Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Yutong E10 vs. Urbino 12 electric w Kętrzynie. Ponad autobusowym budżetem

infobus
04.02.2022 12:20

4 lutego Kętrzyn otworzył oferty w przetargu na zakup czterech nowych autobusów elektrycznych i dwóch stacji ładowania.

W tym postepowaniu producenci mogli zaproponować zarówno pojazdy klasy MIDI, jak i MAXI oraz zarówno konstrukcje niskowejściowe, jaki i niskopodłogowe. Szeroki zakres!

Cztery elektryki

Zamawiający określił trzy kryteria oceny ofert:

  • cenę (60%),
  • parametry techniczne (20%),
  • gwarancję (20%).

W przypadku kryteriów technicznych Kętrzyn premiuje tylko dwa rozwiązania:

  • silnik umieszczony centralnie lub z tyłu autobusu - 10 pkt,
  • autobus niskopodłogowy lub niskowejściowy (ze stopniem za II drzwiami) z siedzeniami pasażerskimi dostępnymi bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi w liczbie minimum 11 - 10 pkt.

Teraz na te kryteria nakładamy złożone dzisiaj oferty w Kętrzynie. Od:

  • Busnex z ceną 9.338.160,00 PLN brutto / 7.592.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu E10 (plus ładowarka) na poziomie 1.898.000 PLN netto.
  • Solaris Bus & Coach z ceną 11.611.200 PLN brutto / 9.440.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu Urbino 12 electric (plus ładowarka) na poziomie 2.360.00 PLN netto.

Ciekawy pojedynek, ze wskazaniem na Yutonga, aczkolwiek obie oferty przekroczyły kętrzyński budżet, który wynosi 7.822.258,80 PLN brutto. Czyli do tańszej oferty Busnex brakuje nieco ponad 1,5 mln zł. Natomiast pamiętajmy, że miasto chciało długiej, kilkuletniej gwarancji na te pojazdy, także ta cena Yutonga wydaje się być atrakcyjna.

Kętrzyńskie autobusy

Elektryki dla Kętrzyna mogą być klasy MIDI albo MAXI, bowiem zamawiający dopuszcza pojazdy o długości od 8,5 m do 13,0 m. Ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez minimum dwoje drzwi, w tym jedne o szerokości 120 cm. Mają być to pojazdy niskopodłogowe lub niskowejściowe, tzn. że dopuszczalny jest podest ze stopniami za II drzwiami. Wysokość od podłoża do wejścia autobusu może wynosić max 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. Pojazdy będą napędzane przez silnik lub silniki elektryczne umieszczone centralnie lub z tyłu. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Akumulatory powinny pozwolić na wykonanie trasy o długości minimum 250 km na jednym ładowaniu – w warunkach przy maksymalnym wykorzystaniu urządzeń grzewczych zimą oraz klimatyzacji latem oraz przy pełnym obciążeniu. Ładowanie akumulatorów ma odbywać się w systemie plug-in z wtyczką za pomocą zewnętrznej stacji ładowania.

Pojazdy będą wyposażone w niezależny układ klimatyzacyjny przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpornych na akty wandalizmu, o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenie. Kabina kierowca ma być zamknięta. Znajdzie się tam m.in. fotel kierowcy podgrzewany, z zawieszeniem pneumatycznym, z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska, oparcia i podłokietnika, a także radio i gniazdo USB. Gniazda USB będą dostępne również dla pasażerów.

System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice kierunkowe zewnętrzne w kolorze białym. Wewnątrz zaś zostaną umieszczone dwa ekrany podsufitowe LCD lub LED. Powyższe uzupełni monitor o przekroju 30 cali, zamontowany na bocznej ścianie autobusu nad miejscem dla wózka inwalidzkiego.