Wysyp elektrycznych autobusów szkolnych w Polsce: Gręboszów!
19 listopada miało miejsce także przekazanie drugiego szkolnego elektrobusu zakupionego w naszym kraju. Obok Gminy Godzianów, szczęśliwych posiadaczem tak innowacyjnego pojazdu jest również Gmina Gręboszów. Oba ebusy dostarczyła firma Solaris Bus & Coach.
Warto podkreślić, że te dwa elektrycznego gimbusy to pierwsze takie pojazdy odebrane w Polsce i jedne z nielicznych tej klasy szkolnych ebusów na europejskich drogach. Oba elektrobusy – i dla Godzianowa, i dla Gręboszowa - to zmodyfikowana miejska wersja Solarisa Urbino 12 electric, który teraz będzie mógł również poruszać się także po drogach lokalnych. W pomarańczowych barwach i z specjalną tablicą ”Uwaga dzieci”.
małopolski DEBIUT
Pojazd dla Grębosza także został dostarczony w ramach programu „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”. To generalnie wielki sukces małopolskiej gminy, który jest jedną z czterech polskich gmin – obok Bielan, Bobowej i Godzianowa, które otrzymały wsparcie od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na zakup premierowych w Polsce elektrycznych „gimbusów”.
Tak o dostawie Solarisa Urbino 12 electric w wersji szkolnej mówił wójt Gminy Gręboszów, Krzysztof Gil:
-„Ten dzień przejdzie do historii Gminy Gręboszów i naszego regionu. Jako jedna z 4 Gmin w Polsce przystąpiliśmy do pilotażowego programu "Kangur- Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły" organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki temu mogliśmy zrealizować innowacyjny i ekologiczny projekt. W tej chwili trwają prace nad podłączeniem potrzebnej infrastruktury oraz szkoleniem kadry tak aby już niedługo autobus będzie dostępny dla dzieci szkolnych! – podkreśla wójt Krzysztof Gil.
Wartość całego zadania to 2,44 mln zł (autobus + ładowarka) z czego dofinansowanie z programu Kangur 1.0 to 90% (ok 2️,2 mln zł). O kolejnej wersji Kangura 2.0 i dotacjach na ponad 40 takich pojazdów informowaliśmy m.in. TUTAJ
SZKOLNE URBINO
Szkolne Urbino 12 electric, które zamówiła gmina Gręboszów, mieści na pokładzie 41 pasażerów. Wszystkie siedzenia w autobusie zostały wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Elektryczny pojazd jest, tradycyjnie dla przewozów szkolnych, pomarańczowy.
Na ścianie przedniej i tylnej autobusu umieszczono, dodatkowo oświetlone, tablice informujące o przewozie dzieci. Ponadto z tyłu pojazdu, na dachu, są zamontowane pomarańczowe świetlne „koguty”, zapalające się automatycznie, gdy drzwi autobusu będą otwarte.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki bateriom, które stanowią źródło energii, pojazd nie będzie emitować żadnych szkodliwych spalin do atmosfery. Zastosowane w „e-gimbusie” baterie to Solaris High Energy+ o łącznej pojemności niemal 240 kWh. To rozwiązanie gwarantuje zasięg co najmniej 200 km w każdych warunkach drogowych i klimatycznych. Za napęd ma odpowiadać oś elektryczna ZF z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Autobus będzie ładowany za pomocą mobilnej ładowarki Ekoenergetyki o mocy 40 kW, która była częścią zamówienia.
Zobaczcie szkolnego Solarisa – dla łódzkiej gminy Godzianów - na filmie:
TROCHĘ TECHNIKI
I kilka detali technicznych pierwszego szkolnego Solarisa Urbino 12 electric:
- 12 metrów długości
- 41 miejsc siedzących + 12 miejsc stojących = razem 53 miejsca
- pojazd jest w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych
- jego zasięg na jednym ładowaniu to ok. 120 km
- pojazd jest wyposażony w system SMART- posiada między innymi: interaktywną tablicę LED,
- monitoring wewnętrzny oraz zewnętrzny,
- podwójne gniazda USB do ładowania urządzeń elektronicznych,
- automatyczny dozownik środka do dezynfekcji rąk
- zintegrowany system podawania komunikatów głosowych w wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.