Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wyspiarski kontrakt na 520 nowych autobusów

infobus
13.01.2011 18:02
Mamy nowego lidera w konkursie na autobusowy kontrakt roku. To angielski koncern Stagecoach, który zamówił 520 nowych autobusów do obsługi komunikacji miejskiej w Wielkiej Brytanii. Prawie wszystkie pojazdy powstaną w szkockich zakładach Alexander Dennis Limited (ADL) w Falkirk w ciągu najbliższych dwóch lat, a łączna wartość dostaw to prawie 290 mln funtów. Łączne w ramach kontraktu producenci pojazdów ADL, Scania, Volvo i Plaxton dostarczą 255 szt. autobusów piętrowych, 74 szt. autobusów solo, 166 szt. midibusów, 28 autokarów i 64 pojazdy z napędem hybrydowym. Wszystkie zamówione pojazdy mają wejść do ruchu do kwietnia 2012 r. Generalnie kontrakt można podzielić na dwie główne części:
Midibus Alexander Dennis PrimoMidibus Alexander Dennis PrimoMidibus Alexander Dennis PrimoMidibus Alexander Dennis Primo
Pierwsza część dotyczy zakupu 360 nowych autobusów i autokarów do obsługi miejskich oraz regionalnych połączeń w Szkocji, Anglii i Walii (ich bazą macierzystą będzie Perth) i obejmuje:
– 127 midibusów ADL Enviro 200;
– 91 szt. piętrowych ADL Enviro 400 na podwoziach Scania
– 50 szt. autobusów solo ADL Enviro 300 na podwoziach Scania
– 40 szt. piętrowych ADL Enviro 400 (integralne)
– 24 szt. autobusów solo ADL Enviro 300 (integralne)
– 28 szt. autokarów Plaxton na podwoziach Volvo
– 47 szt. piętrowych ADL Enviro 400 Hybrid (26 szt. do Newcastle, 21 szt. dla Sheffield)
– 17 szt. midibusów ADL Enviro 200 Hybrid (8 szt. dla zachodniej Szkocji, 9 szt. dla Perth)
Alexander Dennis Enviro 200Alexander Dennis Enviro 200Alexander Dennis Enviro 200Alexander Dennis Enviro 200
Druga część dotyczy zakupu 160 autobusów do obsługi Londynu i obejmuje:
– 124 szt. piętrowych ADL Enviro 400 (integralne)
– 39 szt. midibusów ADL Enviro 200 (integralne)
Podsumowując: oczywistym zwycięzcą tego gigantycznego kontraktu jest firma Alexander Dennis, która wyprodukuje 492 pojazdy. Resztę wykona angielski Plaxton. „Drugie miejsce”w rankingu ma niewątpliwie Scania, która dostarczy 141 podwozi do zabudowy, w tym 91 szt. pod pojazdy piętrowe i 50 szt. pod jednopokładowe. Dodajmy, że to pierwszy tak poważny zakup produktów Scanii. Dodatkowo w ramach tego zamówienia zostaną one po raz pierwszy zastosowane z nadwoziem Alexander Dennis Enviro 300. Tego typu pojazdy będą bazować na podwoziach serii K, które są wyposażone w 9-litrowe silniki Euro 5/EEV o mocy 230 KM i 1050 Nm momentu obrotowego oraz skrzynie biegów ZF HP504. Ich pojemność pasażerska to 43 miejsca. Natomiast „piętra”powstaną na bazie podwozi serii N. Enviro 400 mają pojemność 47. miejsc na górnym pokładzie, 29. miejsc na dolnym pokładzie oraz 16. miejsc stojących.
Alexander Dennis Enviro 300Alexander Dennis Enviro 300Alexander Dennis Enviro 300Alexander Dennis Enviro 300
A to jeszcze nie koniec zakupów. Pod koniec roku grupa Stagecoach zamówiła ponad 64 autobusy hybrydowe, co łącznie daje sumę 586. zamówionych nowych autobusów i autokarów na lata 2011-12 roku. Całkiem nieźle. Flota 47. hybryd ma trafić do Sheffield i Newcastle w ramach projektu częściowo finansowanego przez Departament Transportu (w ramach Funduszu „Green Bus”na rzecz ekologicznego transportu publicznego). Łączna wartość tego zamówienia to 9 mln, z czego 4 mln finansuje rząd. Ich odbiór spodziewany jest na marzec 2012 r. Podobnie jest w przypadku dostawy 17 hybryd dla Perth i Glasgow, gdzie Stagecoach w ramach kontraktu o wartości 2,4 mln funtów otrzymał 1,5 mln funtów dotacji. Ich odbiór spodziewany jest na III kwartał 2011 r. Wszystkie zamówione autobusy hybrydowe to modele Alexander Dennis Enviro 200H z system BAE. Wszystkie powstaną w fabryce w Falkirk w Szkocji.
Alexander Dennis Enviro 400Alexander Dennis Enviro 400Alexander Dennis Enviro 400Alexander Dennis Enviro 400
Dzięki tym wszystkim zamówieniom koncern Stagecoach potwierdzi swoją pozycję wiodącego brytyjskiego przewoźnika w zakresie wprowadzania ekologicznych autobusów hybrydowych do komunikacji miejskiej. Aktualnie grupa użytkuje ok. 56 takich autobusów w Oksfordzie i Manchester. Po zeszłorocznym zamówieniu hybrydowa flota Stagecoach osiągnie stan aż 120 egzemplarzy. Pamiętajmy jednak, że Stagecoach Group jest wiodącą międzynarodową grupą transportu publicznego, która działa w Wielkiej Brytanii, USA i Kanadzie. Firma zatrudnia około 35.000 osób i zajmuje się transportem autobusowym, kolejowym i tramwajowym. Na Wyspach Brytyjskich z usług Stagecoach codziennie korzysta ok. 2,5 mln pasażerów Firma posiada ok. 8100 autobusów, które można spotkać od południowo-zachodniej Anglii po Szkocję, w tym obsługują takie miasta jak: Londyn, Liverpool, Newcastle, Hull, Manchester, Oxford, Sheffield oraz Cambridge. Stagecoach to także główny gracz na brytyjskim rynku kolejowym, gdzie działa w ramach sieci South West Trains, Island Line i East Midlands Trains. Posiada także 49% udziałów w spółce Virgin Rail Group, która obsługuje pociągi pasażerskie na Zachodzie. I na koniec tramwaje: Stagecoach jest największym w Wielkiej Brytanii operatorem sieci tramwajowych funkcjonujących w Sheffield i Manchester.
Alexander Dennis Enviro 400Hybrid Alexander Dennis Enviro 400Hybrid Alexander Dennis Enviro 400Hybrid Alexander Dennis Enviro 400Hybrid