Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wysyp elektrycznych ofert w Krośnie na trzy autobusy. Debiut HSW z Autosanem

infobus
16.01.2023 15:17

16 stycznia Gmina Miasto Krosno otworzyła oferty w przetargu na dostawę trzech autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.

Wykonawca będzie miał czas do 29 marca 2024 roku na dostawę nowych pojazdów. O ogłoszeniu przetargu na dostawę tych elektryków pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Zgodnie z naszymi przewidywaniami, to zamówienie z racji otwartego charakteru cieszyło się sporym zainteresowaniem producentów autobusów elektrycznych. Mamy trzy oferty, w tym przetargowego debiutanta - Hutę Stalowa Wola, która w grudniu wykupiła większościowy pakiet w Autosanie.

 PUNKTACJA OFERT

Zanim przejdziemy do złożonych dzisiaj ofert, skupmy się na moment na kryteriach technicznych, jakie zamawiający postawił oferentom. To:

  • okres gwarancji na baterie trakcyjne – 84 miesiące – 10 pkt,
  • najniższe zaoferowane zużycie energii – 5 pkt,
  • zadeklarowany najdłuższy zasięg – 5 pkt.

Jak widać poprzeczka techniczna była zawieszona dość nisko, co powodowało, że najistotniejszym kryterium oceny ofert w tym przetargu była cena z wagą aż 80%. Dlatego krośnieńska grupa oferentów to aż trzy firmy:

  • Solaris Bus & Coach z kwotą 9.151.200,00 PLN brutto / 7.440.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 9 LE electric na poziomie 2.480.000 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: długość okresu gwarancji na baterie trakcyjne: 84 miesiące; zużycie energii: objęte klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”; zasięg na jednym ładowaniu: objęte klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”.
  • ARP E-Vehicles z kwotą 7.745.310,00 PLN brutto / 6.297.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Pilea 10E na poziomie 2.099.000 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: długość okresu gwarancji na baterie trakcyjne: 84 miesiące; zużycie energii: 0,92 kWh/km; zasięg na jednym ładowaniu: 340 km,
  • Huta Stalowa Wola (czyli nowy właściciel Autosanu, który tym samym w Krośnie przetargowo zadebiutował na autobusowym rynku)  z ceną  9.215.233,80 PLN brutto / 7.492.059 PLN netto,  co daje jednostkowy koszt autobusu Autosan Sancity  10 LFE na poziomie 2.497.353.PLN netto. Do tego firma zadeklarowała: długość okresu gwarancji na baterie trakcyjne: 72 miesiące; zużycie energii: 0,881 kWh/km; zasięg na jednym ładowaniu: 273 km.

Z kolei zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 8.725.005,00 PLN brutto / 7.093.500 PLN netto, co daje jednostkową kwotę krośnieńskiego e-busu na poziomie 2.364.500 PLN netto.

Podsumowując - jedyna oferta, która mieści się w tym budżecie to propozycja ARP, dlatego czekamy teraz wybór tej oferty jako najkorzystniejszej. w tej procedurze zamawiający wyróżnił dwa kryteria oceny ofert. Są to: cena (80%), parametry techniczno-eksploatacyjne (20%).

Krośnieńskie elektrobusy

Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 9,0 m do 10,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Zamontowany w autobusie napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do jazdy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Będzie to silnik lub silniki o sumarycznej mocy co najmniej 160 KW. Magazyn energii (akumulatory lub super kondensatory lub inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego o porównywalnych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub super kondensatorów) ma zapewnić bezawaryjną eksploatację w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80 % wartości początkowej (nominalnej). Ładowanie baterii ma odbywać się za pomocą zewnętrznych ładowarek systemem Plug-in. Dodatkowo magazyn energii powinien być doładowywany podczas jazdy autobusu energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania (rekuperacja energii).

Stanowisko pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy. W przestrzeni pasażerskiej pojawią się siedzenia homologowane, typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odporne na „graffiti”, łatwe do utrzymania w czystości. Mają być wyposażone we wkładki tapicerskie siedziska i oparcia („miękkie” - grubość pianki - minimum 10 mm) w wykonaniu łatwo wymienialnym.

Zamawiający wymaga od dostawcy wyposażenia elektronicznego autobusów i urządzeń pokładowych informacji i obsługi pasażera, aby było ono jednorodne oraz kompatybilne i umożliwiało współpracę z systemem „MUNICOM PREMIUM” - firmy R&G Plus oraz z Krośnieńską Kartą Miejską (KKM). Na zewnątrz, autobusy będą posiadały tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-pomarańczowym (bursztynowe). Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, której funkcje ma pełnić monitor LCD, podświetlany w technologii LED o przekątnej minimum 21 cali. Tablica ta ma być przeznaczona przede wszystkim do emisji informacji o przebiegu trasy. W ramach informacji pasażerskiej nie zabraknie oczywiście systemu głosowej zapowiedzi przystanków.