Wystartowały autobusy Gminnego Transportu Publicznego w Gminie Tczew
12 lutego wystartował Gminny Transport Publiczny w Gminie Tczew. To czternaście autobusów i dziesięć linii.
Do końca 2024 roku linie GTBUS obsługiwać będzie firma BE-MA Bus s.c. z Gołębiewa. Przejazdy na wszystkich trasach są płatne, ceny biletów zaczynają się od 2 zł, ale nie są wyższe niż 4 zł. O przymiarkach do tego projektu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Gminne autobusy
Do końca roku usługi przewozowe ma świadczyć BE-MA z Gołębiewa, która została wyłoniona z wolnej ręki. Jednak na początku roku gmina planuje ogłosić przetarg - prawdopodobnie na okres 5 lat.
-„To ogromnie ważna chwila dla całej gminy - dzisiaj oficjalnie wystartowała komunikacja gminna. Po rozmowach z mieszkańcami ustaliśmy ceny na poziomie - 2 złotych przy przyjazdach do 3 kilometrów, 3 złotych - na trasach do 5 kilometrów oraz 4 zł na trasach powyżej sześciu kilometrów - podkreślił podczas konferencji prasowej wójt, Krzysztof Augustyniak.
Komunikację Gminy Tczew obsługuje aż 14 autobusów, zapewniających kursy od wczesnych godzin porannych do późnego wieczora.
-„Zakupiliśmy pod ten kontrakt autobusy w wersji mini, midi i maxi. Docelowo wszystkie autobusy muszą mieć niskie wejście z przodu - drugie i trzecie drzwi mogą być średniopodłogowe”- dodał Robert Krawczyk z BE-MY.
Z FRPA
Wszystkie linie pozyskały dofinansowanie z FRPA oraz refundowane są na nich organizatorowi koszty udzielania ulg ustawowych.
-„Gmina Tczew to gmina wiejska okalająca miasto Tczew – odrębną gminę mającą własną sieć linii komunikacji miejskiej. Gmina Tczew jest organizatorem przewozów na swoim obszarze oraz na linii 510 w gminie Trąbki Wielkie – na mocy zawartego porozumienia – tłumaczył Marcin Gromadzki Public Transport Consulting, które firma przygotowała wniosek aplikacji do FRPA. - Część linii wydłużono do Tczewa – w formie krótkich linii komercyjnych wybranego operatora działającego już jako przewoźnik komercyjny. Autobusy gminne nie krążą po mieście, gdyż jest w nim dobrze funkcjonująca i intensywnie obsługiwana bezpłatna dla pasażerów komunikacja miejska, na której linie można się wygodnie przesiąść.”
Dodatkowo gminna komunikacja – gdyby została połączona z miejską siecią - automatycznie straciłaby dofinasowanie z FRPA.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Plus nowe autobusy
Aktualnie trasy GTBUS obsługują autobusy niskopodłogowe. Są to pojazdy tymczasowe, gdyż gmina pozyskała środki na tabor, który wkrótce zamierza nabyć i przekazać operatorowi. Potwierdził to na konferencji prasowej włodarz miasta.
-„2 mln zł pozyskane z Polskiego Ładu gmina planuje zakupić nowe autobusy - przekazał Krzysztof Augustyniak.
Układ linii ma charakter szkieletowy - z zakończeniem na terenie miasta - linie z północy gminy kończą bieg na przystanku koło Flexa, gdzie można przesiąść się na bezpłatną komunikację miejską, linie z południa - na przystankach na placu Piłsudskiego, zaś te z zachodu - na placu Jana Pawła II (przystanek przy McDonalds).
Przewoźnik będzie realizował przejazdy 14 autobusami na 10 liniach - wyjeżdżających także poza gminę Tczew - do Trąbek Wielkich. Podczas konferencji zapowiedziano, że prowadzone są też rozmowy z gminą Skarszewy.
Za ile?
Gmina Tczew pozyskała środku z funduszu rozwoju przewozów autobusowych, z którego w sumie na Pomorzu dofinansowanie do 415 linii komunikacyjnych o długości 15 395,41 km otrzyma 34 organizatorów transportu publicznego: 26 gmin, 3 związki powiatowo-gminne i 5 powiatów.
Gmina Tczew ma otrzymać na bieżący rok 3,6 mln zł (w sumie dopłaty mają dotyczyć kolejnych 10 lat). Wkład własny gminy ma wynieść w bieżącym roku 2,5 mln zł (koszt uwzględnia dowozy uczniów do szkół). Do tego dochodzą wpływy ze sprzedaży biletów.
-„Po rozmowach z mieszkańcami ustaliśmy ceny na poziomie - 2 złotych przy przyjazdach do 3 kilometrów, 3 złotych - na trasach do 5 kilometrów oraz 4 zł na trasach powyżej sześciu kilometrów - mówił podczas konferencji prasowej wójt, Krzysztof Augustyniak.
Bilety będzie można zakupić u kierowcy - dotyczy to także biletów miesięcznych. Dodatkowo ma ruszyć sprzedaż online.