Wyniki Volvo w pierwszych 3 kwartałach 2005 r.
W ciągu III kwartału 2005 r., Volvo Buses zanotowało wzrost zamówień i zwiększone dochody. Obroty wzrosły o 34%, a zysk operacyjny wyniósł 144 miliony koron szwedzkich. Globalny rynek autobusów nadal rozwija sie, pomimo oznak spowolnienia w niektórych regionach. Rosnące ceny paliw przyczyniają się do wstrzymywania decyzji o wymianie taboru. W Europie, liczba zarejestrowanych nowych pojazdów wzrosła o 6% w I połowie b.r., ale oczekuje się, że łączna sprzedaż za cały rok będzie zbliżona do tej z 2004 r. W Ameryce Północnej, rynek autokarów turystycznych wzrósł o 13% w ciągu pierwszych 6 miesięcy, a w Meksyku nawet o 20%. W Chinach zmniejszył się popyt na autobusy turystyczne przy wzroście zainteresowania autobusami miejskimi, zwłaszcza tańszymi konstrukcjami. Portfel zamówień za III kwartał skurczył się z 2 345 do 2 120 autobusów, czyli o 10% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Największe wzrosty Volvo Buses zanotowało w Ameryce Północnej i Południowej, natomiast spadek zanotowano w Europie. Dzięki podjętym działaniom udało się przystosować moce produkcyjne do zmniejszonych zamówień. W III kwartale, Volvo Buses dostarczyło łącznie 2 358 autobusów, o 25% więcej niż rok wcześniej (1 879 szt.) Największy wzrost odnotowano w Ameryce Północnej i Południowej, na co duży wpływ miała realizacja zamówienia dla Santiago de Chile. Obroty neto w III kwartale 2005 r. wyniosły 3 914 tysięcy koron, co oznacza wzrost o 34% w porównaniu z tym samym okresem 2004 r., kiedy osiągnęły poziom 2 295 tysięcy koron. Po uwzględnieniu zmian własnościowych oraz zmian kursów walutowych, obroty netto wzrosły o 17%. Koncern zanotował dodatni wynik na działalności operacyjnej, który wyniósł 144 miliony koron (w tym samym okresie ub. r. zanotowano ujemny wynik wysokości 10 milionów koron). Głównym powodem poprawy sytuacji jest wdrażany program restrukturyzacyjny oraz zwiększone dostawy. Marża operacyjna wyniosła 3,7%. Podjęte przez Volvo Buses środki, zmierzające do uzyskania długoterminowej rentowności trwają we wszystkich regionalnych oddziałach koncernu. W Europie kontynuowany jest program restrukturyzacji, a zamykanie fabryki w Heilbronn przebiega zgodnie z planem. W Meksyku trwają prace nad wdrożeniem nowej organizacji przemysłowej i handlowej, a w Chinach – nad zwiększeniem udziału komponentów lokalnej produkcji, co wymuszają nowe przepisy dotyczące przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie trwają dostawy autobusów z zamówienia na 1779 sztuk do stolicy Chile. 22 października, kiedy uruchomiono nowy system komunikacyjny w Santiago, dostarczonych było już 1100 autobusów. Pozostałe będą dostarczane sukcesywnie do I kwartału 2006 r. W III kwartale, firma otrzymała także pierwsze zamówienie na nowy model autobusu zasilanego CNG. Zamówienie złożyło przedsiębiorstwo komunikacyjne z Berna w Szwajcarii. Obejmuje ono dostawę 32 autobusów z opcją na kolejne 39 sztuk. Kontynuowane są intensywne prace nad dostosowaniem całej gamy oferowanych silników do norm emisji spalin Euro 4 i Euro 5.
Obroty netto w/g regionu | III kwartał | Pierwsze 9 miesięcy | ||||
(w milionach koron szw.) | 2005 | 2004 | Różnica | 2005 | 2004 | Różnica |
Europa | 1 712 | 1 574 | 9% | 5 323 | 5 232 | 2% |
Ameryka Północna | 957 | 598 | 60% | 3 001 | 1 825 | 64% |
Ameryka Południowa | 581 | 146 | 298% | 1 245 | 321 | 288% |
Azja | 466 | 381 | 22% | 1 065 | 1 197 | (11%) |
Pozostałe rynki | 198 | 226 | (12%) | 695 | 516 | 35% |
Łącznie | 3 914 | 2 925 | 34% | 11 329 | 9 091 | 25% |