobusów należeć ma m.in. klimatyzacja, ładowarki USB system informacji pasażerskiej LED i LCD, system zliczania potoków pasażerskich, monitoring.

Z unijny wsparciem

Komunikacyjna inwestycja jest realizowana w ramach projektu pod nazwą: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gminie Giżycko”, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014–2020.