Yutong bisuje w Łomży. Jedna oferta na sześć autobusów elektrycznych

infobus
22.04.2022 10:30

22 kwietnia Miasto Łomża otworzyło oferty w przetargu na zakup 6 szt. miejskich autobusów elektrycznych klasy MAXI.

Zaskoczenia nie było. Swoja propozycję złożyła tylko firma Busnex (i to mieszczącą się w budżecie), która reprezentuje w Polsce chińską markę Yutong. Spółka ma ogromne po raz drugi z rzędu wygrać elektryczne zamówienia z podlaskiego miasta. Za pierwszym razem kontrakt opiewał na dwa elektrobusy (Yutong E12). Teraz będzie to sześć kolejnych egzemplarzy tego modelu.

Jedna oferta

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy, że zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji całopojazdowej (10%), okresu gwarancji na baterie trakcyjne (4%), zużycia energii elektrycznej (8%), pojemności akumulatorów trakcyjnych (8%), wyposażenia pojazdu (5%), liczby miejsc siedzących dla pasażerów (5%).

Wśród preferowanych kryteriów typowo technicznych mamy:

  • za pojemność nominalną akumulatorów trakcyjnych ponad 400 kWh – 8 pkt,
  • za kabinę całkowicie zabudowaną z wydzielonym wejściem do autobusu dla kierowcy – 2 pkt,
  • za jeden silnik centralny – 1 pkt,
  • za system odzyskiwania energii – 1 pkt,
  • za ładowanie baterii trakcyjnych - ładowanie pozapokładowe – 1 pkt,
  • za ponad 28 miejsc siedzących – 5 pkt.

22 kwietnia miasto poinformowało o swoim budżecie. To 18.715.303,88 PLN brutto / 15.215.693 PLN netto, co daje jednostkową cenę za łomżyńskiego elektryka na poziomie 2.535.948,80 PLN netto.

Z kolei propozycja Busnex opiewa na 18.435.240 PLN brutto / 14.988.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za elektrobus Yutong E12 na poziomie 2.498.000 PLN netto.

Tym samym Busnex może już chłodzić łomżyńskiego szampana. Czekamy na wybór oferty warszawskiej firmy i umowę.

ELEKTROMOBILNA STRATEGIA

Przypomnijmy - 25 listopada 2021 r.  MPK Łomża podpisało swoją pierwszą umowę na dwa autobusy elektryczne. Dwa takie pojazdy dostarczy firma Busnex i będą to dwa autobusy marki Yutong E12. Podczas uroczystości podpisywania umowy, prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski przypomniał, że pierwszy e-kontrakt to element większego projektu "Zrównoważona mobilność miejska w Łomży", na który miasto dostało ok. 30 mln zł z UE za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego w Białymstoku. Wartość całego szerokiego projektu to 46 mln zł. Przewiduje on m.in. zakup ośmiu autobusów elektrycznych, refundację kosztów powstania centrum przesiadkowego, wdrożenie roweru miejskiego, remonty przystanków i zatok autobusowych.

Z kolei prezes łomżyńskiego MPK, Janusz Nowakowski dodał, że przygotowywana jest dokumentacja na przystosowanie warsztatów do obsługi autobusów elektrycznych. W 2022 r. w mieście ma powstać system ładowania elektrycznego, wraz z systemem magazynowania energii, bo to magazynowanie jest konieczne. Energia ma pochodzić z paneli fotowoltaicznych, które będą zamontowane, a autobusy elektryczne mają korzystać z tej energii.

Dodajmy, że Łomża znalazła się również gronie miast, które aplikowały do II edycji Programu Priorytetowego NFOŚiGW „Zielony Transport Publiczny”.

Łomżyńskie elektrobusy

Zamawiane autobusy mają mieć długość od 11,0 do 12,2 m, a wysokość max. 3,5 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Sumaryczna moc silników ma wynosić minimum 160 kW. Łomża dopuszcza rozwiązania, w których energia elektryczna może być magazynowana w: bateriach trakcyjnych (akumulatorach), superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 140 km, bez doładowywania baterii przy normalnym wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu w warunkach drogowych Łomży. Autobusy muszą mieć możliwość ładowania baterii za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne. Zamawiający zaleca zastosowanie rozwiązania pozapokładowego ładowania baterii trakcyjnych tj. ładowarką zewnętrzną celem zwiększenia parametrów użytkowych tj. pojemności pasażerskiej, zmniejszenia masy autobusu i zwiększenia zasięgu pojazdu na 1 ładowaniu (jest to kryterium oceny ofert).

Kabina kierowcy ma być całkowicie zabudowana lub półotwarta. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z podłokietnikami, zawieszony elastycznie, z regulacją oparcia i siedziska, regulowanymi poduszkami lędźwiowymi i poduszkami bocznymi oparcia, regulacją konturu oparcia, podgrzewany oraz wyposażony w układ aktywnej wentylacji. W kabinie znajdzie się też m.in. lodówka o pojemności minimum 2 l, gniazda USB oraz odtwarzacz CD/USB/MP3. Pasażerowie pojadą na fotelach o budowie modułowej, profilowanych. Stelaże i uchwyty foteli mają być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED. Zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. W tablicach tych dopuszczalne są jedynie kolory dające duży kontrast z czarnym tłem np. kolor żółty, bursztynowy, jaskrawozielony. Wewnątrz znajdą się dwa monitory - panele LCD zamontowane z przodu przedziału pasażerskiego oraz w środkowej części przedziału pasażerskiego, w sposób nieograniczający widoczności kierowcy na przedział pasażerski. Ich celem będzie prezentacja realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.