Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wyniki Zielonego Transportu Publicznego 2021: Radomsko

infobus
24.05.2021 06:00
Miasto Radomsko otrzyma ponad 8 mln złotych dofinansowania na zakup elektrycznych autobusów, stacji do ładowania oraz instalacji fotowoltaicznej.

To kolejne miasto – po Ząbkowicach i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które pochwaliło się zwycięstwem w programie Zielony Transport Publiczny – edycja I.

Cztery e-busy

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie ocenił wniosek Miasta Radomska na realizację zadania pn. „Rozwój zeroemisyjnego transportu” w Radomsku w ramach programu priorytetowego „Ochrona atmosfery Zielony transport publiczny (Faza I)”.

Zadanie obejmuje zakup 4 elektrycznych, niskopodłogowych autobusów o długości około 12 metrów, dwóch dwustanowiskowych stacji do ładowania o mocy 80 kW. Ponadto zamontowana zostanie instalacja fotowoltaiczna przeznaczona do ładowania zakupionych autobusów elektrycznych.

Autobusy zeroemisyjne będą wykorzystywane na liniach przebiegających głównie przez ścisłe centrum miasta, o zwartej zabudowie, zabudowie domów jednorodzinnych i prywatnych przedsiębiorstw, co spowoduje ograniczenie zanieczyszczenia powietrza na terenie miasta. Każdy z zakupionych autobusów przejedzie rocznie minimum 30 000 km. Instalacja fotowoltaiczna pozwoli na zmniejszenie zużycia energii pozyskiwanej ze źródeł konwencjonalnych na cele publicznej komunikacji miejskiej.

Całkowita wartość zadania: 13 126 560 zł

Kwota dofinansowania z NFOŚiGW: 8 336 000 zł

ZTP 2021

Program Zielony Transport Publiczny prowadzony przez NFOŚiGW wpisuje się w szereg działań, które w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) pozwolą konstruować finansowe instrumenty wsparcia zeroemisyjnego transportu zarówno zbiorowego jak i indywidualnego w całej Polsce. Beneficjentami programu mogą być operatorzy publicznego transportu zbiorowego oraz organizatorzy publicznego transportu zbiorowego.

W tej chwili równolegle prowadzone są zarówno ocena wniosków jak i takie dostosowywanie instrumentów wsparcia, by korespondowały  z warunkami określonymi w Krajowym Planie Odbudowy. Pozwoli to maksymalnie wykorzystać środki finansowe z Planu przeznaczone na wsparcie zeroemisyjnego, inteligentnego transportu.

Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka cały czas podkreśla jak istotna jest elektryfikacja transportu publicznego w kontekście wyzwań klimatycznych:

-„Przejście na ekologiczne, czyste paliwa to być albo nie być polskich miast bez względu na ich wielkość, czy liczebność floty autobusowej. To nie tylko kwestia eliminacji źródła smogu, ale i emisji innych zanieczyszczeń, uciążliwego hałasu. Jest to też istotny element wzmocnienia produkcji przemysłowej – podkreśla Kurtyka.

-“Szczególnie cieszy nas zainteresowanie programem średnich i mniejszych miast. Oznacza ono, że także w gronie mniejszych samorządów mamy coraz liczniejsze grono ambasadorów idei czystego, bezpiecznego, przyjaznego mieszkańcom transportu. Potwierdzeniem niech będzie fakt, że 20 miast po raz pierwszy chce kupić autobusy elektryczne i wodorowe – dodaje wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.

Warto podkreślić, że w I edycji ZTP swoje aplikacje złożyły miasta z 14 województw, w tym 20 miast poniżej 100 tys. mieszkańców, a także 20 miast, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia rządowego i po raz pierwszy planują zakupić autobusy zeroemisyjne.

“Elektryfikacja miejskiego transportu publicznego to stale ogromne wyzwanie. W polskich miastach jeździ ponad 12 tys. autobusów. Dotychczas dzięki wsparciu ze środków unijnych oraz krajowych programów NFOŚiGW takich jak Gepard czy Kangur samorządy zakontraktowały zakup około 690 autobusów elektrycznych, przy czym 430 jest już zarejestrowanych. Będziemy w pełni wykorzystywać możliwości i środki, jakie w zakresie budowania zeroemisyjności transportu publicznego da nam przyjęty przez Radę Ministrów Krajowy Plan Odbudowy – zapowiada Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.