Yutong obronił Polkowice. Dwie oferty na trzy autobusy elektryczne dla ZKM

infobus
19.05.2023 13:05

19 maja Gmina Polkowice otworzyła oferty w przetargu na zakup trzech  autobusów elektrycznych z dofinasowaniem z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Dolnośląski samorząd potrzebował niskopodłogowych minibusów o napędzie elektrycznym dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Na ten cel pozyskał od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w wysokości 3,3 mln zł. O tym wsparciu pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Dzisiaj o to zamówienie starły się dwie firmy: broniąca swojej pozycji w Polkowicach spółka Busnex Poland i próbująca wejść na rynek elektrobusów firma Busimport.  

KLASA MINI

Nazwa polkowickiego zadania to „Dostawa autobusów elektrycznych dla gminy Polkowice”, którego realizacja finansowana będzie z zadania budżetowego: „Zakup autobusów elektrycznych wraz z budową niezbędnej infrastruktury do ich ładowania przez Gminę Polkowice” - Zadanie dofinansowane i realizowane w ramach programu pn. "Zielony Transport Publiczny” zapisanego w WPF Gminy Polkowice na lata 2021 – 2024. Przedmiot dostawy to trzy autobusy miejskie z napędem w 100% elektrycznym, fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w 2023r. i nieeksploatowane, z ładowarką zabudowaną w autobusie (falownik trakcyjny plug-In), pozwalającą na ładowanie autobusu z każdego standardowego gniazda 63A/z ładowarką zewn. Poszukiwane parametry trzech elektrycznych minibusów to:

  • Długość: Od 5,8 do 8,0 m
  • Szerokość: Od 2,0 m do 2,55 m
  • Wysokość: Max. do 3,4 m Liczba miejsc siedzących: Min. 10+1 (kierowca)
  • Liczba miejsc ogółem: Min. 30+1 (kierowca) Wózek inwalidzki – 1 lub wózek dziecięcy – 1 Liczba drzwi: Od 1 do 3, przynajmniej jedne drzwi o szerokości w świetle 120 cm.
  •  Wysokość podłogi w drzwiach: max. 340 mm.
  • Silnik elektryczny: Minimalna moc - 120 kW Zużycie energii: Maksymalnie 1,1 kW/1 km Baterie: Minimalna pojemność 80 kWh
  • Prędkość: do 80 km/h
  • Zasięg: Min. 120 km, przy czym ma pozostać 15% pojemności baterii według pomiaru zużycia energii SORT 2
  • Ładowanie: Plug In z standardowej sieci o natężeniu maksymalnie 63A. Ładowarka zabudowana na autobusie lub zewnętrzna.

dwie oferty

19 maja Polkowice otrzymały dwie oferty. Od:

  • Busnex Poland z Warszawy z ceną 4.442.760 PLN brutto / 3.612.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu Yutong E7 na na pozimie 1.204.000 PLN netto. Do tego spółka zdeklarowała zużycie energii na poziomie 0,33 kWh/1 km i okres przedłużenia gwarancji na baterie – do 24 miesięcy;
  • Konsorcjum: Busimport PL z Nekli + MINIBUS & COMPONENTS ApS z Danii z ceną 6.478.902,00 PLN brutto / 5.267.400 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu Isuzu NovoCity Volt na poziomie 1.755.800 PLN netto. Do tego spółka zdeklarowała zużycie energii na poziomie 0,5771 kWh/1 km i okres przedłużenia gwarancji na baterie – do 24 miesięcy.

Teraz dolnośląska gmina oceni złożone oferty według trzech kryteriów:

  • Zużycie energii / Waga: 20
  • Okres przedłużenia gwarancji na baterie liniowe / Waga: 20
  • Cena - Waga: 60.

Natomiast zdecydowany faworytem do kolejnego zwycięstwa w Polkowicach jest firma Busnex, która też jako jedyna zmieściła się w kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia, czyli 5.018.000,00 PLN brutto. Czekamy zatem na decyzję komisji przetargowej, przypominając, że termin realizacji zamówienia to 10 m-cy od momentu podpisania umowy.

Yutong E7

Dolnośląski lider

Polkowice wyprzedziły na elektrycznej drodze znacznie większe od siebie dolnośląskie miasta, takie jak Wrocław, Wałbrzych, Legnicę oraz Jelenią Górę. 13 maja 2021 roku dziewięć nowych, zeroemisyjnych autobusów miejskich Yutong E10 wyjechało na ulice dolnośląskiej gminy. Dziewięć elektrobusów zakupiono za 18,8 mln zł, z czego 4,5 mln zł samorząd przeznaczył ze swojego budżetu, a pozostałe 14,3 mln zł pochodzi ze środków dolnośląskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

W tym roku elektromobilna sytuacja na Dolnym Śląsku radykalnie się zmieni, ale warto pamiętać, że to Polkowice były tutaj pionierem zmian.

Isuzu NovoCiti Volt